۱۳
۲۷
منبع: آموزش و پروش منطقه عمارلو
۲-۸-۳مهاجرت.
مهاجرت شکلی از تحرک جغرافیایی یا تحرک مکانی است که بین دو واحد جغرافیایی صورت می گیرید.این تحرک جغرافیایی،متضمن تغییر اقامتگاه از مبدا یامحل حرکت به مقصد یا محل ورود می باشد.(تمنا،۱۸۷۸:۱۳۸۴) رودبار درگذشته به علل سیاسی مهاجر پذیربوده است ،این مهاجران دو گروه بوده اند،گروه اول یا مخالفان حکومتهاکه به این منطقه پناهنده میشدند.گروه دوم قبایل مختلفی مانند کردها- ترکها بودندکه ایلات مختلف توسط حکومتهای وقت(صفویه-افشاریه)به این نواحی منتقل شدندتا قیام این قبایل جلوگیری کند.
اما درحال حاضر به علت کمبودامکانات بعضی از اهالی به اطراف مهاجرت کردندزمین لرزه ۱۳۶۹مزید بر این علت بوده است. مهم ترین رویداد رودباریها در یک سده ی اخیر زلزله ۲۹ خرداد ۱۳۶۹ بود که سبب ویرانی شهر و مرگ هزاران نفر شد .(فاخته،۱۷۵:۱۳۸۷) به دنبال این حادثه بافت شهری و اجتماعی رودبار دچار دگرگونی های فراوانی شد.با توجه به عدم عوامل بازدارنده قانونی درکشوربسیاری از افراد به دنبال کار تحصیل و یا برخورداری از رفاه و بهداشت است.ه طور کلی امید به زندگی بهتر-سکونت گاه های خودراترک میکنندودر جای دیگر ساکن میشوند.مهاجران وارد شده به شهرستان رودباربعداز سال ۱۳۶۵ازمجموع واردشدگان به بخشهای مختلف شهرستان رودبار ۵۶درصدمردو۴۴درصدزن بودندکه ۶/۶۹درصد در نقاط شهری و ۳۰درصد از نقاط روستایی جای گرفتند.این امر نشان دهنده نامساوی بودن امکانات جذب در نقاط مذکور است.از نظر مهاجرت ها بیش از ۷۰ درصد بعد از دهه ۶۰صورت گرفته که ۶۲درصد نیز بعداز زلزله خرداد جابه جا شده اند.مهاجران خارج شده از شهرستان رودباربر اساس تحقیقات انجام گرفته علل عمده مهاجرت دز داخل شهرستان و خارج از شهرستان به بخش های مختلف به ترتیب عبارتند از:
۱-زلزله خردادماه ۱۳۶۹(۴/۳۹درصد)
۲-جستجوی کار ومنبع درامد برای امرارمعاش(۲۰درصد)
۳-برخورداری از تسهیلات بهترعلمی و دانشگاهی (۲/۱۷درصد)
۴-ازدواجهای برون شهری(۲/۵درصد)
۵-انتقال های اجباری و شغلی(۳/۱۳درصد)
ازبین عوامل یادشده۴۳درصد ازمهاجرتهای داخل شهرستان رودبار زلزله و تخریب روستاها بوده
است.به طور کلی از مجموع خارج شدگان از بخشهای مختلف رودبار۸۹درصدمردو۱۱درصدزن
بوده استکه ۳۴ درصد مهاجرتها به نقاط شهری و۶۶درصد ازمهاجرتها به نقاط روستایی بوده است.
این امر نشان می دهد که مردان درسنین مختلف برای پیداکردن کاروغیره در واقع به دنبال آب و
نان به شهرهاپناه و آوردندخواه این انتخاب درست باشدیاغلط ،مهاجرت صورت گرفته است.
