- کنترل فضایی
حسگرهای فعلی معمولا چندین سطح مصرف انرژی را دارا هستند. در هر سطح محدوده انتقال متفاوت است. در کنترل فضایی، نیاز به بررسی سیاستهای پیکربندی سطح انرژی از هر حسگر برای بهینهسازی ارتباطات متقابل است.
پس میتوان مسائل کنترل توپولوژی را به صورت زیر طبقه بندی نمود.
شکل ۲-۸- طبقه بندی مسائل کنترل توپولوژی
۲-۸- دستیابی همزمان به پوشش و اتصال شبکه
تا اینجا تحقیقات مرتبط با پوشش و اتصال شبکه به صورت اجمالی مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه به بررسی تحقیقاتی پرداخته شده که سعی به دستیابی همزمان پوشش و اتصال در شبکه را دارند [۳۶] [۳۷]. در [۳۷] ارتباط بین پوشش و اتصال شبکه توضیح داده شده است. در این مقاله نویسنده یک الگوی استقرار برای رسیدن به پوشش و اتصال ۲تایی کامل پیشنهاد داده است. بهینگی راه حل پیشنهادی برای همه نسبتهایی که شعاع ارتباطی و شعاع حس کردن با هم دارند، اثبات کرده است. الگوی پیشنهادی در شکل ۲-۹ مشاهده می شود. در این شکل دایره های توپر روشنتر نشانگر سنسورهایی هستند که در نوار افقی قرار می گیرند . نقاط توپر تیرهتر نشاندهنده دو نوار عمودی هستند. در اینجا و است.
شکل ۲-۹- الگوی استقرار مبنی بر نوار برای رسیدن به پوشش و اتصال ۲ تایی.
در آخر نویسندگان میزان سودمندی بعضی از الگوهای معروف استقرار حسگرها در محیط را با توجه به تعداد حسگرهای مورد نیاز برای پوشش و اتصال مقایسه مینمایند. چهار الگوری معروف استقرار حسگرها در محیط در شکل ۲-۱۰ مشاهده می شود.
شکل ۲-۱۰- چهار الگوی استقرار معروف حسگرها در محیط. (a) شش گوشه، (b) مربع، © متوازی الاضلاع و (d) شبکه مثلثی (با مثلث متساوی الاضلاع).
با توجه به نسبت شعاع حس کردن و شعاع ارتباطی سودمندترین الگو را از بین الگوهای معرفی شده در شکل ۲-۱۰ را از نظر تعداد حسگرهای مورد نیاز به صورت زیر معرفی مینماید:
- هنگامی که الگوی مبتنی بر متوازی الاضلاع (مورد ج) از سه الگوی دیگر مناسب تر است.
- هنگامی که الگوی مربعی (مورد ب) از سه الگوی دیگر مناسب تر است.
- هنگامی که الگوی شش گوشه (مورد الف) از سه الگوی دیگر مناسب تر است.
۲-۹- الگوریتم ژنتیک و کاربرد آن در کنترل توپولوژی
در ابتدا با مفاهیم اولیه الگوریتم ژنتیک آشنا خواهیم شد و پس از آن به مرور کاربردهای الگوریتم ژنتیک در مسئله الگوریتم ژنتیک خواهیم پرداخت.
۲-۹-۱- مفاهیم اولیه در الگوریتم ژنتیک
الگوریتم ژنتیک، الهامی از علم ژنتیک و نظریه تکامل داروین است و بر اساس بقای برترینها یا انتخاب طبیعی استوار است. این الگوریتم اولین بار توسط اچ هوللند در سال ۱۹۶۰ توسعه داده شده است [۳۸]. یک کاربرد متداول الگوریتم ژنتیک، استفاده از آن بعنوان تابع بهینهکننده است. الگوریتم ژنتیک ابزار سودمندی دربازشناسی الگو ،انتخاب ویژگی،درک تصویرو یادگیری ماشینی است. این الگوریتم با یک مجموعه از کروموزوم[۵۴] ها شروع می شود. این مجموعه، جمعیت نام دارد. هرکروموزوم یک راهحل ممکن برای مسئله مورد نظر است. در این الگوریتم از جمعیت فعلی برای تولید جمعیت جدید استفاده می شود. در این فرایند امید است که جمعیت بعدی از جمعیت فعلی، بهتر باشد. یک تابع برازندگی[۵۵] به هر راه حل کدگذاری شده ارزشی را نسبت میدهد. ژنتیک برروی کروموزومهای موجود در جمعیت فعلی یا همان نسل فعلی به امید بدست آوردن جوابهای بهتر، قانون بقای بهترین را اعمال می کند و نسل جدیدی را ایجاد می کند. این فرایند باعث می شود که نسلهای جدید با شرایط مساله سازگارتر باشد. در هر نسل تابع برازندگی هر فرد در جمعیت موجود را ارزیابی می کند. افراد برازنده تر در جامعه، به صورت تصادفی انتخاب میگردند. عمگرهای تلفیق[۵۶] و جهش[۵۷] به امید ایجاد نسلی برازندهتر بر روی کروموزمهای انتخاب شده اعمال میشوند و نسل جدید را شکل می دهند. الگوریتم با رسیدن به یک برازندگی مطلوب و یا تعداد حداکثر تکرار در نسلها خاتمه مییابد. روند کلی الگوریتم ژنتیک به صورت زیر میباشد:
- تولید جمعیت تصادفی شامل n کروموزوم.
