اختلال وسواسی- جبری :
وسواس به دوشکل فکری و عملی دیده می شود. وسواس فکری به یک عقیده، احساس یا فکر مربوط می شود. (مثل اشنغال دائم فکر به یکموضوع که فرد نمی تواند فکر را از ذهنش خارج کند) و وسواس عملی به حالت جبری انجام یک عمل اطلاق می شود. (مثل شستن مکرر دست ها)
انواع اختلال وسواسی- جبری : ۱- نوع آلودگی مثل شستن مکرر دست ها۲-نوع شک و تردید مثل چک کردن مرتب در که آقای قفل است یا نه۳-افکار مزاحم بدون اعمال وسواسی مثل مرتب فکر می کند که بچه اش را بکشد اما این فکر بدون عمل است و اقدام به کشتن بچه اش نمی کند. ۴- نوع دقت که فرد در کارها دقت افراطی دارد مثل دقت بیش از اندازه در خوردن غذا ۵- نوع شمارش مثل شمردن موزاییک ها یا پلاک ماشین ها و …
درمان:
داروهایی مثل کلومیپرامین و فلوکسیتین و در صورت عدم پاسخ درمانی استفاده از فلووکسامین و در صورت عدم پاسخ درمانی استفاده از فلووکسامین و بوسپیرون با یک بنزو دیازپین مثل کلونازپام- گاهی در وسواس آلودگی فرد را با عامل آلوده مواجه می کنیم و اجازه نمی دهیم که آلودگی را رفع کند.
اختلال استرس پس از سانحه:
این اختلال عبارتست از یک واکنش اضطرابی قابل توجه به دنبال یک ضربه بسیار شدید که با مرگ یا تهدید جدی زندگی و یا جراحت به بیمار یا فرد دیگر توأم بوده است که یا خود فرد در آن موقعیت وحشتناک بوده و یا شاهد آن بوده و وقتی حادثه تمام شده فرد مدام آن صحنه را به خاطر می آورد گاهی زیر ۳ ماه (حاد) و گاهی تا ۴۰ طول می کشد.
خصوصیات بالینی:
۱-تجربه مجدد سانحه در رویا یا خیالات بیداری۲-اجتناب مستمر از یادآوری سانحه۳-برانگیختی بیش از حد و مداوم
درمان :
ضد افسردگی های سه حلقه ای مثل آمی تریپتلین – وقفه دهنده های مونوآمینو اکسیدازمثل فنلزین- مهارکننده های اختصاصی باز جذب سرتونین مثل فلووکسامین
مداخلات لازم:
۱- صحبت بیمار در مورد مسائل خود که باعث آرامش قابل توجهی در فرد می شود.
۲-استفاده از روش آرام سازی به این صورت که فرد روی تخت دراز کشیده تمام عضلات خود را شل می کند و به یک صحنه آرام مثل طبیعت فکر می کند سپس از نوک پا تا سر به تدریج عضلات را به صورت متناوب به مدت ۳ ثانیه منقبض می کند و سپس به حالت اول برگشته و می گوید آرام
۳-شناسایی عوامل ایجاد کننده: اضطراب و رفع آنها
۴- کمک به بیمار که سعی کند به تدریج و با کمک دیگران با عامل ترس آور مواجه شود.
۵- توصیه به بیمار در جهت اینکه برای بهبود خواب در یک محیط آام قرار بگیرد و قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و از نوشیدنی های گرم استفاده کند. از مصرف موادحاوی کافئین مثل چای و قهوه اجتناب شود.
۶- در صورت بروز حمله اضطرات و افزایش تعداد تنفس سعی کند عمیق و کند تنفس بکشد و یا یک پاکت یا نایلون را جلوی دهان و بینی خود گرفته و در آن نفس بکشید.
۱-۳- اهداف
۱-۳-۱- هدف اصلی
بررسی و مقایسه انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک
۱-۳-۲- اهداف ویژه
۱٫میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک تعیین گردد.
-
- میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک تعیین گردد.
۳٫مقایسه میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا و غیرمبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک تعیین گردد.
۴٫ارتباط میان میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی با مدت زمان ابتلا به یبوست عملکردی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک مبتلا تعیین گردد.
