نتایج تحقیق: این مقاله به بررسی نقش عوامل موقعیتی و تاثیر آن بر رفتار خرید پرداخته است. به طور کلی این تحقیق به بررسی ۹ متغیر وقعیتی و زیر مجموعههای آنان پرداخته است: میزان پول در دسترس، موقعیت اقتصادی، تاثیر خانوادگی، زمان در دسترس، استفاده از کارتهای اعتباری، عوامل شخصی، ارتقاء، فروش اصرار به خرید، میزان پخش موسیقی در فروشگاه ۵۰۸ نفر از افرادی که از فروشگاهها بازدید میکردند به پرسشنامه پاسخ دادند و برای تحلیل داده ها از مدل معادلات ساختاری استفاده شد. از میان ۲۳ فرضیه مطرح شده، ۱۳ فرضیه تایید شد و تنها این متغیرها بر رفتار خرید افراد مؤثر بودند.
جمعبندی فصل دوم
در این فصل درابتدا یه بیان مفاهیم و تعاریف تبلیغات و انواع آن پرداخته شد و سپس درباره نحوه بکارگیری آن در شرکتهای خدماتی منجمله صنعت بیمه موضوعاتی بیان شد. در ادامه نگرش نسبت به تبلیغات و مؤلفه های آن تشریح گردید. پس از آن رفتار مصرف کننده و تاثیر تبلیغات بر رفتار خرید مورد بررسی قرار گرفت. در انتهای فصل نیز پشینهای از پژوهشهای مشابه در داخل و خارج ارائه گردید. در ادامه در فصل سوم نیز با توجه به روش پژوهش به جمعآوری اطلاعات پیرامون مسئله مورد مطالعه پرداخته خواهد شد.
فصل سوم
روش اجرای پژوهش
مقدمه
آنچه در فصل سوم مهم به نظر میرسد و باید به آن توجه شود تعیین و تشخیص روشهای جمع آوری اطلاعات و مشخص نمودن شکل و راه کار رسیدن به مفهوم و موضوع مورد بررسی میباشد و این همان روشن کننده و راهنمای شکل جمع آوری، تلخیص، داده پردازی در قالبهای آماری و سپس ارائه مطالب اثبات شده یا به عبارتی، رد یا قبول مفروضات مورد ادعا میباشد. گردآوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق یکی از مراحل اصلی تحقیق است که میبایست خصوصیاتی همچون به اندازه بودن و دست اول بودن را در خود داشته باشد و همچنین قابل ذکر است که برای حفظ اعتبار اطلاعات و داده های گردآوری شده باید دست کم دو مسئله اساسی تحت اصل صحت و اصل دقت کاملأ مد نظر قرار گیرد. محقق باید از درستی و صحت اطلاعات و داده های خود اطمینان حاصل نموده و مطمئن باشد که منابع و مآخذ اطلاعات تهیه شده معتبر و از مقبولیت برخوردار است و اینکه باید اطلاعات و داده های آماری که از منابع میدانی و کتابخانهای گردآوری می شود از ابزارها و اطلاعات و افرادی استفاده شود که بیشترین و دقیقترین نتایج را به همراه داشته باشد (خاکی، ۱۳۷۹).
نوع و روش پژوهش
ازآنجا که هدف از این تحقیق، دستیابی به رابطه بین متغیرهایی است که در یک مدل چند متغیری بر رضایتمندی مشتریان تأثیر میگذارند، لذا این پژوهش از نوع توصیفی است و چون داده های مورد نظر از طریق نمونه گیری از جامعه، برای بررسی توزیع ویژگیهای جامعه آماری انجام می شود، این تحقیق از شاخه پیمایشی میباشد، همچنین این تحقیق از جنبه هدف کاربردی است.
جامعه و نمونه آماری
-
-
- جامعه آماری
-
جامعه آماری عبارت است از مجموعهای از افراد یا واحدها که دارای حداقل یک صفت مشترک باشند. معمولاً در هر پژوهش، جامعه مورد بررسی یک جامعه آماری است که پژوهشگر مایل است درباره صفت (صفتها) متغیر واحدهای آن به مطالعه بپردازد. تعریف جامعه آماری باید جامع مانع باشد. یعنی این تعریف باید چنان بیان شود که از نظر زمانی و مکانی همه واحدهای مورد مطالعه را در بر گیرد و در ضمن، با توجه به آن، از شمول واحدهایی که نباید به مطالعه آنها پرداخته شود جلوگیری به عمل آید. جامعه آماری این پژوهش شامل مشتریان بیمه ایران، آسیا و البرز در شهر رشت میباشد.
روش نمونه گیری
نمونه پژوهش عبارت است از یک گروه منتخب از جامعه پژوهش که باید دارای خصوصیات و صفات جامعه مورد پژوهش باشد تا بتوان نتایج پژوهش را به آن تعمیم داد.
به منظور گردآوری دادههای مورد نیاز درباره افراد جامعه میتوان یکی از روشهای زیر را بکار برد:
الف: گردآوری دادهها از طریق شمارش کامل افراد (سرشماری)
ب: گردآوری دادهها از طریق نمونهگیری
در گردآوری دادهها به طریق شمارش کامل، از هر یک از افراد جامعه دادههای مورد نظر گردآوری میشود. هزینه، نیروی انسانی و مدت زمانی که برای انجام دادن شمارش کامل جهت گردآوری دادهها مصرف میشود به میزانی است که معمولاً اجرای آن توصیه نمیشود.
طریقه دیگری که برای گردآوری دادهها وجود دارد، انتخاب نمونهای از افراد جامعه و جمع آوری دادههای مورد نیاز از آنهاست. شک نیست که در این شیوه با توجه به این که دادهها از همه افراد جامعه گردآوری نمیشود، ممکن است در نتیجه نهایی اشتباه رخ دهد.
متداولترین روشهای نمونهگیری به شرح زیر است:
- نمونهگیری تصادفی
- نمونهگیری سیستماتیک
- نمونهگیری طبقهای