- بررسی میزان برازندگی هر کروموزوم در جمعیت.
- ایجاد یک جمعیت جدید بر اساس تکرار گامهای زیر.
- انتخاب کروموزمهای پدر و مادر در جمعیت فعلی، بر اساس میزان برازندگی آنها (کروموزمهای مطلوبتر شانس بیشتری برای انتخاب داشته باشند).
- در نظر گرفتن مقدار مشخصی برای احتمال عملگر تلفیق و سپس انجام این عملگر بر روی والدین به منظور ایجاد فرزندان جدید. اگر هیچ ترکیب جدیدی صورت نگیرد فرزندان همان والدین خواهند بود.
- اعمال جهش بر روی فرزندان با در نظر گرفتن احتمال جهش.
- جایگزینی فرزندان جدید در جمعیت.
- توقف اجرای الگوریتم در صورت مشاهده شرایط توقف.
- رفتن به گام ۲٫
فلوچارت این الگوریتم در شکل ۲-۱۱ مشاهده می شود.
شکل ۲-۱۱- فلوچارت الگوریتم ژنتیک
۲-۹-۲- کاربرد الگوریتم ژنتیک در شبکه حسگر و کنترل توپولوژی
الگوریتم ژنتیک ثابت کرده است که در کاربردهای مختلف رباتیک، شبکه حسگر و MANET[58] (گروهی از گرههای متحرک که به صورت پویا یک شبکه را بدون هر گونه نیاز به زیرساختهای موجود از قبل شکل می دهند) ابزار سودمندی است و در مسائل مختلف به کار گرفته شده است. درواقع الگوریتم ژنتیک در پیدا کردن جواب تقریبی در کاربردهای تجاری، نظامی که نیازمند تکنیکهای سریع، قابل تطبیق، خودکار و خودیادگیری است ابزار مفیدی است. در مقاله [۳۹] از الگوریتم ژنتیک برای مسئله برنامه ریزی مسیر برای چندین ربات متحرک که هریک هدف و سرعتی مشخص دارند، استفاده شده است. هدف الگوریتم بهینهسازی کل مسیر پیموده شده توسط رباتها میباشد. در این مقاله در دو سطح از الگوریتم ژنتیک استفاده می شود. در یک سطح الگوریتم سعی میکند، مسیرهای بهینه برای ربات ایجاد نماید. یعنی هر ربات الگوریتم ژنتیکی مختص به خود را دارد. درسطح دوم الگوریتم ژنتیک تلاش می شود تا بهترین ترکیب از مسیرهای رباتهای مختلف را به دست آورد تا کل مسیر پیموده شده توسط ربات ها بهینه شود. در [۴۰] از یک الگوریتم ژنتیک مبتنی بر دانش برای پیدا کردن مسیر رباتهای متحرک که در یک محیط پیچیده و دارای تغییرات پویا هستند استفاده شده است. در [۴۱] با بهره گرفتن از الگوریتم ژنتیک یک مدل داینامیک برای کنترل توپولوژی جهت رسیدن به توزیع یکنواخت گرههای متحرک خودمختار در فضای دو بعدی ارائه میدهد. در [۴۲]، [۴۳] و [۴۴] نیز الگوریتم توزیع شده کنترل توپولوژی مبنی بر ژنتیک ارائه می دهند که در سیستمهای هوشمند تصمیمگیری نماید و به صورت یکنواخت در محیط توزیع شوند. در تحقیقات بسیاری مسئله کنترل توپولوژی در محیط دو بعدی مورد بررسی قرار گرفته است. کنترل توپولوژی سه بعدی یکی از چالشهای مطرح در مسائل مرتبط با این زمینه است. در مقایسه با روش های دو بعدی، دارای یک طیف وسیع تری از برنامه های کاربردی به ویژه برای بسیاری از ماموریت های نظامی و تجاری در محیط های زیر آب است. بنابراین نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه وجود دارد. در [۴۵] یک توپولوژی کنترل سه بعدی بر مبنای الگوریتم