۱-۳-۳- اهداف کاربردی
در صورت مشاهده ارتباط معنیدار بین اختلالات اضطرابی و یبوست عملکردی می توان با مداختلات مناسب روانپزشکی به بهبود و پاسخ به درمان مناسب تر یبوست در کودکان مبتلا به هر دو اختلال کمک کرد.
۱-۴- سوالات و فرضیات
-
- میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک چقدر است؟
-
- میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک چقدر است؟
-
- بین میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا به یبوست عملکردی و کودکان غیرمبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک تفاوتی وجود ندارد.
۴٫بین میزان شیوع انواع اختلالات اضطرابی با مدت زمان ابتلا به یبوست عملکردی در کودکان مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک ارتباطی وجود ندارد.
۱-۵- تعریف واژه
یبوست عملکردی: یبوست عملکردی یا عادتی اختلالی دفعی است که از دو سالگی به بعد در کودکان دیده می شود و عبارت است از نگه داشتن ارادی مدفوع که در این حالت کودک وضعیت خاصی به خود می گیرد (مثلا پاها را به هم می چسپاند). احتباس ارادی مدفوع در این کودکان سبب افزایش قطر مدفوع و دفع دردناک می شود و این مسئله احتباس مدفوع را تشدید می کند. علل ارگانیک در ابتلا به این اختلال در کودکان نقشی ندارد. در این کودکان حجم زیاد مدفوع در رکتوم سبب نشت مدفوع از مقعد می شود. در توش رکتال این کودکان اسفنکتر مقعد شل است و آمپول رکتوم حاوی مدفوع است. (۲).
اختلالات اضطرابی: اختلالات اضطرابی از شایع ترین اختلالات روانپزشکی در جمعیت عمومی هستند. این اختلالات با عوارض زیادی همراهند و اغلب مزمن شده و نسبت به درمان مقاوم هستند. براساس DSM-IV-TR اختلالات اضطرابی شامل موارد زیر اند: ۱) اختلال پانیک، ۲)فوبیا، ۳)اضطراب منتشر، ۴)اختلال وسواسی-جبری، ۵)اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) ( 6 و ۷).
فصل دوم
بررسی متون
۲-۱- مروری بر مطالعات انجام شده
۱)Yacob D همکاران در سال ۲۰۱۳ مطالعه ای با هدف بررسی pain-predominant functional gastrointestinal disorders (FGIDs) و یبوست عملکردی در میان ۶۷ فرد ۶-۱۸ سال مبتلا به افسردگی و اضطراب در دو گروه (۳۱ نفر از مرکز مراقبت های رفتاری و ۳۶ نفر از مرکز مراقبت های اولیه) انجام دادند. نتایج مطالعه نشان داد که جوانان مورد مطالعه و مبتلا به افسردگی و اضطراب با فراوانی بیشتری مبتلا به pain-predominant FDGIDs هستند، با این حال شیوع یبوست عملکردی بین دو گروه مورد بررسی تفاوت معناداری نداشت (۱۱)
۲)Waters AM و همکاران در سال ۲۰۱۳ مطالعه ای با هدف بررسی علایم گوارشی یا symptoms of functionalgastrointestinal disorders (FGID) در کودکان مبتلا به اختلالات اضطرابی انجام دادند. افراد مورد مطالعه کودکان ۶ تا ۱۳ ساله با یک یا چند اختلال اضطرابی به عنوان گروه مورد (۵۴ نفر)، و کودکان سالم (۵۱ نفر) به عنوان گروه کنترل بودند. نتایج نشان داد که کودکان مبتلا به اضطراب با %۷/۴۰ FGID (مانند علایم یبوست عملکردی و IBS) بیشتری نسبت به گروه کنترل با %۹/۵ داشتند. (۱۲)
۳)در مطالعه Almog.M و همکارانش نشان داده شده است که هیچ ارتباط ثابت شدهای بین علائم گوارشی نظیر اسهال، یبوست، درد شکمی، بیاختیاری مدفوع و آلرژیهای مواد غذایی و مشکلات روانپزشکی در کودکان مانند ADHD وجود ندارد (۱۳).
فصل سوم
مواد و روش کار
۳-۱- جامعه مورد آزمون، حجم نمونه و روش نمونه گیری