در خصوص اینکه روش اعلام اراده چگونه و به چه وسیلهای باید باشد قانون مدنی وسیله خاصی را لازم ندانسته است. بنابرین، اعلام اراده با هر وسیله که بتواند بر آن دلالت کند قابل تحقق است زیرا ماده ۱۹۱ قانون مدنی به طور مطلق همراه بودن قصد را با چیزی که دلالت بر آن کند شرط تأئید قصد اعلام کردهاست و از لفظ یا وسیله خاصی برای دلالت قصد نام نبرده است. علاوه بر این ماده ۱۹۳ قانون مدنی نیز مقرر میدارد: «انشاء معامله ممکن است به وسیله عملی که مبین قصد و رضا باشد مثل قبض و اقباض حاصل گردد،مگر در مواردی که قانون استثناء کرده باشد» پس جز در مواردی که قانون استثناء کرده باشد انشای عقد با هر عملی که حاکی از قصد باشد محقق میگردد.
حال پس از ذکر این مقدمه، در خصوص مبادلات الکترونیک سوالی که مطرح میشود این است که آیا انتقال اطلاعات و ایجاد تبادل از طریق اینترنت و از طریق واسطههای الکترونیک میتواند روش معتبری برای اعلام اراده انشایی افراد در ایجاد آثار حقوقی باشد؟ آیا اگر اشخاص برای ایجاد ماهیت حقوقی بین خویش، ابزارهای الکترونیک را برگزینند، قانون روابط معاملاتی و حقوقی آن ها را به رسمیت میشناسد و به آن اعتبار لازم میبخشد؟
با توجه به آنچه که گفته شد و نیز ملاحظات مقررات قانون مدنی پاسخ سؤالات مذکور مثبت است و این پاسخ مثبت مقدمهای برای پذیرش و اعتبار قراردادهای الکترونیک است، بدون اینکه قانون خاصی به طور جداگانه قراردادهای مذکور را مورد پذیرش قرار دهد. اما نظر به اهمیت موضوع تجارت الکترونیک در دنیای امروز و گسترش روابط معاملاتی و تجاری افراد در فضای اینترنت، قانونگذاران ملی و بینالمللی به طور خاص، اعتبار قراردادهای الکترونیک را پیشبینی کردهاند. قانون نمونه آنسیترال در باب تجارت الکترونیک، مصوب ۱۹۹۶ م، در این خصوص مقرر میدارد: «در انعقاد قرارداد، ایجاب و قبول میتواند از طریق داده پیامها اعلام شود مگر اینکه طرفین به نحو دیگری توافق کرده باشند. هنگامی که برای انعقاد قرارداد، داده پیامها مورد استفاده قرار میگیرند، اعتبار یا قابلیت اجرای قرارداد مذکور صرفاً به این دلیل که از داده پیامها استفاده شده، نباید رد شود»[۲۹] همان طور که پیدا است ماده مذکور صریحاً قرارداد الکترونیک را مورد پذیرش قرار داده و برای آن ها اعتبار و قابلیت اجرای لازم را قائل است.
علاوه بر این، دستورالعمل شماره ۳۱/۲۰۰۰ اتحادیه اروپا که ناظر به برخی از جنبههای حقوقی تجارت الکترونیک است نیز در خصوص به رسمیت شناختن تشکیل قرارداد از طریق وسایل الکترونیک بیان میکند: «دولتهای عضو باید تضمین کنند که نظامهای حقوقی ایشان تشکیل قرارداد از طریق وسایل الکترونیک را مجاز میشمارد. دول عضو به ویژه باید تضمین کنند که مقتضیات قانونی قابل اعمال در روند تشکیل یک قرارداد، هیچ مانعی برای انعقاد قراردادهای الکترونیک ایجاد نمیکند و نیز نباید به خاطر اینکه قراردادهای مذکور از طریق وسایل الکترونیک ایجاد شدهاند، فاقد اعتبار و قابلیت اجرا تلقی گردند»[۳۰]
در ایران نیز با تصویب قانون تجارت الکترونیک که «مجموعه اصول و قواعدی است که برای مبادله آسان و ایمن اطلاعات در واسطههای الکترونیکی و با بهره گرفتن از سیستمهای ارتباطی جدید به کار میرود»[۳۱] در واقع قراردادهای الکترونیک به رسمیت شناخته شدهاند. ماده ۶ قانون مذکور اعتبار داده پیامها را در حکم نوشته دانسته است[۳۲] و درماده ۱۲ نیز داده پیامها، در مقام دعوی یا دفاع معتبر شناخته شدهاند و دارای ارزش اثباتی هستند.[۳۳] بنابرین، اعلام اراده از طریق داده پیامهای الکترونیک نیز برای اعلام اراده انشایی معتبر بوده و میتواند موجد آثار حقوقی باشد.
