۱) تعیین سطح عملکرد شرکتهای تعاونی کشاورزی در سازماندهی نیروی انسانی پراکنده در بخش کشاورزی، ۲) تعیین سطح عملکرد شرکت های تعاونی کشاورزی در تأمین نیازمندیهای کشاورزان عضو.
این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش، توصیفی است. در این تحقیق از روش زمینه یابی که یکی از شیوه های تحقیق توصیفی است استفاده شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات، نتایج تحقیق نشان می دهد که عملکرد شرکت های تعاونی کشاورزی بالاتر از حد متوسط و کم تر از حد موفق ارزیابی شده است. کمبود سرمایه و اعتبارات لازم و عدم تأمین نیازها و خواسته های اعضاء، عدم مشارکت اعضاء در فعالیتها و تعاملات با شرکت های تعاونی کشاورزی، مهم ترین عوامل مؤثر در عدم موفقیت شرکت های تعاونی کشاورزی شناخته شدند.
مرادی (۱۳۸۰)، بررسی رابطه اقدامات اتحادیه تعاونی شالیکاران در توسعه کشاورزی مازندران. یکی از مهمترین سیستم هایی که در حال حاضر در بخش کشاورزی و در سطح کلان در اقتصاد کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته مورد استفاده قرار می گیرد، اتحادیه کشاورزی است. کشاورزان خواستار اتحادیه با توان عملیاتی بالا هستند نه اتحادیه ای که فقط به داشتن اسم و رسم اکتفا کند. اتحادیه بایستی اطلاعات پردازش شده و جدیدترین تکنیک های کشاورزی را در اختیار کشاورزان قرار دهد و انگیزه کشاورزان را جهت مشارکت هر چه بیشتر در فعالیت های کشاورزی فراهم آورد. در حقیقت عمده تحقیق، بررسی رابطه اقدامات اتحادیه شالیکاران به عنوان متغیر مستقل و متغیرهای بیمه نمودن کشاورزان، یکپارچگی اراضی، بازاریابی برنج، مکانیزه کردن کشاورزی، رضایت شغلی، مشارکت کشاورزان و برنامه ریزی تولید و دفاع از منابع حقوقی بعنوان متغیرهای وابسته مورد بررسی قرار گرفته اند.
مظفر امینی و رمضانی (۱۳۸۹)، بررسی عوامل مؤثر در موفقیت شرکتهای تعاونی کشاورزی مرغداران گوشتی استان اصفهان. هدف کلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر در موفقیت شرکت های تعاونی کشاورزی مرغداران استان اصفهان می باشد. نتایج پژوهش بیانگر این واقعیت است که تعاونی ها در دستیابی به اهداف مورد نظر در اساسنامه و برآوردن انتظارات و توقعات اعضاء، در مجموع ناموفق عمل کرده اند. نتایج آزمون تحلیل مسیر نشان داد که به ترتیب، شناخت اعضاء، کارکرد تعاونی ها برای عوامل برون سازمانی، کیفیت آموزش ها، مهارت مدیران، مشارکت و تحصیلات اعضاء، بیشترین تأثیر را بر موفقیت تعاونی ها دارد. هم چنین میزان موفقیت تعاونی ها تا حدود زیادی با عوامل درون سازمانی در ارتباط است. میزان بهره مندی اعضاء از آموزش، مشارکت اعضاء در امور تعاونی، مهارت فنی و تخصصی هیأت مدیره و شناخت اعضاء از اصول تعاون بسیار پایین می باشد. دستاوردهای تحقیق هم چنین نشان می دهد که بین متغیرهای مزبور و موفقیت شرکت های تعاونی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد.
مظفری و ملکوتی (۱۳۸۶)، تغییرات غلظت عناصر غذایی درختان پسته در پاسخ به دو روش چالکود و محلول پاشی، دهمین کنگره علوم خاک ایران در شرایط شور، غلظت سدیم (Na) و کلر (Cl) معمولاً بیش از غلظت سایر عناصر غذایی بوده و این امر موجب می شود که در گیاهان تحت تنش شوری، عدم تعادل تغذیه ای از جهات گوناگون بروز کند. جذب زیاد این یون ها در حقیقت برای مقابله با افزایش فشار اسمزی بیرون ریشه بوده ولی منجر به کاهش جذب برخی از عناصرغذایی ضروری نظیر پتاسیم (K)، کلسیم (Ca)، روی (Zn) و … در نهایت تشدید عدم تعادل آنها در گیاه می شود. با توجه به اهمیت اقتصادی پسته (Pistacia vera L) در ایران و استقرار بسیاری از باغ های پسته در اراضی شور و خشک.