۴-۸-۳آداب و رسوم وفرهنگ مردمان شهرستان رودبار
آداب و رسوم و سنن هرقومی یکی از جلوه های فرهنگ آن قوم است به طوریکه که در فرهنگهای مختلف تعریف های زیادی از آن شده است،هرچه محل آبادی قدیمی تر و تاریخی ترباشد آداب و رسوم در آن دارای قدمت بسیار است.همچنین هرچه آبادی از نظر موقعییت جغرافیایی از گذر شهرنشینان و توریست و ترانزیت قرار داشته باشد آداب و سنن آن اصالت قومی وفرهنگی بیشتری دارد و بیشتر از گزند تلفیق و آمیختگی با فرهنگهای بیگانه محففوظ مانده است.شهرستان رودبار به دلیل مهاجرت قبایل گوناگون دارای عقاید و آداب و رسوم مختلفی می باشد اما به دلیل مبادلات اقتصادی و اجتماعی این آداب ورسوم باهم در آمیخته است.
۵-۸-۳باورهای مردم رودبار
باورها بازمانده عقاید مبتنی بر نحوه اندیشه و جریان فکری و مذاهب ادوار کهن هستند که خود را با شرایط زمان های بعد تطبیق داده و با تلطیف و تغییرو تحول به زمان حال رسیده اند. باورها در واقع مبتنی بر شناخت و بینش انسان از مجموعه جهان آفرینش و ماوراء طبیعت هستند و به تناسب این شناخت و بینش و به عبارت دیگر به تناسب جهان بینی انسان در هر مکان و زمان تفاوت هایی دارند.درسرزمین گیلان نیز باورهای قدیمی زیادی وجود دارد که هنوز هم اگر پای صحبت افراد مسن بنشینیم باورهای اعتقادات زیادی را از آن ها می شنویم که اکثر آن ها ریشه اندیشه های کهن را در خود دارند درکناراعتقادات ادوار بعدی تا امروز استمرار یافته اند و درموارد بسیار این تلفیق کهنه ونو بس جاندار شده است باورهای کهنه ای که توانسته اند خود را با باورهای نو همساز کننده ودر جریان زنده حیات تا به امروز پیش بیایند جلوه های زیبایی این جریان اندیشه گردیده اند تار و پود فرهنگ مردم را جهان بخشیده و شیرینی لطیف و دلچسب به آن بخشیده اند درجهان باورها رابطه انسان با محیط خود مشکل خاص پیدا میکند-سنگ-گیه- آب-زمین و آسمان و همه آنچه که در پهنه هستی هست جان میگیرید وبا انسان به سخن درمیاید انسان و همه این پدیده هم خشم میگیرند نفرین میکنند شادی میبخشدو دریک کلام زندگی میکنند باورهای بیشماری در میان مردم این منطقه رواج دارد.باورهایی که در تمام ایران وجود دارد ونشان از تمدن کهن ایران است.
باور دیگری که در میان مردم ایران زمین که حتی مردم کشورهای همسایه نیز وجود دارند مربوط به سفره هفت سین هست که سر سفره هفت سین ظرف آبی می نهند و در نقاط مختلف بنابررسم محله ماهی –سیب –نارنج ویا تخم مرغ درظرف آب می اندازد تا لحظه تحویل سال را ازحرکت انچه که در آب افکنده اند دریابند چگونگی و چرایی را که میپرسی به باور مبتنی بر شناختی کهن از جهان هستی میرسی زمین به شاخ گاو نهاده است و لحظه او قات سال نو گاو زمین را از روی یک شاخ بر شاخ دیگرش میافکند و زمین تکان میخورد و حرکت ماهی و سیب و نارنج و تخم مرغ در ظرف آب سفره هفت سین به سبب تکان زمین است امروزه اگر چه این رفتاری مضمون هستی شناختی خود تهی است اما همچنان بر پایه داوری ناباورانه در مجموع مراسم سال نو زنده و زیبا هم هست(کتاب گیلان:۱۳۸۸:۴۲۵)
۷-۸-۳مراکز دیدنی
