۳-۷-۲ مراحل انجام تحلیل عاملی ۶۳
۳-۷-۳ استخراج عاملها ۶۳
۳-۷-۴ استخراج مجموعهی اولیه عامل ۶۴
۳-۷-۵ بهترین عاملها ۶۴
۳-۸ پایایی و روایی ۶۶
۶۸
۴-۱ مقدمه ۶۹
۴-۲ تحلیل فازی ۷۰
۴-۲-۱- محاسبه اولویت وزنها ۷۲
۴-۲-۲ محاسبه سازگاری ۷۲
۴-۲-۳ تعیین شاخص ومعیارهای مدل ۷۳
۴-۳ تجزیه وتحلیل عوامل ۷۹
۸۴
۵-۱ نتایج ۸۵
۵-۲ پیشنهادات ۸۹
پیوست ۹۲
۹۸
فهرست جداول
جدول ۲- ۱ مسیر تاریخی ERP 10
جدول ۲- ۲ یکپارچه کردن اطلاعات حوزه های مختلف کاری ۲۹
جدول ۳- ۱ پارامترهای تابع ویژگی اعداد فازی ۶۱
جدول ۴- ۱ مقیاسهای اندازه گیری مقایسه زوجی(مقیاس ساعتی) ۷۰
جدول ۴- ۲ مقیاسهای اندازه گیری مقایسه زوجی(ارزش مقیاس) ۷۱
جدول ۴- ۳ مقدار RI 72
جدول ۴- ۴ ماتریس مقایسات زوجی شاخص های اصلی ۷۶
جدول ۴- ۵ ماتریس مقایسه زوجی مربوط به زیر شاخص هایC1 76
جدول ۴- ۶ ماتریس مقایسه زوجی مربوط به زیر شاخص های C2 77
جدول ۴- ۷ ماتریس مقایسه زوجی مربوط به زیر شاخص های C3 77
جدول ۴- ۸ ماتریس مقایسه زوجی مربوط به زیر شاخص های C4 77
جدول ۴- ۱۰ اولویت و نسبت سازگاری ۷۸
جدول ۴- ۱۱ ماتریس اولیه عوامل ۸۰
جدول ۴- ۱۲ ماتریس دوران یافته ۸۱
جدول ۴- ۱۳ ساختار عوامل جابجا شده واریماکس شاخصها ۸۲
جدول ۵- ۱ عوامل اصلی موفقیت ERP,BI 86
فهرست اشکال
شکل ۲- ۱ عدد فازی زنگوله ای ۳۵
شکل ۳- ۱ شمای مسیر تحقیق ۵۰
شکل ۳- ۲ نمایش عدد فازی مثلثی ۵۵
شکل ۴- ۱ درخت سلسله مراتبی ۷۵
فهرست نمودارها
نمودار ۲- ۱ عدد فازی زنگوله ای
نمودار ۴- ۱ درخت سلسله مراتبی
فصل اول
کلیات تحقیق
۱-۱ بیان مسئله
سازمانهای امروزی در جهت جهانی شدن رقابت میکنند که این رقابت به سطوح بی سابقه ای منجر شده است. بازارهای رقابت جهانی و سازمانها به یافتن راه حلهای کاری بهتر با ساختارهای انعطاف پذیر و قابل اطمینانی نیاز دارند. بسیاری از زیر ساختارهای سازمانی و تشکیلاتی توسط سیستمهای اطلاعاتی توانمندتر شدهاند. با اداره مؤثرتر این فرایندها مزایای رقابتی میتوانند از طریق کاهش هزینه، افزایش تولید و بهبود سرویس دهی مشتریان حاصل شوند. (آقایی، ۱۳۹۰)
هوش تجاری به تکنیکهای بر پایه کامپیوتر که در زمینه شناسایی استخراج و تجزیه و تحلیل داده های تجاری میپردازد و با هدف حمایت از تجارت در تصمیم سازی بهتر کمک می کند. بیشترین تأثیر هوش تجاری افزایش کارایی تصمیمات در سازمانها میباشد ازجمله تعیین گرایشهای تجاری سازمان، پیش بینی وضعیت بازار و بالا بردن توانایی رقابتی سازمان در بازار (آوررت[۱]، ۲۰۱۱) (بازرگانی، ۱۳۹۰) در واقع هوش تجاری شامل طیف بزرگی از فناوریها،ابزارها و فرایندها برای جمع آوری اطلاعات و استفاده بهتر از آنها برای رسیدن به تصمیم گیری مناسب در سازمان است. (پاپوویچ[۲]، ۲۰۱۲)
هوش تجاری به علت ماهیت هدف گرای خود نیاز به زیر ساختهای متعددی دارد و برای شناسایی این زیر ساختها مدلهای مختلفی پیشنهاد و اجرا شدهاند. (صیادی، ۱۳۹۰) بر اساس مطالعات انجام شده بخش عمده ای از این زیر ساختها به ساختار داده های تولید شده در سازمان و نحوه طبقه بندی نگهداری و میزان ارتباطات و به روز شدن آنها باز میگردد. (پریماراتن[۳]، ۲۰۱۱)
یکی از مباحث مهم در پیاده سازی هوش تجاری در سازمانها ارتباط دقیق بخشهای مختلف سازمان با یکدیگر از طریق یک نظام توانمند انتقال داده است .اگر به سیر تاریخی سیستمهای اطلاعاتی سازمانها توجه کنیم مشاهده میشود که در سه گام این سیستمها به سوی یک سیستم هوشمند تجاری حرکت کردهاند در گام اول تنها سیستمها به صورت جزیره ای وجود داشتند در گام بعدی سیستمهای یکپارچه مدیریتی ظهور یافتند و در نهایت بلوغ سیستمها اطلاعاتی سازمان و یکپارچگی اطلاعات را میتوان در سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی یا ERP ها مشاهده نمود.در سیستمهای یاد شده اطلاعات در نهایت یکپارچگی و ارتباط با یکدیگر قرار دارند. (ساروید[۴]، ۲۰۱۲)
در سالهای اخیر توجه به خرید و پیاده سازی سیستمهای یکپارچه و همچنین سیستمهای برنامه ریزی منابع سازمانی در بین شرکتها و سازمانهای ایرانی افزایش یافته است و در حال حاضر بر اساس نیاز بازار شرکتهای تولید کننده نرم افزار در حال ارائه راهکار های کسب و کار هوشمند و هوشمند سازی تجاری به مشتریان هستند.
پژوهش های انجام شده با موضوع نقش یکپارچگی سیستم های اطلاعاتی وبرنامه ریزی منابع سازمانی ...