۱
تبلیغات
۸۲۱/۰
۲
فروش شخصی
۷۷۴/۰
۳
پیشبرد فروش
۷۲۴/۰
۴
بازاریابی مستقیم
۷۲۱/۰
۵
روابط عمومی
۵۷۲/۰
۲-۱-۴- استراتژی ترفیع
استراتژی ترفیع همانطور که در فصل دوم به آن اشاره شد به عنوان یکی از استراتژیهای آمیخته بازاریابی که با سایر استراتژیهای بالا دستی دیگر همچون استراتژی بازاریابی، استراتژی کسب و کار و استراتژی در سطح بنگاه در ارتباط می باشد، می تواند بعنوان یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در استفاده از ابزارهای ارتباطی و به تبع آن ارتباطات هم پیوند (یکپارچه) بازاریابی قلمداد شود. در همین ارتباط اکثر مصاحبه شوندگان به نقش استراتژی ترفیع در ترکیب و نحوه استفاده از ابزارهای ارتباطی اذعان داشته اند که در ذیل برخی نظرات مصاحبه شوندگان در این خصوص آمده است:
“آنچه به ذهنم می رست آن است که بین کانالهای توزیع و ابزارهای ارتباطی و استراتژی ترفیع رابطه همبستگی بالایی وجود دارد .”
“دو عامل هدف و استراتژی در یکپارچه سازی ابزارهای ارتباطی عمده ترین تاثیر را دارند .”
“استراتژی های ترفیع مختلفی می توان اتخاذ کرد و طبعا بر اساس نوع استراتژی انتخاب شده ابزارهای مناسب مربوط به آن استراتژِی مورد استفاده قرار میگیرد”
“بطور کلی میتوان گفت بین استراتژی ترفیع ( کششی و رانشی ) و ارزش ویژه برند ارتباط وجود دارد ولی با توجه به نوع صنعت باید تست شود .”
“اینگونه به نظر می رسد که در حقیقت آنچه ابزارهای ارتباطی را با یکدیگر هم پیوند ( یکپارچه ) و سازگار می سازد چیزی جزء هدف و استراتژی نیست . “
“به اعتقاد من در صنعت مواد غذائی شرکتهای که راهبرد کششی باشند از ارزش ویژه برند بیشتری برخوردار هستند”
“در صنعت مواد غذائی با ویژگی تند گردش شاید استراتژی رانشی موثرتر باشد .”
در گزینش استراتژی و ابزارهای مورد نظر باید توجه نمود که اگر نوع ابزار با استراتژی هماهنگ باشد اثربخشی بهتری دارد .
“استراتژی های ترفیع می تواند ابزارهای ارتباطی مذکور را به سوی هماهنگی هر چه بیشتر سوق داده و نیز به ایجاد تناسب در انتخاب کانال و رسانه کمک کند .”
بنابراین با توجه به تحلیل مصاحبه ها که نمونه های از آن ذکر شد مطابق با جدول۲-۴ استراتژیهای ذیل که حائز بیشترین اشتراک بوده مورد شناسائی قرار گرفتند.
جدول۲-۴ : مولفه های استراتژی ترفیع
ردیف
متغیر
میزان اشتراک