فصل سوم
روش شناسی پژوهش
مقدمه
روش انجام تحقیق مهم ترین و اصلی ترین بخش در هر پژوهش است که تعیین می کند پژوهش به طور صحیح انجام شده است یا خیر. در این فصل تمام روش های استفاده شده در تحقیق که شامل روش علمی تحقیق، متغیر های تحقیق، جامعه ی آماری، نمونه های آماری، روش نمونه گیری، ابزارهای اندازه گیری، شیوه گردآوری داده ها و روش تجزیه و تحلیل آماری به اختصار تشریح می گردد.
۳-۱ روش تحقیق
از آنجایی که تحقیق به توصیف اطلاعات بدست آمده پرداخته و هیچ دخل و تصرفی در اطلاعات و نتایج بدست آمده ندارند از نوع تحقیقات توصیفی- پیمایشی بوده و به شکل میدانی انجام گرفته است.
۳-۲ روش و ابزارگرد آوری اطلاعات
ابزار به وسیله ای اطلاق می شود که از طریق آن اطلاعات جمع آوری می شود، در این تحقیق از پرسشنامه برای جمع آوری اطلاعات در مورد فرضیه ها استفاده شده.در این پژوهش به دلیل نبود پرسشنامه استاندارد داخل کشور محقق با بررسی منابع ومقالات مرتبط به ترجمه پرسشنامه تهیه شده توسط فونیک و همکارانش(۲۰۰۴)پرداخت.با توجه به ماهیت این تحقیق از دونوع پرسشنامه اطلاعات فردی و انگیزه و انگیزههای حضور تماشاگران استفاده شده است. از بین۳۰۰ پرسشنامه توزیع شد که پس از جمع آوری آنها تعداد ۲۷۸ مورد بر اساس فرمول کوکران و تجزیه و تحلیل آماری مورد استفاده قرار گرفت.
۳-۲-۱ پرسشنامه انگیزه های حضور تماشاگران
برای اندازه گیری حضور تماشاگران از پرسشنامه ای که به همین منظور نوسط فونک و همکارانش در سال۲۰۰۴طراحی شده بود استفاده شد.این پرسشنامه در مطالعات گوناگون برای بررسی انگیزه های حضور تماشاگران بکار رفته است و پایایی آن در مقاله فونک و همکارانش۸۸% می باشد.انگیزه های مورد بررسی در این پرسشنامه عبارتند از:حمایت از تیم، علاقه به بازیکنان، بازی پایاپای، سرگرمی، هیجان مسابقه، پرسنل و کارکنان(خدمات رفاهی)گریز، دانش(علم به ورزش مورد رقابت)،پیروزی نیابتی؛ البته تعداد انگیزه های بررسی شده در پرسشنامه مرجع بیشتربود که تعداد از آنها بخاطر عدم همخوانی با فرهنگ کشور مرتبط بودن با ورزش زنان و همچنین برای کم کردن تعداد سوالات حذف شدند و انگیزه هایی که به نظر محقق در کشور مهم تر می باشد در پرسشنامه استفاده شدند.هرکدام از این انگیزه ها با سه سوال مورد اندازه گیری قرار گرفته است.پرسشنامه شامل دو بخش می باشد که در بخش اول با هفت سوال به اندازگیری عوامل جمعیت شناختی ومیزان و مسابقه حضور تماشاگران می پردازد که شامل متغیرهای عینی مانند سن، وضعیت تاهل، سابقه و میزان حضور در مسابقات میزان تحصیلات میزان درآمد ماهیانه وشغل می باشد.
بخش دوم سوالات انگیزه ها وعوامل موثر بر حضور می باشد که شامل ۲۷سوال می باشد.در بخش عوامل انگیزه میزان حمایت از تیم با سولات۸،۱۰،۱۳، عوامل انگیزش علاقه به بازیکنان با سوالات۹،۱۱،۱۲، بازی پایاپای با سوالات ۱۴،۱۷،۱۹،سرگرمی با سوالات۱۸،۱۵،۱۶،هیجان مسابقه با سوالات۲۵،۲۰،۲۲،وپرسنل و کارکنان(خدمات رفاهی)با سوالات۲۶،۲۱،۲۳،گریز با سوالات۲۹،۲۴،۲۷،دانش(علم به ورزش مورد رقابت)با سوالات۳۰،۳۳،۲۸،پیروزی نیابتی با سوالات۳۴،۳۱،۳۲ اندازه گیری قرار می گیرند.در این پرسشنامه از مقیاس۵ارزش لیکرات استفاده شده که عدد۵ نشانه موافقت و عدد۱نشانه مخالفت کامل با عبارات مطرح شده می باشد
۳-۳ جامعه و نمونه آماری
جامعه آماری عبارت است از تعدادی از عناصر مورد نظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند، جامعه مورد مطالعه در این تحقیق شامل تمام علاقه مندان و تماشاگران به مسابقات کاراته در شهر تهران می باشند که در تاریخ ۵/۷/۱۳۹۲ در مجموعه ورزشی شهید شیرودی تهران که در نوبت صبح و عصر برگزار گردید بر اساس تخمین محقق و نظر مسئولان برگزاری مسابقات تعداد تماشاگران را حدود ۱۰۰۰نفر بوده است. با توجه به جامعه آماری در نظر گرفته شده محقق تعداد ۳۰۰ پرسشنامه در اختیار تماشاگران قرار داد که از این پرسشنامه ها ۲۷۸ پرسشنامه بر اساس فرمول کوکران مورد تجزیه و تحلیل آماری قرارگرفت.