۱) کاروان سرای پشته رستم آباد ۲) قلعه مازو دشت رحمت آباد ۳) تپه باستانی مارلیک (چراغ علی تپه) در روستای نصفی رحمت آباد ۴) پل خشتی لوشان ۵) قلعه ی دختر یا طاهر میرزا در پای روستای لویه و در میان رودخانه ی سپید رود ۶) دروازه ی قلعه ی هرزویل منجیل ۷) سرو کهن سال هرزویل ۸) پل آجری انبو در بخش فاراب عمارلو ۹) سفید آب دیورش ۱۰) قله ی دلفک با ۲۷۵۰ متر ارتفاع ۱۱) تپه ی باستانی کلورز ۱۲) قلاع تاریخی چیمارود کلیشم امارلو ۱۳) سد منجیل و دریاچه ی پشت سد ۱۴) پل خشتی سیاه رود ۱۵) بقعه امامزاده حمزه حنیفه در روستای بیورزین فاراب عمارلو ۱۶) پناهگاه صخره ای خلوشت متعلق به دوره ی پارینه سنگی ۱۷) چشمه های معدنی در نقاط مختلف از جمله داماش ، کلشتر عمارلو ، لویه ، سنگ رود ، کولور ۱۸) سوسن چل چراغ در روستای داماش ۱۹) ییلاق ها و چشم انداز های طبیعی چون سلان سر ، کلیشم ، کلشتر ، شیرکوه ، دارستان ، فیلده ۲۰) چشمه های آب گرم ماست خور ، لال چشمه و … ۲۱) روستای کوه پایه ای لویه ۲۲) مناطق و تپه ای باستانی مانند گردکول ، جوبن ، کلورز ، حلیمه جان ، گلشنی ، دشت ویل و … ۲۳) توربین های بادی تولید برق منجیل ۲۴) امامزاده طاهر در روستای کوه پایه ای شمام ۲۵) سد تاریک و چشم اندازهای طبیعی اطراف آن ۲۶) روستای کوهپایه ایی رشته رود .(فاخته،۱۷۵:۱۳۸۷)
فصل چهارم
یافته های تحقیق
۱-۴یافته های تحقیق
دراین فصل به ارائه داده ها و آمار میدانی مستخرج از پرسشنامه در جداول و نمودارهای مرتبط ارائه شده پرداخته می شود. بر این مبنا تحلیل آماری این پایان نامه بر اساس نتایج پاسخ های نمونه آماری مورد نظرکه ۲۷۰ نفرمعلم و ۳۷۰نفر دانش آموز می باشد و شامل ۲۲ شاخص یا سوال می باشد. که در یک مقیاس ۶ گزینه ای در قالب شش گزینه خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم، اظهار نشده ارائه میکردند،حاصل شده است و نتایج آن به صورت ۲۲ جدول و ۲۲ نمودار در ذیل ارائه می شود.همین طور که بیان شد جامعه اماری ما در این پایان نامه معلمان و دانش آموزان شهرستان رودبار می باشند.لذا ترجیح داده شد تا دانش آموزان و معلمان به یک پرسش نامه پاسخ بگویند.با توجه به این موضوع تعداد۲۷۰ معلم و ۳۷۰ دانش آموزان مجموعا پاسخ گویان پرسشنامه را تشکیل میدهند.توزیع پرسشنامه ها در منطقه ی آموزش و پرورش شهر عمارلو،رحمت آباد و شهررودبار پخش شده است.توزیع پرسشنامه ها به گونه ای بوده است که پرسشنامه به تمامی مدارس مقطع دبیرستان شهرستان رودبار رسیده است و معلمان و دانش آموزان هر سه منطقه پاسخ دهندگان این پرسشنامه ها را تشکیل داده اند.
۱)توزیع پاسخگویان بر حسب سن
بررسی های صورت گرفته در زمینه ترکیب سنی پاسخگویان نشان می دهد که از مجموع پاسخگویان، سن پاسخگویان در پنج گروه ۲۰-۱۰ سال،۳۰تا۲۰سال، ۳۰ تا ۴۰ سال، ۴۰ تا ۵۰ سال و ۵۰ و بالاتر دستهبندی شد که گروههای سنی مشارکت کننده در این پژوهش بدین شرح میباشد: درصد سن پرسش شوندگان در شهرستان رودباردر جدول زیر آمده است و بیان گر این است که بیشترین سن پاسخگویان دانش آموز در سن ۱۰تا۲۰سال است،که ۹۷٫۳درصد را به خود اختصاص داده است.و بیشترین سن پاسخگویان معلم در سن ۴۰تا۵۰سال است.
جدول ۴-۱: توزیع پاسخگویان بر حسب سن
شرح
۱۰تا ۲۰
۲۰ تا ۳۰
۳۰تا ۴۰
۴۰ تا۵۰
۵۰ و بالاتر
اظهارنشده