ثبت چک
به طور کلی وقتی که در این پژوهش واژه بانکداری موبایلی بکار برده می شود منظور SMS بانک، بانکداری با WAP، بانکداری با PDA، یا بانکداری مبتنی بر USSD نیست بلکه آن نوع از بانکداری است که کاربر با بهره گرفتن از یک نرم افزار و نصب آن بر روی گوشی خود می تواند بسیاری از عملیات بانکی مورد نیاز خود را انجام دهد.
۴٫۹٫۱٫۲- مزایای بانکداری موبایلی
برای بانکداری موبایلی می توان مزایای زیر را در نظر گرفت:
تراکنش های موبایل برای مشتری “ایجاد راحتی” می کند. چرا که به دستگاه های حجیم کامپیوتری و صدور دستورات زیاد نیازی نیست. شاهد این مطلب در سراسر جهان، مقبولیت سریع بانکداری متنی، پارکینگ موبایل، پرداخت صورتحساب با موبایل، صدور بلیط و سایر خدمات از این قبیل است.
صرفه جویی در وقت و سرعت بالای دستیابی به خدمات مالی، تاثیر به سزایی در نحوه ارزیابی مشتریان از بانکداری موبایلی است.
خدمات بانکداری موبایلی از فرصت های کسب درآمد جدید و سودآوری را برای بانک ها فراهم خواهم کردکه به دلایل زیر است:
افزایش تعداد تراکنش های بانکی انجام شده توسط مشتریان به دلیل راحتی کانال موبایل
دریافت هزینه از مشتریان برای خدماتی که در کانال های دیگر برای آن هزینه ای پرداخت نمی کنند ( مثلا استعلام تراز از طریق کانال اینترنتی).
ساختن شبکه های موبایل ارزان تر از شبکه های خطوط ثابت است و عموما ارائه خدمات موبایل نیز ارزان تر تمام می شود. به عنوان مثال انجام معامله بانکی از طریق کارمند بطور متوسط دو دلار هزینه خواهند داشت در حالیکه همین معامله بانکداری موبایلی با پانزده سنت امکان پذیر است.
امنیت بالای بانکداری موبایلی در مقایسه با سایر روش های الکترونیکی. امروزه با بکارگیری زبان برنامه نویسی جاوا در برنامه های کاربردی موبایل، مشکلات ایمنی حفظ اطلاعات شخصی مشتریان و سوء استفاده تا حد زیای کاهش یافته است ( فکور، ۱۳۸۸).
۵٫۹٫۱٫۲- معایب بانکداری موبایلی
علی رغم تمام ویژگی هایی که استفاده از بانکداری موبایلی دارد مانند هر فناوری، معایبی برای آن می توان برشمرد. برخی از معایب بانکداری موبایلی عبارتند از:
پایین بودن ضریب نفوذ تلفن همراه ( موبایل) در بسیاری از کشور ها:
پژوهش ها و آمار ها نشان می دهد که گسترش استفاده از تلفن همراه در کشور های مختلف از یک رشد ناهمگون تبعیت می کند به طوریکه در کشور های توسعه یافته نظیر ایتالیا، نروژ، سوئد و انگلستان، ضریب نفوذ تلفن همراه از ۱۰۰ درصد گذشته است و در کشور های در حال توسعه تعداد ار این وسیله ارتباطی استفاده می کنند.
ضعف ساختاری ارتباطات سیار و عدم دسترسی به خدمات اینترنتی بی سیم:
همانگونه که اشاره شد دسترسی به اینترنت موبایل و ورود به میکرو وب سایت های اینترنتی بوسیله موبایل شرط اصلی برای ارائه خدمات بانکی است. به دلیل ضعف زیرساخت های شبکه ارتباطات سیار و پیاده نشدن استاندارد های بین المللی امکان دسترسی به اینترنت از طریق موبایل و در نتیجه ارائه خدمات مالی پیشرفته برای بسیاری از کشور ها میسر نشده است.
عدم وجود استاندارد واحد در تجهیزات جهت ارائه خدمات مالی بین المللی
وجود استاندارد های متنوع نظیر WAP,GSM,UMTS[50] ، یکپارچه سازی و گسترش خدمات مالی را در سطح بین المللی با مشکل مواجه ساخته است. هنوز م توافق در مورد یک سیستم استاندارد جهانی و دستیابی به یک نظر واحد در این مورد از مهمترین مسائل بانکداری موبایلی در سطح بین المللی محسوب می شود.
