نخست آنکه گروه نمونه معرف جامعه باشد، یعنی ویژگی هایی از جامعه که در رابطه با موضوع پژوهش مهم است باید در آن منعکس باشد.
دوم میزان دقت نمونه برداری است، مقصود آن است که دامنه ی خطای برآورد ویژگی های جامعه از روی نتایج نمونه ای باید هر چه ممکن است کوچک و مقدار این خطا نیز مشخص و معلوم باشد (سنجری،۱۳۸۸).
در مطالعه حاضر چون از رویکردهای تحقیق در عملیات استفاده شده است بنابراین جامعه مورد بررسی را خبرگان و کارشناسان ارشد حوزه مورد مطالعه تشکیل می دهند. در هریک از فازهای مطالعه نیز گروه خبرگان براساس تکنیک مورد استفاده تعیین شده است.
- در فاز اول برای شناسائی و غربال معیارهای اصلی از تکنیک دلفی استفاده شده است. هوگارت (۱۹۷۸) معتقد است شش تا ۱۲ عضو برای تکنیک دلفی ایدهآل است و به زعم کلیتون (۱۹۹۷) اگر از ترکیبی از خبرگان با تخصصهای گوناگون استفاده شود بین ۵ تا ۱۰ عضو کافی است. (سامرویل، ۲۰۰۸ : ۵) در این مطالعه از گروهی متشکل از ۸ نفر استفاده شده است.
- در فاز دوم مطالعه از تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی برای اولویتبندی معیارهای اصلی استفاده شده است. ساعتی (۲۰۰۲) معتقد است تعداد ده نفر از خبرگان برای مطالعات مبتنی بر مقایسه زوجی کافی است. همچنین ریزا و وازیلیس (۱۹۸۸) با اشاره به این نکته که تعداد خبرگان به عنوان مصاحبه شونده نباید زیاد باشد در کل ۵ الی ۱۵ نفر را پیشنهاد میکنند. در نتیجه تعداد ۱۰ نفر از خبرگان به عنوان نمونه مورد بررسی در فاز دوم مطالعه استفاده شده اند.
در فاز توزیع پرسشنامه برای جلوگیری از هر نوع ابهام یا مشکل درک سوالات به صورتی که ممکن است پاسخداده شده توسط مصاحبه شدگان را تحت تأثیر قرار دهد و همچنین درک بیشتر مصاحبه شدگان از مدل AHP به صورت فیزیکی(حضوری)، مصاحبه شوندگان ملاقات میشوند.
۳-۵ روشها و ابزار گردآوری اطلاعات
روشهای گردآوری اطلاعات در این پژوهش به دو دسته کتابخانهای و میدانی تقسیم می شود. در خصوص جمع آوری اطلاعات مربوط به ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش از روشهای کتابخانهای و جهت گردآوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیه های پژوهش از روش میدانی استفاده شده است. در این پژوهش برای جمع آوری داده های پژوهش از مصاحبه[۴۲] و ابزار پرسشنامه[۴۳] استفاده گردیده است.
پرسشنامه شماره ۱: پرسشنامه خبره جهت اولویتبندی معیارهای اصلی و شاخصهای انتخاب برند چسب با بهره گرفتن از تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی (AHP) فازی میباشد. مقیاس مقایسات زوجی در این پرسشنامه عبارات کلامی و اعداد فازی مندرج در جدول(۳-۱) میباشند.
جدول (۳ -۱) عبارت کلامی و اعداد فازی جهت مقایسه ترجحیات معیارها (Semih et al., 2009)
عبارات کلامی | اعداد فازی |
ارجحیت یا اهمیت برابر | (۱، ۱، ۱) |
ارجحیت یا اهمیت کم | (۴، ۳، ۲) |
ارجحیت یا اهمیت قوی | (۶، ۵، ۴) |
ارجحیت یا اهمیت خیلی قوی | (۸، ۷، ۶) |
ارجحیت یا اهمیت کامل و مطلق | (۱۰، ۹، ۸) |
پرسشنامه شماره ۲: این پرسشنامه به ارزیابی تامینکنندگان براساس زیرمعیارها خواهد پرداخت. رویکرد طراحی این پرسشنامه تکنیک TOPSIS فازی میباشد. بدین منظور از اعداد فازی و عبارات کلامی جدول(۳-۲) استفاده خواهد شد.
جدول (۳ - ۲) عبارات کلامی و اعداد فازی (Ching et al., 2005).
عبارات کلامی | اعداد فازی |
خیلی کم | ( ۱٫ ۵ ،۰٫ ۵ ، ۰) |