۳-۹-۷٫ آزمون معناداری کلی رگرسیون و ضرایب
به منظور بررسی معنی داری کلی رگرسیون از آمارهF و Prob. مربوط به آن و برای آزمون معناداری رابطه متغیرهای مستقل با متغیر وابسته از آمارهی t و Prob. مربوط به ضرایب متغیرهای مستقل استفاده می شود.
۳-۱۰٫ خلاصه فصل سوم
در این فصل ابتدا روش تحقیق، طرح مساله و فرضیات تحقیق مطرح شدند. سپس جامعه آماری و روش نمونه گیری و قلمرو تحقیق بیان شدند و در نهایت پس از معرفی مدل اصلی تحقیق نحوه محاسبه متغیر ها، آزمون های لازم برای ارزیابی نتایج رگرسیونی و همچنین روش های تخمین، مدل بحث قرار گرفت. با این توضیحات در فصل چهارم به آزمون فرضیات تحقیق و ارائه تجزیه و تحلیل داده ها و یافته های پژوهش پرداخته می شود.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه
نتیجه گیری مطلوب، حاصل تجزیه و تحلیل دقیق اطلاعاتی است که بر مبنای سؤال اصلی پژوهش گردآوری شده است. بنابراین تجزیه و تحلیل اطلاعات به عنوان بخشی از فرایند روش تحقیق علمی، یکی از پایه های اصلی هر مطالعه و بررسی است. هدف از تجزیه و تحلیل، تبدیل داده ها به شکل قابل فهم و قابل تفسیر است. در فصل سوم ضمن ارائه فرضیه ها، مدلها و متغیرهای تحقیق، شیوه گردآوری داده ها و روشهای آماری مناسب جهت آزمون فرضیه های تحقیق مطرح گردید. اکنون نوبت آن است که داده های موردنیاز برای آزمون فرضیه پژوهش جمعآوری شود و با بهره گرفتن از روشهای آماری متناسب با روش پژوهش و نوع متغیرها، تجزیه و تحلیل و طبقه بندی گردد. پژوهشگر برای پاسخگویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم گیری در مورد تأیید یا رد فرضیه یا فرضیه های پژوهش، از روشهای مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می کند. در این فصل ابتدا آمارهای توصیفی مربوط به متغیرهای تحقیق بیان میگردد. سپس به بررسی مانایی متغیرهای پژوهش پرداخته و سپس از آزمونهای مختلف جهت مشخص نمودن روش تخمین مدلها استفاده میگردد. بعد از تخمین مدلها، به تجزیه و تحلیل حاصل از آنها پرداخته می شود.
۴-۱٫ آمار توصیفی
آمار توصیفی شامل مجموعه روشهایی است که برای جمعآوری، تلخیص، طبقه بندی و توصیف حقایق عددی به کار میرود. در واقع این آمار، داده ها و اطلاعات پژوهش را توصیف می کند و طرح یا الگوی کلی از داده ها برای استفاده سریع و بهتر از آنها به دست میدهد. در یک جمعبندی با استفادهی مناسب از آمار توصیفی میتوان ویژگیهای یک دسته از اطلاعات را بیان کرد. پارامترهای مرکزی و پراکندگی به همین منظور به کار میروند. کارکردهای این معیارها این است که خصوصیات اصلی مجموعه ای از داده ها را به صورت یک عدد بیان می کنند و به این ترتیب افزون بر آنکه به فهم بهتر نتایج یک آزمون کمک می کنند، مقایسه نتایج آن آزمون را با آزمونها و مشاهدات دیگر نیز تسهیل مینمایند.
آمار توصیفی متغیرهای پژوهش در جدول زیر آورده شده است. کمیتهای آماری توصیفی شامل حداقل، حداکثر، دامنه تغییرات، میانه و میانگین است. دسته دوم اطلاعات شامل پارامترهای پراکندگی نظیر انحراف معیار، چولگی و کشیدگی است که بیانگر پراکنش داده ها حول محور میانگین میباشد. با توجه به اینکه روش داده های تابلویی برای آزمون فرضیات استفاده می شود، لذا تعداد مطالعات سال- شرکت بر اساس داده های ترکیبی، ۱۳۸ شرکت طی دوره مالی ۵ سالهی ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱ بررسی شده است و تعداد مشاهدات تابلویی ۶۹۰ مورد بوده است.
جدول (۴-۱): آمار توصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش
متغیر | مشاهدات | میانگین | میانه | حداکثر | حداقل | انحراف معیار |
لگاریتم نرخ رشد هزینه های عملیاتی (ΔlnOCit) | ۶۹۰ | ۰٫۱۲۶۸۱۸ | ۰٫۱۴۸۰۳۶ | ۰٫۹۸۱۵۷۵ | ۰٫۹۳۴۵۵۵- | ۰٫۲۶۴۴۰۷ |
لگاریتم نرخ رشد درآمد فروش (ΔlnREVit) |
۶۹۰ | ۰٫۱۳۰۱۴۷ | ۰٫۱۴۳۳۴۷ | ۰٫۹۹۴۵۳۷ | ۰٫۹۳۵۶۰۵- | ۰٫۲۸۴۴۴۸ |
متغیر ساختگی کاهش فروش (REVDECit) | ۶۹۰ | ۰٫۲۳۳۳۳۳ | ۰ | ۱ | ۰ |