تعداد پتنت های کاربردی دانشگاه در هر سال ،موقعیت جغرافیایی
(Baldini, Grimaldi, & Sobrero, 2006)
هزینه پژوهش، افشا اختراع، سابقه دفتر انتقال تکنولوژی، عوامل محیطی و سیاست های نهادی ،کیفیت اساتید دانشگاه ، تعداد کارکنان دفتر انتقال تکنولوژی، نوع دانشگاه ،تامین بودجه پژوهش توسط دولت، حق امتیاز برای اساتید یا اعضای دانشگاه ، وجود فرهنگ کارآفرینی
(Siegel, Veugelers, & Wright, 2007)
بازاریابی، ارتباطات، مهارت، تکنیک( در حل مشکلات) ،فشار( موقعیت رقابتی)، مکانیزم انتقال، ریسک، پتانسیل بازار، نیروی انسانی اختصاص داده شده، مهارت در بازاریابی، درک نیاز مشتری، مزیت محصول، منابع تحقیق و توسعه اختصاص داده شده ، مهارت فنی، زمان ورود به بازار، بلوغ فنی ، قیمت محصول، جنبه نوآورانه محصول، سیکل زمانی ارائه محصول، جهت گیری بازار، حمایت مدیریت، منابع شرکت، محیط کسب و کار، هزینه( فرایند توسعه) ، عوامل سازمانی، کیفیت، سرمایه گذاری شرکت در مهارت و دانش، تولید، سیاست های دولت ، منحصربه فرد بودن محصول، اندازه و سطح رقابت بازار، اندازه شرکت، منابع شخصی اختصاص داده شده به پروژه ( تخصص های اختصاص داده شده)
(Ferguson, 2008)
فصل سوم
روش شناسی تحقیق
عواملی نظیر نیاز فطری انسان به دانستن و نیز تامین نیازهای زندگی او منشا تلاش کاوشگرانه بشر برای دستیابی به معلومات بیشتر را تشکیل می دهد. این عوامل همواره به عنوان موتور محرکه کسب معلومات بشر عمل کرده اند. در هر دوره تاریخی بشر به آگاهی از روش و ابزار کسب معلومات و به عبارتی روش های تحقیق نیاز داشته و دارد. بنابراین لازم است هر کس می خواهد بداند و مجهولی را کشف نماید و یا بر دامنه معلومات بشر بیفزاید، ازروش های تحقیق آگاهی یافته، فنون کشف واقعیت ها و شناخت حقایق را فرا گیرد (حافظ نیا, ۱۳۸۲).
تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای بررسی مساله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد ، توصیف کرد و شامل گام هایی است که طراحی و پیگیری می شوند تا پاسخهایی برای مساله مورد علاقه ما در محیط کاری بدست آید. مجموعه فرایندی را که سعی می کنیم توسط آن مشکلات را حل کنیم ، تحقیق می نامند (سکاران, ۱۳۸۱).
انتخاب روش تحقیق متناسب با تحقیق یکی از مهم ترین مراحل انجام تحقیقات است. منظور از انتخاب روش انجام تحقیق این است که مشخص کنیم، چه روش تحقیقی برای بررسی موضوعی خاص لازم است . انتخاب روش تحقیق به عهده پژوهشگر است و او باید در انتخاب روش صحیح تحقیق دقت لازم را به عمل آورد (خلیلی و دانشور, ۱۳۷۸)به همین جهت مباحث فصل حاضر به بررسی و تحلیل روش اجرای پژوهش مذکور اختصاص دارد . بر این اساس ابتدا مفاهیم کلی روش تحقیق به جهت ارائه پایه های منطقی جهت بیان مساله پژوهش و سپس عوامل استخراج شده بر اساس ادبیات موضوع بیان می گردد. در ادامه جامعه آماری و روش جمع آوری اطلاعات و داده ها مورد بررسی قرار می گیرند.
۳-۱ روش تحقیق
روش تحقیق بر اساس اهداف و ماهیت موضوع تحقیق و نیز امکانات اجرایی آن انتخاب می شود. بنابراین هدف از انتخاب روش تحقیق آن است که پژوهشگر مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر، سریعتر و ارزانتر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسش یا پرسشهای تحقیق مورد نظر کمک کند (دربان آستانه, ۱۳۸۲).
پژوهش می تواند از لحاظ جهت گیری، سه نوع متفاوت باشد. گاهی هدف تحقیق، حل یک مشکل متداول و معمول در محیط کار است؛ و گاهی ، افزودن به مجموعه کلی دانش در یک حوزه خاص است و گاهی اوقات بررسی اثرات پیشنهادی تحقیقات کاربردی است.
پژوهش کاربردی :پژوهشی که به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات خاص متداول درون سازمان انجام می شود.
پژوهش بنیادی یا پایه ای(محض):پژوهشی که برای افزایش دانش و درک ما از مشکلات خاصی که عموما درمحیط های سازمانی اتفاق می افتد و چگونگی حل آنها انجام می شود.یافته های حاصل از این نوع پژوهش درایجاد دانش در حوزه های مختلف مدیریت کمک می کنند.
پژوهش ارزیابی :وقتی تحقیقی برای بررسی اثرات توصیه های تحقیقات کاربردی انجام می شود آن را پژوهش ارزیابی می نامند (دانایی فردو همکاران, ۱۳۸۳)
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات کاربردی می باشد که نتایج آن در درجه اول شناسایی فاکتورهای تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی مهندسی می باشد و در درجه دوم اولویت بندی این عوامل می باشد.
