انعطاف پذیری
همسوسازی تعاملی و تعامل پذیری
شایسته سالاری
تعهد به تعالی و ارائه خدمات با کیفیت
قانون مداری
ظرفیت سازی
روزآمدی، نوآوری و شکوفایی
اطلاع رسانی، شفاف سازی و پاسخگویی
روان سازی، ساده سازی و بهبود مستمر
مشتری مداری
دانایی محوری
خودباوری و اعتماد به نفس
مشارکت پذیری (سند راهبردی گمرک ج.ا.ا ،۱۳۸۹).
۲-۵-۸- ساختار سازمانی گمرک جمهوری اسلامی ایران
شکل ۲‑۵ ساختار سازمانی گمرک ج. ا. ایران (منبع: سایت گمرک ایران)
خلاصه فصل دوم
در این فصل پس از مرور سوابق و پیشینه تحقیق، ادبیات متغیرهای مستقل و وابسته شامل تاریخچه، مفاهیم، مدلها و … به ترتیب مورد بررسی قرار گرفت. سپس مدل مفهومی مستخرج شده از ادبیات تحقیق ارائه شد و در نهایت هم سازمان مورد مطالعه از نظر پیشینه، وظایف، چشم انداز و … معرفی شد.
فصل سوم: روش شناسی تحقیق
مقدمه
یکی از مهمترین جنبه های تحقیق علمی ، متدلوژی آن است. بدون متدلوژی تحقیق، نتایج بررسی و تحلیلهای مربوطه، معتبر وقابل تعمیم نخواهد بود. از اینرو متدلوژی تحقیق از جمله معیارهای رایج جهت ارزیابی تحقیقات علمی، تلقی میگردد. و نیز پژوهش فرآیندی است که از طریق آن میتوان درباره ناشناختهها به جستجو پرداخت و نسبت به آن شناخت لازم را کسب کرد. در این فرایند از چگونگی گردآوری شواهد و تبدیل آنها به یافته ها تحت عنوان «روششناسی» یاد می شود. روش علمی یا روش پژوهش علمی فرایند جستجوی منظم برای مشخص کردن یک موقعیت نامعین است. (مقیمی، ۱۳۷۷، ۱۷).
به طور کلی"روش تحقیق” مجموعه ای از ابزارها، قواعد و راهنمای معتبر قابل اطمینان نظام یافته، برای بررسی واقعیت ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. (خاکی،۱۳۸۶، ۲۰۱).
در این فصل کوشش شده است به روش تحقیق و سپس به مواردی همچون جامعه آماری تحقیق، نمونه آماری و روش نمونهگیری، حجم نمونه، روش و ابزار جمع آوری اطلاعات، تعیین روایی وپایایی ابزار، متغیرهای تحقیق و روش های آماری تجزیه و تحلیل دادهها پرداخته شود.
نوع و روش تحقیق
نوع تحقیق
تحقیقات علمی براساس نوع تحقیق (دستاورد یا نتیجه تحقیق) به دو دسته تقسیم میشوند که عبارتند از: بنیادی و کاربردی.
در تحقیقات بنیادی محقق به دنبال نظریهپردازی و تئوریسازی است که بیان روابط نامشهود بین پدیدههاست و به صورت حدس و الهام حاصل میشود (اعرابی، ۱۳۸۲: ۱۹). تحقیق بنیادی نوعی از تحقیق است که اهداف مشخص تجاری ندارد و در آن سعی میشود که دانش و نظریهها بطور عام و خالص توسعه و گسترش یابد و کاربرد عملی دستاوردهای تحقیق مورد توجه نمیباشد (خاکی،۱۳۸۲: ۹۴).
در تحقیقات کاربردی دانشی که کسب میشود راهنما و دستورالعملی برای فعالیتهای عملی خواهد بود (دلاور، ۱۳۸۷: ۴۹). به عبارت دیگر خروجی یا نتیجه تحقیقات کاربردی مدلسازی و الگویی برای عمل خواهد بود (اعرابی، ۱۳۸۲: ۴۲). هدف تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است به عبارت دیگر، تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد علمی دانش هدایت میشود. این نوع تحقیقات، تصمیمگرا هستند به نحوی که هدف پژوهشگر از انجام آنها، یافتن پاسخ مسالهای است که نتیجه آن بلافاصله میتواند در تصمیمگیری موردکاربرد قرار گیرد (بازرگان و همکاران، ۱۳۷۶: ۷۸).
پژوهش حاضر از نظر هدف پژوهش جزو تحقیقات کاربردی است. از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، نیز این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است. این پژوهش وضعیت موجود عوامل فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش را در گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار میدهد.
روش تحقیق و شیوه انجام آن
این تحقیق از نظر روش جمع آوری دادهها از نوع “توصیفی“ میباشد. علت تقسیمبندی این تحقیق در زمرهء توصیفی این است که تحقیقات توصیفی به مطالعه و بررسی وضع موجود و به وصف آنچه دست یافته است میپردازد و هیچگونه امکان دستکاری روی متغیرهای مستقل برای محقق وجود ندارد ولی میتواند از دستاوردهای تحقیق برای پیشنهاد یا طراحی مدل و یا طراحی سامانه استفاده نماید.
تحقیق توصیفی را میتوان به پنج دسته تقسیم کرد: تحقیق پیمایشی، همبستگی، اقدام پژوهی، بررسی موردی و پس رویدادی. که تحقیق حاضر از نوع تحقیق اقدام پژوهی و بررسی موردی میباشد. (میرزائی اهرنجانی، ۱۳۷۱).
روش و ابزار گردآوری اطلاعات
روشهای میدانی
از روشهای میدانی ما برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این تحقیق، استفاده از پرسشنامه میباشد که توسط کارکنان گمرک فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تکمیل گردیده است.
روش کتابخانهای
همچنین به منظور دستیابی به آخرین تحقیقات انجام شده در زمینه تخمین پروژههای نرمافزاری از روشهای کتابخانهای زیر استفاده میگردد.
پایاننامههای مرتبط با موضوع موجود در دانشگاهها.
کتب داخلی و خارجی مرتبط با موضوع.
مقالات داخلی و خارجی معتبر.
استفاده از منابع اینترنتی.
پرسشنامه [۸۳]
پرسشنامه عبارتست ازمجموعه ای از پرسشها که بصورت باز یا بسته طراحی شده اند تا شیوه نگرش افراد نسبت به یک وضعیت، از طریق آن ارزیابی شود (خاکی،۱۳۷۹، ۲۹۹-۱۴۲) برای بررسی وضعیت موجود سازمان پرسشنامه ای با ۵۷ سوال با ترکیب بندی زیرتدوین گردید:
جدول ۳‑۱ : ترکیب سوالات
متغیر | تعداد سوالات | شماره سوالات |
عوامل مدیریت دانش | ۱-۲۴ |