ملانوریشمسی (۱۳۷۱)، تعاونیهای تولیدی در بخش کشاورزی. این پایاننامه در پنج بخش تحت عناوین: مفاهیم و تعاریف تعاون و تعاونی ها و واحدهای بهرهبرداری کشاورزی، واحدهای بهرهبرداری کشاورزی در ایران، انواع تعاونی های کشاورزی در دنیا و کاربرد آنها، بررسی اجمالی تعاونی های روستایی و اقدامات این واحدها در جامعه روستایی ایران و خلاصه رساله تنظیم شده است.
میرزایی و دیگران (۱۳۸۳)، تعیین کارایی فنی و مقدار بهینه آب در تولید پسته (مطالعه موردی شهرستان رفسنجان) یکی از محصولات مهم صادراتی کشور پسته می باشد که نقش زیادی در صادرات غیرنفتی داشته و سالانه بیش از ۴۰۰ میلیون دلار ارزآوری دارد، اما تولید این محصول در مراکز عمده تولید آن با مشکل کمبود آب روبرو می باشد که مدیریت نهاده ها و استفاده بهینه از آنها می تواند تا حد زیادی در رفع این معضل کمک نماید. نتایج این سناریو نیز نشان می دهد اگر کشاورزان بر اساس حداقل سازی هزینه عمل کنند مقدار بهینه آب بطور متوسط برابر ۷۲۹۴ متر مکعب در هکتار می باشد، نظر به اینکه هم اکنون هر بهره بردار به طور متوسط ۹۱۰۴٫۸ متر مکعب آب مصرف می کند در صورتی که کشاورزان بر اساس حداقل سازی هزینه عمل نمایند، مقدار برداشت از منابع زیرزمینی آب به میزان ۱۸۱ میلیون متر مکعب کاهش می یابد. همچنین با بهره گرفتن از روش تحلیل فراگیر داده هاDEA) ) کارائی فنی، تخصیصی و اقتصادی بهره برداران محاسبه گردید که نتایج نشان می دهد که متوسط کارائی فنی، تخصیصی و اقتصادی کشاورزان به ترتیب برابر ۰٫۷۲۱ ، ۰٫۸۱۹ و ۰٫۶۱۳ می باشد. اختلاف بین کارائی بهره برداران نشان می دهد با بکارگیری مقدار بهینه نهادها می توان تولید را به مقدار زیادی افزایش داد.
نوروزی و چیذری(۱۳۸۵)، عوامل مؤثر بر پذیرش آبیاری بارانی در شهرستان نهاوند افزایش بازده آبیاری مزارع از طریق ترویج روش های آبیاری بارانی و در نهایت دستیابی به افزایش تولید، از برنامه های عمده وزارت جهاد کشاورزی طی چند سال گذشته بوده و سرمایه گذاری های گسترده ای در این خصوص انجام گرفته است. هدف اصلی این تحقیق بررسی عوامل مؤثر بر پذیرش آبیاری بارانی از سوی کشاورزان شهرستان نهاوند می باشد. این مطالعه به روش تحقیق پیمایشی در شهرستان نهاوند و با بهره گرفتن از روش نمونه گیری طبقه ای تناسبی انجام گرفته و برای این منظور با ۱۳۳ نفر پذیرنده سیستم آبیاری بارانی و ۱۹۷ نفر نپذیرنده این سیستم، یعنی مجموعا با ۳۳۰ کشاورز، مصاحبه حضوری به عمل آمده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که تابع تشخیصی حاصل از این تحقیق می تواند با مطلوبیت قابل ملاحظه ای، کشاورزان استفاده کننده از آبیاری بارانی و آبیاری سطحی را طبقه بندی نماید. کاربرد نتایج این تحقیق در نشر آبیاری بارانی می تواند باعث افزایش نرخ پذیرش آبیاری بارانی و در نتیجه، افزایش بهره وری آب کشاورزی شود.