۳-۴ روش نمونه گیری
با بهره گرفتن از روش نمونه گیری تصادفی است.
۳-۵ متغیر های تحقیق
متغیر هایی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفتند به دو دسته متغیرهای مستقل و متغیر وابسته تقسیم شده اند که متغیرهای مستقل شامل انگیزه های :
۱٫حمایت از تیم : نظر آزمودنی ها راجع به حمایت از تیم در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۲٫علاقه به بازیکن خاص : نظر آزمودنی ها راجع به علاقه به بازیکن خاص در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۳٫گریز : نظر آزمودنی ها راجع به گریز در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۴٫سرگرم کنندگی مسابقات : نظر آزمودنی ها راجع به سرگرم کنندگی مسابقات در مسابقه ها که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۵٫خدمات رفاهی : نظر آزمودنی ها راجع به خدمات رفاهی در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۶٫هیجان مسابقات: نظر آزمودنی ها راجع به هیجان مسابقه ها در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۷٫آگاهی و اطلاعات در زمینه کاراته : نظر آزمودنی ها راجع به آگاهی آنها به کاراته در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۸٫پیروزی نیابتی : نظر آزمودنی ها راجع به پیروزی نیابتی در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۹٫بازی پایاپا : نظر آزمودنی ها راجع به بازی پایاپا در مسابقات که بوسیله ۳ سوال به مقیاس پنج ارزشی لیکرت، اندازه گیری می شود.
۳-۶ اعتبار پرسشنامه
پژوهشگر به منظور بررسی روایی پرسشنامه، اینکه آیا سؤالات مطرح شده اهداف مورد نظر را پوشش می دهد و مانعی از نگارش و ابهامات در جملات ندارد، آن را در اختیار اساتید راهنما، مشاور و اساتید صاحب نظر دیگر قرار داد. آنها پس از بررسی دقیق شایستگی سنجش ویژگی مورد نظر را تأیید نموده اند. اعتماد یا پایایی مسئلهای کمی و تکنیکی است و بیشتر ناظر به این سوال است که ابزار اندازهگیری با چه دقت و صحتی پدیده یا صفت مورد نظر را اندازهگیری میکند.
در تحقیقات اجتماعی محقق به کمک یک سری از روشها حدود اعتماد یا پایایی ابزارهای اندازهگیری را مشخص میکند. مهمترین این روشها عبارتند از: روش بازآمایی، روش موازی یا آزمون همتا، روش آلفای کرونباخ و …. اگر چه بسیاری از این روشها قابل محاسبه در نرم افزار spss میباشند اما به دلیل اینکه استفاده از آلفای کرونباخ از عمومیت بیشتری برخوردار است. اصولا این روش برای محاسبه انسجام درونی ابزار اندازه گیری یا مقیاسها بکار میرود. زمانی که مقیاسها از نوع لیکرت وجود داشته باشد و محقق بخواهد از طریق گویههای مختلف مفهوم پیچیده را اندازهگیری کند، برای انسجام درونی میتواند از آماره آلفای کرونباخ استفاده کند. پرسشنامه تدوین شده بر روی یک نمونه کوچک ۳۰ نفری از جامعه مورد نظر به صورت تصادفی و آزمایشی داده شد و در محاسبات انجام شده برای آلفا، ضریبی معادل ۷۴/۰ بدست آمده است که نشانگر اعتبار مناسب پرسشنامه میباشد.
۳-۷ روش تجزیه و تحلیل اطلاعات
برای تجزیه و تحلیل آماری یافته ها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده در بخش نخست، تجزیه و تحلیل توصیفی یافته ها به صورت جداول توزیع فراوانی و نمودارها ارائه شده است. در بخش دوم برای بدست آوردن رابطه بین انگیزه ها و میزان حضور از آزمون خی دو و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها و رسم نمودارها از نرم افزار آماری spss استفاده شده است.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل دادهها
۴-۱ بخش اول: تجزیه و تحلیل توصیفی
جداول یک بعدی
جدول شماره ۴-۱: توزیع فراوانی پاسخگویان بر حسب سن
فراوانی | درصد | درصد تجمعی | |
۱۳-۲۲سال | ۴۱ |