- شناخت هیجان و موقعیتهای برانگیزاننده از طریق آموزش تفاوت عملکرد انواع هیجانها
- اطلاعات درباره ابعاد مختلف هیجان و اثرات کوتاه مدت و دراز مدت هیجانها
- ارائه تکلیف
تکلیف داخل جلسه : تجربه حالتهای هیجانی
تکلیف خارج از جلسه : ثبت تجربه های هیجانی افراد با توجه به ابعاد چندگانه هیجان
بازخورد : بیان نقطه نظر مراجع در مورد تجربه خاص خود نسبت به این جلسه و جلسه پیشین
جلسه سوم: انتخاب موقعیت
هدف : ارزیابی میزان آسیبپذیری، کاوش هیجان و افزایش آگاهی از هیجانها و کنترل هیجانها افراطی و مهارت های هیجانی
دستور جلسه :
- خود ارزیابی با هدف شناخت تجربه های هیجانی خود
- خود ارزیابی با هدف شناسایی میزان آسیبپذیری هیجانی در مراجع
- خود ارزیابی با هدف شناسایی از راهبردهای نظمجویی مراجع
- پیامدهای شناختی واکنشهای هیجانی
- پیامدهای فیزیولوژیک واکنشهای هیجانی
- پیامدهای رفتاری واکنشهای هیجانی و رابطه این سه با هم
- معرفی هیجان خشم و راههای غلبه بر خشم.
- ارائه تکلیف
تکلیف داخل جلسه : تکمیل فرم خود ارزیابی پاسخهای هیجانی و فرم آسیبپذیری هیجانی، تهیه و درجهبندی فهرست مهارت های مراجعی برای تسکین و نظمجویی هیجانها.
تکلیف خارج از جلسه : تکمیل فرم آسیبپذیری هیجانی و گزارشهای روزانه هیجانها.
بازخورد : بیان نقطه نظر مراجع در مورد تجربه خاص خود نسبت به این جلسه و جلسه پیشین
جلسه چهارم : اصلاح موقعیت
هدف : ایجاد تغییر در موقعیت برانگیزاننده هیجان
دستور جلسه :
- جلوگیری از انزوای اجتماعی و اجتناب
- آموزش راهبرد حل مسئله
- آموزش مهارت های بین فردی (گفتگو، اظهار وجود و حل تعارض).
- ارائه تکلیف
تکلیف داخل جلسه : فهرست کردن اهداف بین فردی، اجتماعی و رابطهای، بررسی روابط خود با اطرافیان، شناسایی موقعیتهای مراجعی و بین مراجعی که باید بهبود یابند و تهیه فهرستی از فعالیتهای مثبت، آموزش مهارت های مورد نیاز برای حل مشکلات بین مراجعی.
تکلیف خارج از جلسه : انجام یک فعالیت مثبت در هر روز بر طبق فهرست اهداف. اقدام برای حل و فصل مشکلات بین فردی مراجع.
بازخورد : بیان نقطه نظر مراجع در مورد تجربه خاص خود نسبت به این جلسه و جلسه پیشین
جلسه پنجم : گسترش توجه
هدف : تغییر توجه
دستور جلسه :
- متوقف کردن نشخوار فکری و نگرانی
- آموزش توجه
- ارائه تکلیف
تکلیف داخل جلسه : ایجاد و بازسازی حالتهای هیجانی در جلسه، تمرین مهارت های گسترش توجه و توجه انتخابی از طریق دیدن، شنیدن، بویایی و تحریک حس لامسه.
تکلیف خارج از جلسه : توقف نشخوار فکری و انجام مهارت های تغییر توجه در خارج از جلسه.
بازخورد : بیان نقطه نظر مراجع در مورد تجربه خاص خود نسبت به این جلسه و جلسات پیشین.
جلسه ششم: ارزیابی شناختی
هدف : تغییر ارزیابیهای شناختی
دستور جلسه :
- شناسایی ارزیابیهای غلط و اثرات آنها روی حالتهای هیجانی