ویسی و دیگران (۱۳۸۸)، تحلیل علل عدم پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در میان شالیکاران استان های گیلان و مازندران. هدف این تحقیق، بررسی و تحلیل علل و دلایل کشاورزان برای عدم پذیرش فناوریهای مدیریت تلفیقی آفات در میان شالیکاران استانهای گیلان و مازندران بود. بدین منظور، ۱۷۰ نفر از کشاورزانی که در گروه های مدرسه در مزرعه شرکت نمودهاند، ولی این فناوری ها را در مزرعه خود به کار نبرده بودند به روش تصادفی انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه استفاده و داده ها با بهره گرفتن از نرم افزار SPSS تحلیل گردید و از آماره تحلیل عاملی برای تعیین علل اصلی مشکلات استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان داد که مهم ترین عوامل عدم پذیرش این فناوری ها عبارت بودند از؛ مسایل مالی، ویژگی های فردی، وجود شرایط ابهام و ریسک، مسایل مدیریتی، نبود اطلاعات درباره ویژگی های فناوری های معرفی شده؛ به طوری که این عوامل، ۸/۵۸ درصد واریانس دلایل عدم پذیرش را تبیین نمودند. بر اساس نتایج مطالعه حاضر، رهیافت مدیریت تضاد با رویکرد حل مشکل و توسعه نهادی برای رفع موانع و ارتقای پذیرش فناوری های مدیریت تلفیقی پیشنهاد گردید.
۲-۴۴چارچوب نظری و مدل پیشنهادی تحقیق
نظریات و تعاریف زیادی در خصوص تعاونی ارائه شده است. منظور از تعاونی در این تحقیق عبارت است از انجمن ارادی و داوطلبانه از افرادی است که سازمان را با نظارت دموکراتیک و به منظور تأمین کالاها و خدمات مورد نیازشان ایجاد می کنند و مانع سود بردن کسی به زیان دیگری می شوند.
در شرکت های تعاونی تولید نوع سازمان رسمی و نوع مدیریت جمعی است. در سطح مزارع نیز سازمان کار خانوادگی و غیررسمی است و مدیریت مزرعه در اختیار سرپرست خانوار عضو تعاونی تولید است که ضمن پیروی از اصل کلی و برنامه های مشترک، امور مزرعه خود را اداره می کند و از نظر مشورتی و علمی از نظرات مدیر عامل که اغلب کارشناس کشاورزی می باشد، بهره مند می شود
تعاون و مشارکت دو مفهوم جدا از هم نیستند و به تعبیر دیگر تعاونی ها به حضور و مشارکت اعضاء وابسته هستند و نوع مدیریت و ساختار تعاونی های تولید، مشارکت افراد و اعضاء را پر رنگ می نماید و تعاونیهای تولید کشاورزی، خود زمینه را برای مشارکت واقعی روستاییان فراهم می کند و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی تعاونی ها برای اعضاء اهمیت زیادی دارد. از نظر اجتماعی تعاونی ها باعث گسترش پیوند بین روستائیان شده و این موضوع می تواند روستاییان را با حلقه های اجتماعی بزرگتر پیوند دهد و از لحاظ اقتصادی می تواند به افزایش رفاه روستاییان کمک کند و از بوجود آمدن مسائل و مشکلات بعدی جلوگیری کند .
مطالعه انجام شده توسط هم و همکارانش[۵۹] (۲۰۰۵)، اساس نگرش مثبت نسبت به کاربرد فناوری و مفید بودن آن، مهم ترین عامل مؤثر در به کارگیری خدمات توسط کاربران است. در مطالعه هونگ و همکارانش[۶۰] (۲۰۰۳)، سرعت ارتباط، رضایت کاربر، قدرت آفرینندگی شخصی، سهولت کاربرد و مفید بودن مهمترین عوامل تعیین کننده تمایل اشخاص نسبت به خدمات هستند.
