۲۵/۱
۱۹/۱
۳۱/۱
با توجه به میانگین تراز محاسبه از طیف ارزیابی که به صورت ۵ گزینه ای مطرح شده است، میانگین تراز از بین امتیازات هر گویه محاسبه شده و برابر ۰۰/۳ بوده و میانگین متغیر فاوا بر توانمند سازی پس از مقایسه با این مقدار ، مقدار آزمون t و سطح معنی داری محاسبه شده برابر با sig = 0.000 & t=41/88 و اختلاف میانگین محاسبه شده بین میانگین واقعی متغیر و میانگین تراز نیز برابر ۲۵/۱ نشان دهنده این است که بین دو متغیر موجود در سوال ، آیا فاوا بر توانمند سازی دانش آموزان مدارس هوشمند تاثیر دارد ؟ ، اختلاف معنی داری وجود دارد. به عبارت دیگر به دلیل بالاتر بودن مقدار میانگین متغیر فاوا موثر بر توانمند سازی دانش آموزان از میانگین تراز محاسبه شده نشان دهنده این است که بیشتر پاسخگویان از رتبه هایی برخوردار بوده اند که در دامنه پاسخ های زیاد و خیلی زیاد قرار داشته اند. و این اختلاف میانگین از لحاظ آماری معنی دار می باشد. بنابراین با توجه به سطح معنی داری آزمون تی ، مبنی بر وجود اختلاف نظر پاسخگویان در زمینه فاوا موثر بر توانمند سازی دانش آموزان تایید و مبنی بر عدم وجود اختلاف نظر در زمینه فاوا موثر بر توانمند سازی دانش آموزان با حداکثر اطمینان ۹۹% رد می شود.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
۵-۱ ) مقدمه
در مطالعه موردی حاضر ، محقق در فصل نخست به کلیات تحقیق اعم از بیان مساله ، اهمیت و ضرورت تحقیق ، اهداف تحقیق و … پرداخته و سپس در فصل دوم آن ، مبانی نظری پژوهش و مروری بر پیشینه و یافته های پژوهشگران دیگر اشاره کرده است .
در فصل سوم ، در مورد روش شناسی پژوهش و روش های آماری بکار برده شده جهت تجزیه و تحلیل و پاسخ دادن به سوال اصلی و سوال های فرعی تحقیق پرداخته شد . در فصل چهارم توسط نرم افزارهای SPSS v16 و Excel 2007 به توصیف و بسط نتایج به دست آمده از سوال های تحقیق به جامعه آماری استفاده گردید .
در این فصل ، به عنوان فصل پایانی تحقیق به جمع بندی یافته ها و پیشنهادهایی برای تحقیقات آینده و مسئولین امر ارائه خواهد شد .
۵-۲ ) یافته های تحقیق
پژوهش حاضر بر مبنای یک سوال اصلی و شش سوال ویژه انجام شد . با توجه به تجزیه و تحلیل آماری :
- در ارتباط با سوال اول ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین یادگیری دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس هوشمند رابطه معناداری وجود دارد .
- در ارتباط با سوال دوم ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس هوشمند رابطه معناداری وجود دارد .
- در ارتباط با سوال سوم ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین خلاقیت دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس هوشمند رابطه معناداری وجود دارد .
- در ارتباط با سوال چهارم ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین انگیزه دانش آموزان و بکارگیری فاوا رابطه معناداری وجود دارد .
- در ارتباط با سوال پنجم ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین فعالیت های گروهی ( مشارکت ) دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس هوشمند رابطه معناداری وجود دارد .
- در ارتباط با سوال ششم ، نتایج حاصل از یافته ها نشان داد که بین روحیه پرسشگری دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس هوشمند رابطه معناداری وجود دارد .
در پایان ، سوال اصلی تحقیق که رابطه بین فاوا و توانمندسازی دانش آموزان را در مدارس هوشمند مورد پرسش قرار می دهد تایید شده است .
۵-۳ ) بحث و تفسیر
با توجه به نتایج حاصل از تفاسیر و تحلیل های انجام شده ، به بحث در مورد هر یک از سوال های ویژه پرداخته و در پایان نتیجه گیری کلی که مبتنی بر سوال اصلی می باشد می پردازیم :
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۱) ، بین یادگیری دانش آموزان و بکارگیری فاوا رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج تحقیق الیوت[۸۱] ( ۲۰۱۰ ) ، جاسچیک[۸۲] ( ۲۰۱۰ ) بارو و همکاران[۸۳] ( ۲۰۰۹ ) ، ضامنی و کاردان ( ۱۳۸۹) ، حج فروش ( ۱۳۸۳ ) ، حاجی کتابی ( ۱۳۸۱ ) ، مطابقت دارد . نتایج پژوهش محققین همگی نشانگر این مطلب است که استفاده از فاوا در تدریس موجب بهبود عملکرد دانش آموزان و افزایش سطح یادگیری پایدار در آنان می شود .
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۲) ، بین پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج پژوهش دِریاکولو[۸۴] و همکاران (۲۰۱۰ ) ، مایر[۸۵] (۲۰۰۲) ، حیدری و همکاران ( ۱۳۸۹ ) ، زمرد ( ۱۳۸۶ ) ، نجفی و محمدی ( ۱۳۸۵ ) ، مطابقت دارد . نتایج پژوهش اشاره به این مطلب دارد که بکارگیری فاوا موجب پیشرفت تحصیلی دانش آموزان می شود .