لازم به یادآوری است که هر داده پیامی نمیتواند به تشکیل قرارداد بیانجامد. توضیح اینکه گاهی مواقع تبادلات الکترونیک افراد به سه صورت است:[۳۴]
۱ – انتقال اطلاعات صرف[۳۵] – در این حالت یک ماهیت حقوقی به وجود نمیآید فقط ممکن است برای ارسال کننده اطلاعات مسئولیتساز باشد یعنی حاوی اطلاعاتی باشد که ارسال کننده در ارسال آن ها تقصیر کرده باشد و موجب ایراد خساراتی شده باشد.
۲ – انتقال اطلاعیههای یکجانبه[۳۶] – این نوع تبادلات میتوانند اثر حقوقی داشته باشند و در بیشتر مواقع برای اجرای یک قرارداد موجود به کار میروند. به عنوان مثال یکی از انواع مهم این نوع اطلاعیهها اظهارنامههای گمرکی[۳۷] هستند که ضمانت اجرای تقصیر در اعلام یا عدم اعلام آن ها بسیار سنگین است. مقررات ناظر به این اظهارنامهها در قوانین ملی پیشبینی شده است بنابرین، قوانین مذکور باید پاسخ بدهند که آیا میتوان داده پیامها را جایگزین اظهارنامههای کاغذی کرد. در سالهای اخیر و با گسترش فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در تجارت بدون کاغذ[۳۸] اظهارنامههای گمرکی الکترونیک نیز مورد پذیرش نظامهای حقوقی قرار گرفته است.
۳ – داده پیامهای تشکیل قرارداد[۳۹] – گاهی مواقع طرفین یک تبادل قصد ایجاد یک ماهیت حقوقی را دارند مثل جایی که کالایی از طریق اینترنت سفارش داده میشود. این نوع داده پیامها که در قالب ایجاب و قبول مورد انتقال قرار میگیرند، به تشکیل قراردادهای الکترونیک میانجامند. بنابرین، هرگاه در بستر مبادلات الکترونیک، سخن از داده پیامها میرود منظور نوع اخیر آن است.
ایجاب پیشنهاد انجام معامله و اعلام اراده کسی است که دیگری را بر مبنای معینی به انعقاد عقد فرا میخواند، بدین ترتیب که اگر پیشنهاد مورد قبول قرار گیرد هر دو طرف به مفاد آن پایبند باشند.[۴۰] طبق تعریف ماده ۱۴ کنوانسیون بیع بینالمللی کالا، ایجاب پیشنهادی است که برای تشکیل قرارداد، خطاب به شخص یا اشخاص معینی داده میشود و ایجابی که به طور کامل، قطعی و مشخص بوده و بیانگر قصد موجب باشد در صورت قبول الزامآور است.[۴۱] قبول نیز به معنای رضای بدون قید و شرط به مفاد ایجاب است.[۴۲] طبق تعریف ماده ۱۸ کنوانسیون بیع بینالمللی کالا نیز هر گونه اظهار یا عمل ایجاب شونده (قابل) که حاکی از رضای وی به ایجاب باشد، قبول است.[۴۳]
قواعد عمومی مربوط به ایجاب (کامل بودن، مشخص بودن، قاطع بودن و خطاب به شخص یا اشخاص معین بودن و…) و قبول (لزوم مطلق بودن، مسبوق به رد نبودن، موالات ایجاب و قبول) در فضای سنتی و در مورد قراردادهای مرسوم، همگی در خصوص ایجاب و قبولهای الکترونیک در فضای مجازی نیز قابل اعمال هستند.
“