ب) شاخص های مربوط به روابط خانواده با فضای اجتماعی بیرون خانواده، که نشانگر کمیت و کیفیت مدیریت تعامل با بیرون خانواده، خصوصا تعامل نهادی برای تامین و پیگیری منافع اعضای خانواده می شود.
۶- شاخص مربوط به سنجش منش که شامل شاخص های سنجش نگرش و گرایش افراد به فرهنگ و مظاهر آن، تصورات افراد از جهان اجتماعی پیرامون خود، جایگاه خود در این عرصه و انتظارات شغلی و پایگاهی می گردد (جانعلیزاده؛خوش فر؛سپهر ،۲۳۷:۱۳۸۹-۲۲۳).
فصل سوم
تجزیه و تحلیل داده ها
۴-۱ مقدمه
عمده گالری های شهر تهران در بخش شمالی شهر قرار دارند به طوری که هرچه از شمال شهر به سمت جنوب پیش رویم از میزان و تراکم گالری ها کاسته می شود همچنین غالب این گالری ها در مناطق خلوت و خیابان ها و کوچه های کم تردد و همچنین در طبقات ساختمان های مسکونی مستقر هستند. در مقابل فرهنگسرا تقریبا به طور متوسط در مناطق مختلف شهر پراکنده اند. اما مغازه-گالریها عمدتا در خیابان های پرتردد و نزدیک مراکز فروش هستند.
مغازه-گالریها را می توان اینگونه تعریف کرد: مکان هایی هستند که صرفاً برای فروش آثار هنری ساخته و پرداخته شده اند و در کنار آن فضایی است که قابلیت عرضه و فروش هر چیز دیگری همچون وسایل تزینی و دکوری را نیز دارند. تعدادی نیز در همان فضا به تربیت شاگرد نیز می پردازند.
گالری ها و مغازه-گالریها هر کدام مخاطبان خاص خود را دارند. در گالری ها، نمایشگاه ها به صورت انفرادی یا گروهی به طوری که سالانه میانگین ۱۵ الی ۲۴ نمایشگاه افتتاح می شود و آثاری که خریداری می شوند بعد از اختتامیه تحویل داده خواهند شد. اما در مغازه-گالریها نمایش آثار به صورت دائمی است و هراثری که فروخته می شود به خریدار تحویل می گردد و اثر دیگری جایگزین آن می شود.(شایگان،۱۳۹۰) اما آثار به نمایش درآمده در فرهنگسرا ها بیشتر از حیث ارائه اهمیت دارند به عبارت دیگر آثار برای فروش نیست.
تعداد آثاری که در گالریها و فرهنگسراها به نمایش گذاشته می شوند بسته به ابعاد آثار بین ۱۰ الی ۱۵ اثر است. این تعداد آثار در مغازه-گالریها بسته مساحت مغازه و ابعاد آثار بین ۵۰ الی ۶۰۰ اثر است. مدت زمانی که مخاطبان در گالری ها و فرهنگسراها صرف دیدن این تعداد آثار می کنند بین ۲۵ الی ۳۰ دقیقه است این زمان در مغازه-گالریها با توجه به حجم بالای آثار به ۱۵ دقیقه کاهش می یابد. میانگین تعداد مخاطبانی که در طول یک هفته از یک گالری و فرهنگسرا بازدید می کند برابر با ۱۶۰ نفر است و تنها ۱۰ درصد از این مخاطبان اقدام به خرید آثار می کنند. البته این تعداد بازدید مخاطب و خرید آثار به عواملی چون نام هنرمند، نوع سبک آثار، نام گالری و مدیر آن و زمان برگزاری نمایشگاه بستگی دارد. تعداد مخاطبان مغازه-گالریها درطول یک هفته در یک مغازه-گالری بنام تا ۱۵۰۰ نفر می رسد. اما از میان این تعداد تنها ۲ الی ۳ درصد مخاطبان اقدام به خرید آثار می کنند.(همان:۱۳۹۰) می توان گفت میزان قیمت در گالری ها بیشتر تحت تأثیر نام هنرمند و در مغازه-گالریها متاثر از ابعاد، دقت در ساخت و ساز عکس گونه و کیفیت قاب اثر است. میانگین قیمت در گالری ها بین ۶۰۰ هزار تومان تا ۳ میلیون تومان است و در مغازه-گالریها این میزان قیمت به ۳۵ هزار تومان تا ۱ میلیون تومان کاهش میابد.
از میان گالری ها به بررسی ذائقه مخاطبان گالری های شیرین، الهه و گلستان پرداخته ایم. در بازه زمانی انجام این تحقیق گالری شیرین آثاری از آتوسا جان نثاری و آرشین آگشته، از نقاشان نوگرای ایرانی را ارائه کرده بود. این نمایشگاه در فاصله زمانی بین ۹ الی ۲۰ خرداد برگزار شده است. در گالری الهه آثار ی از محسن حسین مردی و سیما نجفی در فاصله زمانی ۹ تا ۲ تیر ماه به نمایش درآمده بود و در گالری گلستان آثاری از زوبین امیری و فرزاد هدایت به نمایش گذاشته شده بود فاصله زمانی برگزاری این نمایشگاه ها نیز از ۲۳ خرداد ماه الی ۴ تیرماه بوده است. می توان گفت تمامی آثار به نمایش درآمده در این گالری ها پیرو آثار مدرن و نوگرای غربی بوده است.
در میان مغازه-گالریها که بیشتر آثار عامه پسند را ارائه میدهند به مغازه-گالری های واقع در میدان تجریش و پاساژ شیری در میدان صادقیه مراجعه شده است. در میان فرهنگسرا ها نیز به فرهنگسرای هنگام واقع در منطقه ۴ تهران که نقاشی های الهام محمد دینی را به نمایش گذاشته بود و همچنین فرهنگسرای خاوران واقع در منطقه ۱۵که آثار آبرنگ مهدی مرادی را ارائه داده بود، مراجعه شد.
در ادامه به بررسی داده های استخراج شده از پرسشنامه هایی که مخاطبان در گالری ها، مغازه-گالریها و فرهنگسرا ها تکمیل کرده اند خواهیم پرداخت. این داده ها پس از استخراج از نرم افزار spss 16 به صورت توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی و درصد ها به نمایش در آمده است. همچنین در این بخش فرضیه های مختلف تحقیق سنجیده خواهد شد.
۴-۲- توصیف و تحلیل آمارهای عمومی
در این بخش پرسش های عمومی همچون سن، جنسیت، وضعیت تاهل، میزان تحصیلات و غیره در غالب جدول ارائه خواهد شد. در واقع ویژگی های جمعیت شناختی مخاطبان با پذیرش و پسند آثار نقاشی مدرن یا عامه پسند برای تبیین فرضیه تحقیق، مورد سنجش قرار می گیرد.
۴-۲-۱- توصیف متغیر سن مخاطبان
جدول(۴-۱):جدول توصیفی متغیر سن مخاطبان
گالری ها | مغازه-گالریها | فرهنگسرا | نوع مکان سن |
|||||||||
درصد تراکمی | درصد معتبر | درصد فراوانی | فراوانی | درصد تراکمی | درصد معتبر | درصد فراوانی | فراوانی | درصد تراکمی | درصد معتبر | درصد فراوانی | فراوانی | |
۱۶٫۶۷ | ۱۶٫۶۷ | ۱۶٫۶۷ | ۲۰ | ۱۹٫۱۷ | ۱۹٫۱۷ | ۱۹٫۱۷ | ۲۳ |