دیویس[۶۱] (۱۹۸۹)، مدل پذیرش فناوری را ارائه داد. این مدل برای پیش بینی عوامل اثرگذار بر پذیرش فناوری اطلاعات توسط کاربر و کاربرد آن در عمل طراحی شده است. اساس این مدل بر اساس تئوری عمل منطقی آجزن و فیشبین و تئوری رفتار برنامه ریزی شده آجزن است. در مدل یاد شده، ادراک مفید بودن و سهولت کاربرد عواملی هستند که بر روی تمایل کاربر برای استفاده از یک فناوری اثر دارند (Davis, 1989). در نمودار ۹ مدل پذیرش فناوری نشان داده شده است. ونکیتز و دیویس[۶۲] (۲۰۰۰) ، مدل پذیرش فناوری اولیه را توسعه داده و هنجارهای ذهنی را نیز به عنوان عامل اثرگذار بر تمایل شخص به استفاده از فناوری، به مدل پذیرش فناوری اضافه کردند.
هنجارهای ذهنی[۶۳]: مطالعات چان و همکاران که در سال ۲۰۰۱ انجام شد نشان داد که هنجار ذهنی، استفاده از فناوری اطلاعات را تحت تأثیر قرار می دهد. کاربران بر این باور بودند که استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات احتمال به دست آوردن منافع بیشتر را افزایش می دهد. در جایی که کاربران مجبور هستند از رایانه در انجام کارهایشان استفاده کنند یا در موقعیت هایی که آن ها برای استفاده از آن تحت فشار همکاران یا سرپرستان خود هستند تأثیر هنجارهای ذهنی افزایش می یابد. برای مثال اگر یک کاربر معتقد باشد که همکاران یا مدیران از او می خواهند که از رایانه برای تحلیل یک مسئله استفاده کند، احتمال بیشتری دارد که این فرد، تحلیل مسئله را با بهره گرفتن از رایانه انجام دهد. یافته ها نشان می دهد هنگامی که فشار اجتماعی برای استفاده از رایانه توسط کاربران افزایش می یابد، احتمال بیشتری دارد که کاربران اعتقاد داشته باشند فناوری اطلاعات مفید است و استفاده از آن عملکرد شغلی آنها را بهبود می بخشد.
راجرز[۶۴] (۱۹۸۳)، تئوری انتشار نوآوری را توسعه داد. وی پنج شاخص نوآوری را به عنوان عوامل مؤثر بر پذیرش نوآوری بیان کرد. این پنج شاخص عبارتند از: مزیت نسبی، سازگاری، پیچیدگی، توانایی تست کردن و مشاهده پذیری. همچنین او معتقد بود که این پنج شاخص به میزان ۴۹ تا ۸۷ درصد در پذیرش نوآوری نقش دارند (Rogers, 1983). نمودار ۶ تئوری انتشار نوآوری را نشان می دهد.
تئوری اشاعه نوآوریها[۶۵] (IDT) (راجرز، ۱۹۹۵) سعی میکند اطلاعاتی را درباره روش مناسب برای حرکت یک طرح نوآورانه از مرحله اختراع به مرحله کاربرد ارائه دهد. این تئوری درباره فرایند تصمیمگیری نوآورانه که نرخ به کارگیری اختراعات را در عمل مشخص میکند، توضیح میدهد. در تئوری اشاعه نوآوری، فرض میشود که افراد را میتوان بر طبق سرعت به کارگیری نوآوری توسط آنها طبقهبندی کرد. دستهه ای مختلف افراد عبارتند از: نوآوران، به سرعت تطبیق دهندگان، اکثریت زودپذیر، اکثریت دیرپذیر و عقب ماندهها. این دسته ها به صورت نرمال توزیع شدهاند (راجرز، ۱۹۹۵).
تئوری اشاعه نوآوری همچنین ادعا میکند که چهار ویژگی که بر اجرای نوآوری اثر میگذارد عبارت است از: مزیت نسبی، سازگاری، قابل آموزش بودن، قابل مشاهده بودن.
به اعتقاد راجرز و شومیکر (۱۳۶۹) در نشر نوآوری ها رفتار افراد تحت تأثیر دو گونه متغیر قرار دارد:
۱-شخصیت، رفتار ارتباطی و گرایش فردی
۲- طبیعت نظام اجتماعی که فرد در آن قرار دارد.
