: (●) نشان میدهد که دسته ابزار تحلیلی خاص به اندازه کافی معیار را معرفی میکند یا چارچوب خاص به اندازه کافی بوسیله روش/ دسته ابزار آنالیز ی متناظر مشخص شده است.
دایره توخالی (○) نشان میدهد که رده ابزار تجزیه و تحلیل ترافیک بطور ناچیز معیار خاص را مشخص میکند.
نماد تهی (∅) نشان میدهد که برخی از ابزار موجود در دسته ابزارهای تحلیلی ممکن است معیار را نشان دهند و بعضی ممکن است نشان ندهند.
(N/A) قابل اجرا نیست و نشان میدهد که دسته بندی ابزار خاص کلاً معیار مربوطه را نشان نمیدهد و نباید برای آنالیز مورد استفاده قرار گیرد.
۳-۵-۲-۶ اندازه گیری عملکرد
این بخش در مورد توانایی دسته ابزار بحث میکند تا اندازه گیری عملکردهای مختلف در زمینههای ایمنی، بهره وری، تحرک، باروری و محیط زیست را فراهم کند (جدول ۳-۹).
اندازه گیری عملکرد مورد بحث در این بخش عبارتند از[۲۲]:
سطح خدمت: توصیف اندازه گیری کیفی از شرایط عملیاتی (عملی) در یک جریان ترافیکی بر اساس سرویسهای (فاکتورهای) اندازه گیری از قبیل سرعت و زمان سفر، آزادی برای مانور، وقفه ترافیک، آسایش و راحتی است. سطح خدمت معیاری برای نشان دادن راحتی در خیابانها، پیادهروها و یا میزان تاخیر در تقاطع ها است. بهترین سطح خدمت باA و بدترین با F نشان داده می شود.
سرعت: میزان حرکت (در فاصله به ازای هر واحد زمان بیان شده).
زمان سفر: متوسط زمان سپری شده بوسیله وسایل نقلیه در حال عبور از یک تسهیلات(مثلاً آزاد راه) ، از جمله کنترل تأخیر در ثانیهها یا دقایق به ازای هر خودرو.
حجم: شمارش اشخاص و یا وسایل نقلیه عبوری از یک نقطه روی یک جاده در طی یک فاصله زمانی (بیان شده در وسایل نقلیه، دوچرخه، و یا افراد در هر ساعت).
فاصله سفر: میزان فاصله موجود بین مبدأ و مقصد سفر و اندازه گیری در امتداد یک مسیر خودرویی است.
ارزیابی مسافران: تعداد مسافرانی که در سیستم حمل و نقل ارزیابی شدهاند. تعداد مسافرانی که سوار سیستم حمل و نقل عمومی می شوند.
متوسط اشغال خودرو (AVO): میانگین تعداد نفرات در هر خودرو شامل وسایل نقلیه ترانزیتی در روی تسهیلات یا سیستم حمل و نقل. ( میانگین تعداد مسافرین جابجا شده به ازای هر وسیله نقلیه)
نسبت حجم به ظرفیت: نسبت نرخ جریان به ظرفیت تسهیلات حملونقل.
تراکم: تعداد وسایل نقلیه که در یک لحظه مشخص طول واحدی از راه را اشغال می کنند. (معمولاً به صورت وسایل نقلیه در هر مایل یا در هر خط بیان میشود).
وسیله نقلیه- مایل سفر (VMT) / شخص - مایل سفر (PMT): مسافت کل سفر طی شده بوسیله وسایل نقلیه و یا افراد بر روی تسهیلات حملونقل و یا شبکه در یک دوره زمانی مشخص میباشد. (بیان شده در مایل).
وسیله نقلیه- ساعات سفر (VHT) /(نفر - ساعت سفر (PHT): کل زمان سفر سپری شده با وسایل نقلیه و یا افراد بر روی تسهیلات حملونقل و یا شبکه در یک دوره زمانی مشخص (بیان شده در ساعت).
تأخیر: مدت زمان سفراضافی سپری شده توسط مسافران در سرعت کمتر از سرعت جریان آزاد میباشد (بیان شده در ثانیه و یا دقیقه).
طول صف: طول وسایل نقلیه منتظر درصف برای اینکه توسط سیستم سرویس دهی شوند. (بیان شده در فاصله و تعداد وسایل نقلیه).
تعداد ایستگاهها: تعداد ایستگاهها براساس بخش / کریدور بصورت تجربی بدست میآید (بر اساس حداقل سرعت سفر).
تصادف خودرو: به تعداد تصادفات در تسهیلات حملونقل یا شبکه گفته می شود.
مدت زمان حادثه: شامل تمام تصادفات و حوادث وسیله نقلیه از قبیل قطع شدن گاز و مشکلات مکانیکی است و از لحظه ای مسدود شدن حرکات وسیله نقلیه یا شیء تازمان پاکسازی حادثه محاسبه میشود (بیان شده در عرض چند دقیقه یا چند ساعت).
قابلیت اطمینان زمان سفر: قابلیت اطمینان زمان سفر یک کمیت غیر منتظرهی تاخیر غیرتکراری در ارتباط با تقاضای سفر بیش از حد، حوادث، آب و هوا و یا رویدادهای خاص است. روشهای مختلفی برای پیش بینی قابلیت اطمینان یا تنوع در زمان سفر وجود دارد. قابلیت اطمینان زمان سفر یک سود قابل توجهی به مسافران به عنوان افرادی که قادر به پیش بینی بهتر زمان سفر خود و بودجه و زمان کمتری را برای سفر خود دارند، میباشد.
انتشار: میزان تولید گازهای گلخانهای شامل هر نوع آلاینده در تسهیلات حملونقل و یا شبکه پیش بینی شده
مصرف سوخت: میزان سوختی که در استفاده کردن از تسهیلات یا شبکه حملونقل مصرف می شود.
صدا: میزان صدای تولید شده توسط ترافیک (بیان شده در دسی بل).
تقسیم حالت: درصد استفاده مسافران از هر یک از حالتهای سفر (SOV، HOV، ترانزیت، دوچرخه، عابر پیاده، و غیره).
سود / هزینه: نسبت سالانه میزان درآمد به کل هزینهها در ارتباط با پیشرفت حملونقل.
جدول(۳-۹): ارتباط دسته ابزار آنالیز ترافیک نسبت به اندازه گیری عملکرد[۲۲]
متدلوژی/ ابزارهای تحلیلی | اندازه گیری عملکرد | ||||||
شبیهسازی میکروسکوپی | شبیهسازی مزوسکوپی | شبیهسازی ماکروسکوپیک | بهینهسازی ترافیک | ابزارهایتحلیلی و قطعی (براساس HCM) |
مدل تقاضایسفر | برنامه ریزی طرح |