رضایت شغلی
۰٫۸۸۵
تعهد سازمانی
۰٫۹۵۴
کل سوالات
۰٫۹۱۱
۳-۵-۲- روایی پرسشنامه
در تعیین روایی یک پرسشنامه در واقع دنبال این نکته هستیم: آیا آنچه را که فکر میکنیم اندازه میگیریم واقعا اندازه میگیریم؟
اهمیت روایی از آن جهت است که اندازه گیریهای نامناسب و ناکافی میتواند هر پژوهش علمی را بیارزش و ناروا سازد و اینکه بدون آگاهی از اعتبار ابزار اندازهگیری نمیتوان به دقت دادههای حاصل از آن اطمینان داشت. برای تعیین اعتبار پرسشنامه روشهای متعددی وجود دارد که از جمله این روشها اعتبار محتوا، اعتبار پیشبین، اعتبار همزمان و اعتبار سازه است. در این پژوهش روایی محتوا و تحلیل عاملی تاییدی پرسشنامه بررسی شده است.
۳-۵-۲-۱- روایی محتوای پرسشنامه
اعتبار محتوا نوعی اعتبار است که معمولا برای بررسی اجزای تشکیل دهنده یک ابزار اندازهگیری به کار برده میشود. اعتبار محتوای یک ابزار اندازهگیری به سوالهای تشکیل دهنده آن بستگی دارد. اگر سوالهای پرسشنامه معرف ویژگیها و مهارتهای ویژهای باشد که محقق قصد اندازهگیری آنها را داشته باشد، آزمون دارای اعتبار محتوا است. اعتبار محتوای یک آزمون معمولا توسط افرادی متخصص در موضوع مورد مطالعه تعیین میشود. اعتبار محتوای این پرسشنامه توسط اساتید راهنما و چند نفر از افراد مطلع از جمله اساتید و دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد مدیریت مورد تأیید قرار گرفته است و از اعتبار لازم برخوردار میباشد.
۳-۵-۲-۲- روایی عاملی پرسشنامه
اعتبار عاملی صورتی از اعتبار سازه است که از طریق تحلیل عاملی بدست میآید. جورسکونگ [۲۱] تحلیل عاملی تاییدی[۲۲] را ابداع نمود. در این روش بر اساس مطالب قبلی یا نظریه مرتبط با همبستگیهای عاملی متغیرها، فرضیه سازی می شود. سپس تا جایی که ممکن است، به برازاندن[۲۳](جور کردن) این همبستگیها در ماتریس هدف میپردازند[۱۸].
تحلیل عاملی تاییدی در واقع یک مدل آزمون نظریه است که در آن پژوهشگر تحلیل خود را با یک فرضیه قبلی آغاز می کند. این مدل که مبتنی بر یک شالوده تجربی و نظری قوی است، مشخص میکند که کدام متغیرها با کدام عاملها و کدام عاملها با یکدیگر همبسته میشوند. برای ارزشیابی روایی سازه نیز یک روش قابل اعتماد به پژوهشگر عرضه میکند تا از این طریق بتواند به گونهی بارزی فرضیههایی را دربارهی ساختار عاملی داده ها که ناشی از یک مدل از پیش تعیین شده با تعداد و ترکیب مشخصی از عاملهاست، بیازماید. روش تاییدی بعد از مشخص کردن عاملهای پیش تجربی، از طریق تعیین برازندگی مدل عاملی از پیش تعیین شده، تطابق بهینهی ساختارهای عاملی مشاهده شده و نظری را برای مجموعهی داده ها آزمون میکند[۲۳].
با توجه به ویژگیها وکارکردهای تحلیل عاملی تاییدی، در این پژوهش برای سنجش روایی سازهی ابزار اندازهگیری از این روش استفاده شده است. برای این مهم از مدلهای اندازهگیری مربوط به نرم افزار LISREL استفاده شده است و روابط بین متغیرهای پنهان هوش معنوی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با مقیاسهای سنجش آنها را سنجیدیم. جداولی که در زیر به آنها اشاره میشود چنین بیان میکنند که مقیاسهای استفاده شده موارد مناسبی برای سنجش متغیرهای تحقیق هستند. شایان ذکر است که بر طبق جورسکونگ و سوربوم[۶۲]، Chi-Square/df<3، RMSEA<0.1، GFI و AGFI>0.9 نشان دهندهی مناسب بودن مقیاسهای استفاده شده است.
جدول ۳-۲- نکویی برازش مدل هوش معنوی
اندازه شاخص
نکویی برازش
۸۷۳۵/۲
Chi-Square/df
۰٫۰۰۰
P-value
۰٫۰۸۲
Root Mean Square Error of Approximation (RMSEA)
۰٫۹۴
Goodness of Fit Index (GFI)
۰٫۹۲
Adjusted Goodness of Fit Index (AGFI)