تعهد مستمر
۱٫۶۲
۳
جدول (۴-۳۵): نتیجه آزمون فریدمن بین مؤلفه های تعهد سازمانی
Sig
df
Chi-Square
۰٫۰۰۱
۲
۱۶۳٫۶۸۶
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادها
مقدمه
با توجه به مطالبی که در فصل چهارم مطرح شد و براساس تجزیه و تحلیل داده های آماری به دست آمده از اجرای پرسشنامه ها در قالب آمار توصیفی و استنباطی، در این فصل به بحث و نتیجه گیری در مورد فرضیات پژوهش پرداخته شده است. همچنین جهت افزایش اعتبار نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل تک تک سوالات پژوهش، با نتایج مشابه به دست آمده از تحقیقات پیشین مقایسه شده و در ادامه به محدودیت های این پژوهش در دو قالب محدودیت های در اختیار و خارج از اختیار پژوهشگر پرداخته و نهایتاً پیشنهاداتی مبتنی بر نتایج تحقیق، جهت ارتقا کیفی نظام آموزش و پرورش و همچنین پیشنهادهایی برای به دست آوردن نتایج جامع تر در خصوص هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان به محققان آینده ارائه شده است.
۵-۱ خلاصه پژوهش
کسب و کار در قرن ۲۱ ابعادی جهانی یافته است و نیاز به کنار آمدن مؤثر با کسانی دارد که از فرهنگ های متفاوتی برخوردارند. برای آینده قابل پیش بینی تفاوت های فرهنگی به عنوان یک فاکتور کلیدی در تعاملات میان فردی باقی خواهد ماند (توماس، کراینکس، ۱۳۸۷). زیر بنای توسعه همه جانبه اقتصادی، علمی، فرهنگی، سیاسی و… هر جامعه منوط به داشتن نظام آموزش و پرورش قوی است. برای این که آموزش و پرورش بتواند این نقش را به خوبی ایفا کند باید معلمان توانمند و کارا داشته باشد و معلمان کارا جهت ایفای نقش باید تعهد سازمانی لازم را دارا باشند و در ضمن تعاملی مؤثر با دانش آموزان برقرار کنند.
موضوع پژوهش بررسی رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مقطع ابتدایی مدارس دولتی شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ می باشد. فرضیه اصلی این تحقیق عبارت است از:
بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
این پژوهش به لحاظ هدف از نوع تحقیقات کاربردی است و از نظر نحوه گردآوری داده ها میدانی از نوع توصیفی بوده و از روش تحقیق همبستگی سود می جوید.
جامعه آماری این پژوهش را معلمان خانم مقطع ابتدایی مدارس دولتی نواحی هفت گانه شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ تشکیل می دهد که حدود ۵۲۹۷ نفر می باشند.
حجم نمونه با بهره گرفتن از جدول «کرجسی و مورگان» و با توجه به تعداد جامعه آماری ۳۳۸ نفر تعیین شدند و با توجه به این که جامعه ی مورد مطالعه از نواحی مختلف آموزش و پرورش می باشند، روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای نسبتی می باشد. که از بین هفت ناحیه سه ناحیه ۴-۵-۶ فضای نمونه ی مورد پژوهش را تشکیل دادند.
به منظور جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از پرسشنامه استفاده گردیده است که شامل پرسشنامه استاندارد هوش فرهنگی ارلی و انگ (۲۰۰۳) و پرسشنامه استاندارد تعهد سازمانی آلن و مایر (۱۹۹۰) می باشد. بعد از جمع آوری داده ها، با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS اطلاعات مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
در پژوهش پیش رو به منظور بیان توصیفی داده ها و تجزیه و تحلیل پرسشنامه ها از روش های آماری توصیفی شامل: فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و ضریب چولگی استفاده شده است. برای بررسی وضعیت هر کدام از متغیرهای تحقیق از نظر توزیع، از آزمون کلموگروف اسمیرنف استفاده شده است و از آنجایی که درجه معناداری آزمون کلموگروف اسمیرنف و یکی از متغیرهای تحقیق و ابعاد آن از ۰۵/۰ کمتر می باشد، توزیع فراوانی غیر نرمال بوده و برای بررسی فرضیات پژوهش از ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده شده است. نتایج نشان داد که:
بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معناداری برقرار است. و با بکارگیری رگرسیون خطی چندگانه مؤلفه معلوم شد که بعد رفتاری هوش فرهنگی بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی دارد.
