متغیر
شماره سوال
آلفای کرونباخ
کیفیت درک شده برند
۱-۲-۳-۴
۸۳۸/۰
اعتبار برند
۵-۶-۷-۸-۹-۱۰
۷۹۴/۰
تصویر برند سبز
۱۱-۱۲-۱۳-۱۴
۷۸۵/۰
ارزش درک شده برند سبز
۱۵-۱۶-۱۷-۱۸
۷۵۶/۰
ارزش ویژه برند سبز
۱۹-۲۰-۲۱-۲۲
۸۱۲/۰
با توجه به اینکه ضریب آلفای کرونباخ برای مجموعه سؤالات مربوط به هر متغیر بیشتر از (۷/۰) میباشد می توان نتیجه گرفت که پایایی مربوط به این سؤالات مورد تأیید است. همچنین ضریب آلفای کرونباخ برای کل سؤالات پرسشنامه برابر با (۸۱۵/۰) میباشد که حاکی از پایایی مورد مناسب پرسشنامه طراحی شده است.
۳-۶- جامعه آماری
جامعه آماری را میتوان این گونه تعریف کرد: جامعه آماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص (جهانی، منطقهای، محلی و یا مکانی) دارای یک یا چند صغت مشترک باشند (حافظ نیا، ۱۳۸۹، ۱۴۳).
جامعه آماری به دو نوع تقسیم می شود: محدود و نامحدود. اگر جامعه آماری از تعداد محدود و ثابتی تشکیل شود و پایانپذیر باشد آن را محدود و در غیر این صورت، وقتی که جامعه از یک ردیف بی پایان مقادیر تشکیل شده باشد، آن را نامحدود گویند (آذر و مؤمنی، ۱۳۹۰، ۶).
جامعه آماری این تحقیق از نوع نا محدود میباشد که مشتمل بر مصرف کنندگان محصولات الکترونیکی و الکتریکی کممصرف استان گیلان در ۵ ماهه اول سال ۱۳۹۳ است.
۳-۷- تعیین حجم نمونه و روش نمونه گیری
از آنجا که جوامع آماری معمولاً از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و محققان نمی توانند به تمام آنها مراجعه کنند، بنابراین ناگزیرند به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه اکتفاء کنند. محقق به دو شکل ممکن است نمونه را انتخاب کند: یک شکل آن، این است که شانس انتخاب شدن را به تمامی افراد جامعه بدهد که به روش انتخاب احتمالی یا تصادفی معروف است. روش دیگر برای انتخاب نمونه از بین افراد جامعه، روش وضعی و غیراحتمالی است؛ یعنی همه افراد شانس مساوی برای انتخاب شدن بهعنوان عضوء نمونه را ندارند و در انتخاب افراد برای نمونه محقق نظریات خود را دخالت میدهد و به افراد خاصی در جامعه آماری چشم میدوزد (حافظ نیا، ۱۳۸۹، ۱۴۶-۱۴۴).
در این تحقیق در خصوص شیوه نمونه گیری، با توجه به اینکه جامعه از نوع نامحدود می باشد، از روش نمونه گیری غیر احتمالی در دسترس استفاده شده است. پرسشنامه ها در میان مصرفکنندگانی که در فروشگاهای لوازم خانگی، کامپیوتری و ماشینهای اداری/ نمایندگیهای برندهای موجود در شهرهای استان گیلان حضور داشتند توزیع شدند. بدین صورت که ما شهر رشت را بعنوان مرکز استان گیلان و دیگر شهرهای انتخابی این استان را به شهرهای شمالی، جنوبی، شرقی و غربی این استان تقسیم کردیم که در جدول زیر نشان داده شده است.
(جدول ۳-۴) اطلاعات مربوط به نمونه گیری
شهرهای انتخابی استان گیلان
موقعیت شهرها نسبت به استان گیلان
تعداد فروشگاهای لوازم خانگی، کامپیوتری و ماشینهای اداری/ نمایندگیهای برندهای در دسترس