همچنین از لحاظ افق زمانی، تحقیقات در دو دسته مقطعی و دوره ای (چند مقطعی) قرار می گیرند. در بررسی مقطعی داده ها یک بار در طی یک دوره به منظور پاسخ به پرسش جمع آوری می شود . در حالی که در بررسی های دوره ای محقق ممکن است بخواهد افراد یا پدیده ها را در چندین برهه زمانی به منظور پاسخ به یک پرسش مورد بررسی قرار دهد.
تحقیق حاضر از نوع تحقیقات مقطعی است که در آن داده ها در طی یک دوره حدودا یک ماهه جمع آوری شده اند.
همچنین تحقیقات علمی را بر حسب چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز می توان به دو دسته تقسیم کرد: تحقیق توصیفی و تحقیق آزمایشی. در روش های تحقیق آزمایشی برقراری رابطه علت – معلولی میان دو یا چند متغییر مدنظر است. روش تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آنها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است. تحقیق توصیفی را می توان به پنج دسته تقسیم کرد :
تحقیق پیمایشی
اقدام پژوهی
بررسی موردی
روش تحقیق همبستگی
روش تحقیق پس رویدادی ( علی مقایسه ای) (سرمد و همکاران, ۱۳۸۳)
تحقیق پیمایشی یک فرایند پژوهشی است که به منظور جمع آوری اطلاعات درباره این موضوعات که گروهی از مردم چه می دانند ، چه فکر می کنند ، یا چه کاری انجام می دهند ، اجرا می شود. منظور از فکر کردن این است که عقاید ، نگرش ها ، ارزش ها و باورهای مردم چه هستند؟
این پژوهش از جمله تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی می باشد.
۳-۲ جامعه آماری
جامعه آماری به کل گروه افراد، وقایع یا چیزهایی اشاره دارد که محقق می خواهد به تحقیق درباره آنها بپردازد (سکاران, ۱۳۸۱). در واقع جامعه آماری عبارتست از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یا چند صفت مشترک باشند (حافظ نیا, ۱۳۸۲).
در این پژوهش جامعه آماری در دسترس مورد بررسی عبارت است از متخصصان تجاری سازی مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس و دانشگاه تهران. در این تحقیق واژه متخصص به افرادی اطلاق می گردد که در حوزه تجاری سازی یافته های پژوهشی در سطح دانشگاه مشارکت داشته اند یا به عنوان توسعه دهنده در توسعه تجاری سازی یافته های پژوهشی در حوزه فنی و مهندسی نقش بازی نموده اند.تعداد جامعه آماری در دسترس ۶۲ نفر بود که همه آنها مورد بررسی قرار گرفتند.
۳-۳ جمع آوری داده ها
یکی از مراحل اساسی تحقیق گردآوری اطلاعات مورد نیاز آن است. مرحله گردآوری اطلاعات آغاز فرایندی است که طی آن محقق یافته های میدانی و کتابخانه ای را گردآوری می کند و به روش استقرائی به فشرده سازی آنها از طریق طبقه بندی و سپس تجزیه و تحلیل می پردازد و فرضیه های تدوین شده خود را مورد ارزیابی قرار می دهد و در نهایت حکم صادر می کند و پاسخ مساله تحقیق را به اتکای آنها می یابد. بنابراین اعتبار اطلاعات اهمیت بسیاری دارد. زیرا اطلاعات غیر معتبر مانع از کشف حقیقت و واقعیت می گردد و مساله و مجهول مورد نظر به درستی معلوم نمی شود یا تصویری انحرافی و ناصحیح از آن ارائه می شود. برای حفظ اعتبار اطلاعات و داده های گردآوری شده محقق باید دست کم دو اصل اساسی زیر را مورد توجه خاص قرار دهد (حافظ نیا, ۱۳۸۲)
الف) اصل صحت: محقق باید از درستی و صحت اطلاعات و داده های خود اطمینان حاصل نماید . او باید مطمئن شود که منابع و ماخذ اطلاعات تهیه شده معتبر است و بویژه در بین متخصصان رشته از مقبولیت برخوردار است.
ب) اصل دقت: اطلاعات و داده های آماری که از منابع میدانی و کتابخانه ای گردآوری و در ابزارهای مربوط به آنها درج می شود در مراحل مختلف فرایند تحقیق مورد دستکاری، جابجایی، کاربری، ارتباط و غیره قرار می گیرد. بنابراین کوچکترین بی احتیاطی در برداشت، درج، جابجایی و انتقال آنها ممکن است اطلاعات و داده ها را تغییر دهد و هر تغییری در داده ها اگر چه ناچیز در نتیجه تحقیق اثر منفی می گذارد.
در این پایان نامه تمامی اطلاعات شامل عوامل تاثیرگذار بر تجاری سازی یافته های پژوهشی و ادبیات موضوع از کتب و مقالات معتبر فارسی و لاتین استخراج شده و سعی شده است تا در انتقال اطلاعات کمال دقت صورت پذیرد تا با رعایت اصل صحت و دقت پایان نامه ای با اعتبار لازم تهیه شود.
۳-۴ روش و ابزار جمع آوری داده ها
اطلاعات را می توان در مکانهای مختلف، از انواع منابع و به روش های گوناگون گردآوری کرد.در تحقیق حاضر داده های تحقیق با توجه به واقعیات موجود گردآوری شده است و سعی شده است تا داده ها در محیطی واقعی گردآوری شود.