همچنین با بکارگیری آزمون فریدمن مشخص شد که بعد انگیزشی در میان ابعاد هوش فرهنگی و مؤلفه تعهد عاطفی بین مؤلفه های تعهد سازمانی در میان معلمان وضعیت بهتری را دارا هستند.
علاوه بر این، رابطه بین تحصیلات معلمان با هوش فرهنگی آن ها رابطه ای مثبت و هم جهت، رابطه بین سابقه خدمت و سن معلمان با هوش فرهنگی آن ها رابطه ای معنی داری اما معکوس بوده و آزمون خی دو نشان داد که بین رشته تحصیلی با هوش فرهنگی معلمان رابطه ای وجود ندارد. و همچنین نتایج نشان داد که بین هر کدام از این متغیرها (تحصیلات، رشته تحصیلی، سابقه خدمت و سن) با تعهد سازمانی هیچ نوع ارتباطی وجود ندارد.
۵-۲ نتیجه گیری کلی
با توجه به ضریب همبستگی محاسبه شده (r = 0.209 , P<0.01) جهت سنجش رابطه بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی، نتیجه گرفته شد که بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنی دار با شدت ضعیفی وجود دارد و با بکارگیری رگرسیون خطی چندگانه معلوم شد که بعد رفتاری هوش فرهنگی بیشترین تأثیر را بر تعهد سازمانی دارد.
با در نظر گرفتن اهمیت هوش فرهنگی در سازمان ها در چند دهه اخیر و با توجه به این که پیرامون این مبحث در سازمان آموزش و پرورش و در بین معلمان مقطع ابتدایی تاکنون پژوهشی صورت نگرفته است، به این موضوع پرداخته شده است. اما به طور کلی در تحقیقات انجام شده در سازمان ها، ادارات و وزارتخانه های مختلف دیگر متغیر هوش فرهنگی با تعهد سازمانی و یا متغیرهای دیگر مورد پژوهش واقع شده است که در برخی از آن ها هوش فرهنگی رابطه مستقیم، قوی و معناداری با متغیر ها داشته و در برخی دیگر رابطه ای مشاهده نشده است و یا این که در چند مؤلفه رابطه وجود داشته و در مؤلفه های دیگر رابطه وجود نداشته است.
۵-۳ نتیجه گیری به تفکیک فرضیه های پژوهش
باید توجه داشت که مقایسه دقیق تحقیق حاضر با پژوهش های انجام شده توسط دیگر محققان “بالاخص پژوهش های خارجی” به لحاظ تفاوت های مکانی و زمانی نمی تواند ملاکی برای ارائه پیشنهادات کاربردی با توجه به این مقایسات باشد چرا که تحقیق حاضر در ایران و فرهنگ های درون مرزی انجام گردیده ولی پژوهش های مورد بررسی در خارج از مرز های ما و در میان ملیت های مختلف انجام گرفته است.
۵-۳-۱ فرضیه اصلی
بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
بر طبق نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن، بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد رابطه معناداری وجود دارد. با توجه به مقدار ضریب همبستگی (r = 0.209 , P<0.01) میتوان گفت بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنی دار با شدتی ضعیفی وجود دارد.
ضریب رگرسیونی تأثیر مؤلفههای هوش فرهنگی بر تعهد سازمانی مؤید این است که ضریب همبستگی رابطه بین مؤلفههای هوش فرهنگی با تعهد سازمانی ۰٫۳۰۴ است که حاکی از برقراری رابطه متوسطی بین مؤلفه های متغیر هوش فرهنگی با تعهد سازمانی است و با توجه به ضریب تبیین R2= 0.093 میتوان گفت ۱۲ درصد از تغییرات تعهد سازمانی توسط مجموع مؤلفههای هوش فرهنگی قابل تبیین است.
و همچنین با توجه به مقدار ۸٫۴۹۰= F و سطح معناداری به دست آمده که در سطح خطای کمتر از ۰۵٫۰ معنادار میباشد میتوان گفت که مؤلفههای هوش فرهنگی قادرند تغییرات میزان تعهد سازمانی را تبیین کنند.