لیونبرگروگون (۱۳۷۴) نیز در این باره معتقدند عوامل زیادی تغییر در رفتار و پذیرش ایده های نوین را تحت تأثیر قرار می دهند و این عوامل از شخصی به شخص دیگر و همچنین از جامعه ای به جامعه دیگر متفاوت است. آنها در میان این عوامل به ویژگی ها و خصوصیات افراد به موقعیت هایی که افراد در آن قرار دارند (اعم از واقعی یا تصویری)، انواع کمک هایی که می توانند از متخصصان و سازمان بیرونی دریافت کنند، منابع در اختیار آنها، راهبردهای آموزشی که در معرض آن قرار دارند و نیز نحوه برخورد و رفتار افراد بیرون از نظام اجتماعی و ارزشی که مردم برای تغییر و تحول قائل هستند، اشاره می کند.
سوان سون (۱۳۷۰: ۲۶) عوامل مرتبط با پذیرش نوآوری ها و تکنولوژی های نوین را شامل ویژگی های شخصیتی افراد و همچنین ویژگی های محیطی می داند که آنها در آن مشغول به فعالیت می باشند. چارچوب نظری این تحقیق در به طور خلاصه در شکل زیر آمده است
نمودار ۱۵ . مدل پیشنهادی تحقیق
میزان توسعه کشت پسته در تعاونی های کشاورزی
متغیرهای اجتماعی
مشارکت با سازمانها و نهادها، سابقه عضویت در تعاونی ها، ارتباط با کشاورزان پیشرو، ارتباط با مؤسسات تحقیقاتی.
متغیرهای آموزشی – ترویجی شرکت در کلاسهای آموزشی،بازدید از باغات نمونه، همکاری در طرحهای ترویجی و تحقیقاتی، بهره مندی از برنامه های رادیوئی، بهره مندی از برنامه های تلویزیونی.
متغیرهای زمینه ای
سن، تحصیلات، جنسیت ، سابقه کار،
سطح زیر کشت
متغیرهای اقتصادی
تسهیلات، حمایت در هنگام آسیب، پرداخت یارانه، درآمد، میزان زمین، میزان تولید، نوع مالکیت زمین، مالکیت و کاربرد ماشین آلات
فصل سوم
روش تحقیق
۳-مقدمه
فصل سوم از فصول مهم تحقیق است چرا که به مسیر و ابزارهای مورد نیاز برای دستیابی به اهداف تحقیق می پردازد. در این فصل به مقولاتی چون جامعه آماری، متغیرهای تحقیق، روش نمونه گیری و حجم نمونه، فرضیه های تحقیق، روایی و پایایی ابزار تحقیق، نوع تحقیق اشاره می شود.
۳-۱روش و نوع تحقیق
این تحقیق از جنبه جمع آوری اطلاعات از نوع تحقیقات پیمایشی است، زیرا به دنبال شناخت و توصیف شرایط موجود در زمینه پذیرش و توسعه کشت پسته توسط تعاونی های کشاورزی شهرستان گرمسار می باشد. همچنین با توجه به هدف مطالعه که نهایتاً در پی شناخت عوامل مؤثر بر پذیرش و توسعه کشت پسته توسط تعاونی های کشاورزی شهرستان گرمسار می باشد، از نوع کاربردی است. از آنجا که در این تحقیق تعداد زیادی متغیر مربوط به بازاریابی و فن آوری اطلاعات و ارتباطات مورد بررسی و رابطه آنها مورد سنجش قرار می گیرد به این لحاظ این تحقیق از نوع توصیفی - همبستگی نیز می باشد.
جامعه آماری و حجم نمونه تحقیق
۳-۲متغیرهای تحقیق
متغیر وابسته تحقیق
متغیر وابسته این تحقیق میزان توسعه کشت پسته در شرکت های تعاونی کشاورزی است و شاخص های مورد نظر برای سنجش این متغیر شامل اجرای عملیات کاشت،داشت و برداشت میباشد.
متغیرهای مستقل
نگارش پایان نامه درباره بررسی عوامل مؤثر بر توسعه باغات پسته در تعاونی های ...