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۳) ، بین انگیزه دانش آموزان و بکارگیری فاوا در رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج پژوهش ملیسن و درنت[۸۶] ( ۲۰۰۸ ) ، المخلافی[۸۷] ( ۲۰۰۶ ) ، پلگرام و لاوا[۸۸] ( ۲۰۰۳ ) ، طاهری ( ۱۳۸۵ ) ، حاجی کتابی ( ۱۳۸۱ ) ، مطابقت دارد . نتایج تحقیقات پژوهشگران نشانگر این مطلب است که استفاده از فاوا در کلاس درس موجب افزایش انگیزه دانش آموزان در یادگیری مطالب درسی می شود .
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۴) ، بین خلاقیت دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج پژوهش هاریسون و همکاران[۸۹] ( ۲۰۰۲ ) ، محمدزاده مقدم ( ۱۳۸۹ ) ، ضامنی و کاردان ( ۱۳۸۹ ) مطابقت دارد . نتایج پژوهش اشاره به این مطلب دارد که بکارگیری فاوا موجب خلاقیت در فرایند یاددهی - یادگیری دانش آموزان می شود .
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۵) ، بین فعالیت گروهی و مشارکتی دانش آموزان و بکارگیری فاوا در مدارس رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج پژوهش دنیل[۹۰] ( ۲۰۰۹ ) ، کانفری و همکارانش[۹۱] ( ۱۹۹۰ ) ، پست هولم[۹۲] ( ۲۰۰۶ ) ، شبیری و عطاران ( ۱۳۸۶ ) ، حج فروش و اورنگی ( ۱۳۸۳ ) ، شیخ زاده و مهر محمدی ( ۱۳۸۳ ) مطابقت دارد . یافته های پژوهشگران اشاره به این مطلب دارد که بکارگیری فاوا موجب افزایش فعالیت گروهی و مشارکتی میان دانش آموزان و دانش آموزان و معلمان می شود .
در ارتباط با سوال ویژه شماره ی (۶) ، بین روحیه پرسشگری دانش آموزان و بکارگیری فاوا در رابطه معناداری وجود دارد . یافته حاصل از این پژوهش با نتایج پژوهش ساندهالتز و همکاران[۹۳] ( ۱۹۹۴ ) ، غزنویی و همکاران[۹۴] ( ۲۰۱۱ ) ، مطابقت دارد . نتایج اشاره به این مطلب دارد که بکارگیری فاوا موجب افزایش روحیه پرسشگری دانش آموزان در راستای روحیه پژوهشگری می شود .
در ارتباط با سوال اصلی ، و با توجه به اینکه میان شاخص های توانمندسازی دانش آموزان و استفاده از فاوا در مدارس و کلاس های درسی رابطه معناداری وجود دارد ؛ لذا نتیجه می گیریم که میان استفاده از فاوا در مدارس و توانمندسازی دانش آموزان رابطه معناداری وجود دارد لذا موجب توانمند سازی دانش آموزان می شود .
۵-۴ ) نتیجه گیری
با توجه به نتایج و تفسیر سوال اصلی تحقیق که رابطه بین بکارگیری فاوا و توانمندسازی دانش آموزان در مدارس هوشمند شهرستان بابلسر را مورد پرسش قرار داده است وجود این رابطه پذیرفته شده و مورد تائید قرار می گیرد .
یافته های این تحقیق وجود ارتباط تنگاتنگ میان استفاده از فاوا و توانمندسازی یادگیرندگان را در آموزش تایید نمود . بنابراین شایسته است نظام های آموزشی به عنوان پرچمداران توسعه پایدار ، ضمن تلاش در تجهیز کردن هر چه بیشتر مدارس و دانشگاه ها به ابزارهای نوین آموزشی جهت کاراتر نمودن فرایند یاددهی- یادگیری گام بر دارند .
۵-۵ ) محدودیت ها و مشکلات تحقیق
۵-۵-۱ ) محدودیت های در کنترل محقق
- محدودیت موضوعی : که رابطه بین بکارگیری فاوا و توانمندسازی دانش آموزان مدارس هوشمند شهرستان بابلسر می باشد .
- محدودیت ابزاری : فقدان پرسشنامه استاندارد شده در زمینه استفاده از فاوا بر افزایش یادگیری ، پیشرفت تحصیلی ، خلاقیت ، انگیزه ، فعالیت های گروهی و روحیه پرسشگری دانش آموزان که منتج به پرسشنامه محقق ساخته شده است .
- محدودیت مکانی : حوزه جغرافیای تحقیق ، مدارس هوشمند شهرستان بابلسر می باشد .
- محدودیت زمانی : که این پژوهش در محدوده زمانی معین ( ۱۳۸۹ – ۱۳۹۰ ) انجام شده است .
۵-۵-۲ ) محدودیت های خارج از کنترل محقق
- عدم وجود فرهنگ پژوهش در جامعه
- عدم همکاری برخی مدارس و معلمان در پر کردن پرسشنامه
- عدم دسترسی به برخی اطلاعات مهم در رابطه با تحقیق
۵-۶ )پیشنهادهایی مبتنی بر نتایج پژوهش
- نتایج حاصل از سوال ویژه نخست نشان می دهد که فاوا بر سطح یادگیری دانش آموزان تاثیر مثبت دارد . بر همین اساس پیشنهاد می گردد :