ژنتیک در شبکه های حسگر زیر آب که متشکل از AUVهاست، ارانه شده است. در این مقاله هر AUV با بهره گرفتن از اطلاعات محدودی که از همسایگان خود جمع آوری می کنند، به صورت خودمختار سرعت و جهت حرکتش، با هدف رسیدن به یک توزیع مکانی یکنواخت و حفظ ارتباط، تعیین مینماید. در این تحقیق الگوریتم در شبیهساز چند عاملی رویداد-گسسته Mason [46] استفاده شده است که قابلیتی برای محیط زیر آب ارانه نمیدهد. الگوریتم ارائه شده را میتوان از جهات مختلف مانند، به کار گیری شبیهساز مرتبط با محیط زیر آب، در نظر گرفتن محدودیت درجه همسایگی در گرهها و اعمال تغییرات در الگوریتم، بهبود بخشید. این الگوریتم ۳D-GA نام دارد و در فصول آینده با روش پیشنهادی ما مقایسه خواهد شد.
فصل سوم: روش پیشنهادی
۳-۱- مقدمه
همانطورکه در فصل (۲) بیان شد، کنترل توپولوژی در شبکه حسگر بیسیم به دو دسته پوشش در شبکه، اتصال شبکه تقسیم میگردد. پوشش نیز خود به سه دستهی پوشش سراسری، حصاری و جاروبی دستهبندی می شود. نوع پوشش مورد نظر در این پایان نامه به سه دسته تقسیم شده است. در دستهی اول هدف، پوشش سراسری در محیط است. در دستهی دوم ارائه پوششی حصاری برای حفاظت از یک شئ در محیط زیر آب، مورد نظر است. در دستهی سوم پوششی حصای برای حفاظت از یک درگاه در زیر آب مطرح است. در ادامه روش پیشنهادی در سه زیر عنوان کنترل توپولوژی با هدف پوشش سراسری و کنترل توپولوژی با هدف پوشش حفاظتی از یک شئ و پوشش حفاظتی از یک درگاه برای شبکه ای از AUVها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
۳-۲- کنترل توپولوژی با هدف پوشش سراسری
یک ناحیه می تواند توسط تعدادی AUV که آن را پوشش دادهاند، محافظت گردد. شکل ۳-۱ محافظت چند AUV از یک ناحیه را نشان میدهد. در این پایان نامه، الگوریتم ژنتیک برای حداکثرسازی پوشش تمامی نقاط در محیط سه بعدی زیر آب توسط AUVها ارائه شده است. این الگوریتم هر AUV را توانمند میسازد که به صورت مستقل سرعت و جهت حرکت خود را بر اساس اطلاعاتی که از همسایگانش به دست می آورد، تعیین نماید. این اطلاعات شامل مکان و درجه آنها است. هر AUV بهترین حرکت بعدی را در هر گام با اجرای الگوریتم ژنتیک به صورت مستقل به دست می آورد. در تابع برازندگی این الگوریتم، از یک تحلیل آماری برای میانگین درجه همسایگی با هدف تعیین حد بالای تعداد همسایگان یک AUV استفاده شده است. همانطور که در فصول گذشته بیان شد با مدیریت اتصالات میتوان میزان تداخلات ترافیکی را کاهش [۹] و میزان پوشش در محیط را افزایش داد [۱۱].
در ادامه به معرفی ساختار الگوریتم ژنتیک ارائه شده خواهیم پرداخت.
شکل ۳-۱- محافظت چند AUV از یک ناحیه
۳-۲-۱- ساختار کروموزوم ها
هر کروموزوم شامل جهت و سرعت حرکت بعدی AUV است. شکل ۳-۲ مدل حرکتی در نظر گرفته شده برای AUVها در فضای دکارتی سه بعدی را نمایش میدهد. در این مدل AUVها میتوانند آزادانه در فضای دکارتی حرکت نمایند.
شکل ۳-۲- مدل حرکتی AUVها در فضای ۳ بعدی