اختلاف در زمینه مسائل امنیتی و کمبود فضای ذخیره سازی اطلاعات
در تراشه های هوشمند موجود در بازار مشکلاتی وجود دارند که برای استفاده از بانکداری موبایلی باید مد نظر قرار گیرند. اگرچه اپراتور ها مدعی اند به زودی دستگاه های موبایل تراشه هایی با قابلیت ذخیره اطلاعاتی بالا عرضه خواهند کرد ولی هنوز این مورد عملی نشده است.
امنیت پایین گوشی موبایل
مسائلی نظیر شکستنی بودن، خرابی، احتمال سرقت و مشکلات نرم افزاری باعث ایجاد شک و تردید در استفاده از گوشی های موبایل برای انجام معاملات مهم مالی می شوند ( فکور، ۱۳۸۸).
۱۰٫۱٫۲- سیستم های ارتباطی در موبایل:
مهمترین مساله برای کاربرانی که از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می کنند بحث امنیت است و اگر این مساله مورد توجه عمیق قرار نگیرد بانکداری موبایلی مورد استقبال قرار نخواهد گرفت. به نظر برخی از کارشناسان بانکداری همراه به طور بالقوه امن تر از بانکدار اینترنتی است. استفاده از پروتکل و استاندارد های امنیتی تلفن همراه دستخوش تغییر و تحولات بوده است. این استاندارد ها طی سه مرحله متفاوت زمانی دچار تغییرات اساسی شده اند که به نسل اول، دوم و سوم معروف اند (شرافت جهرمی، ۱۳۹۰).
۱٫۱۰٫۱٫۲- نسل اول: آنالوگ
این مرحله از ارتباط تلفن همراه به عنوان نخستین مرحله ارتباطات تلفن همراه شناخته می شود. در این مرحله برقراری ارتباط از طریق دستگاه های بزرگ ضبط و ذخیره امواج و ارتباطات انجام می گرفت. از نظر امنیتی نیز در این مرحله امکان دسترسی و گوش دادن به پیام های ارتباطی وجود داشت. گذشته از همه این ویژگی ها در این مرحله هزینه ارتباطی نسبت به سایر مراحل بسیار بالا بود. هرچند که تلفن های آنالوگ هنوز در آمریکا استفاده می شوند. و فناوری آنها پیشرفت نموده است ولی تحول و دگرگونی منطقی به سمت دیجیتال است. از خصوصیات نسل اول ارتباطی می توان موارد زیر را نام برد:
آنالوگ بودن
مدارهای سوئیچ
صدای ضعیف
قابلیت پایین
عدم وجود تدابیر امنیتی
۲٫۱۰٫۱٫۲- نسل دوم: دیجیتال
مرحله ارتباطات تلفن همراه از طریق آنالوگ که به صورت ثبت و ضبط کامل پیغام انجام می گرفت. هزینه بالایی داشت و همچنین امکان برقراری ارتباط سریع بسیار مهم بود. در این راستا از دستگاه های دیجیتالی در برقراری ارتباط تلفن همراه استفاده شد. این دستگاه ها پیغام های ارتباطی را به صورت کدبندی شده و در یک صفحه نمایش کوچک نشان می دهند و از نظر ذخیره اطلاعات قابلیت بیشتری نسبت به دستگاه های ارتباطی دارند و همچنین در مقایسه با دستگاه های آنالوگی ارتباطات بسیار ارزان تر تمام می شود. از خصوصیات نسل دوم ارتباطی می توان موارد زیر را نام برد:
مدارهای سوئیچ
انتقال محدود اطلاعات پشتیبانی داده
نمابر و پیام کوتاه
امکان بهره گیری از رمز نگاری ( با کلید رمز ۴۰ بیتی)
سیستم جهانی برای ارتباطات موبایل
عمل در دامنه و فرکانس ۹۰۰-۸۰۰ مگا هرتز
در این رابطه می توان خصوصیاتی که از نسل اول به دوم بهبود یافته است را به شرح زیر بیان کردک
تلفن دیجیتالی
پست صوتی
دریافت پیام های الکترونیکی ساده
۳٫۱۰٫۱٫۲- نسل ۲٫۵:
راهنمای ﻧﮕﺎرش ﻣﻘﺎﻟﻪ ﭘﮋوهشی درباره بخش بندی کاربران بانکداری بر اساس فناوری های ...