مقایسه دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان از بعد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات
۱-۵-سؤالات پژوهش
۱-۵-۱- سوال اصلی
چه راهکارهایی برای بهبود ارتباطات بین سازمانی با تمرکز بر فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان وجود دارد؟
۱-۵-۲- سوالات فرعی
وضعیت موجود ارتباطات بین سازمانی در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان چگونه است؟
وضعیت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان چگونه است؟
رابطه میان ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان چگونه است؟
با توجه به مقایسه دستگاههای اجرایی شهرستان هندیجان از بعد ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات چه راهکارهایی برای ارتقاء و بهبود ارتباطات بین سازمانی وجود دارد؟
۱-۶- تعریف واژگان کلیدی
همکاریهای بین سازمانی در حقیقت طراحی نوع سازمان جدید شبیه به سازمانهای بدون مرز هستند که در آن هسته متمرکز کوچکی از سازمانها و یا افراد با تخصصهای خاص، کارهای آن را انجام می دهند. آنها هستههای عملیاتی موقتی هستند که هر عضوی می تواند براحتی با دیگر اعضاء ارتباط برقرار کند، قوانین و مقررات جاری کمی دارد، گروه بعنوان یک راهنمای عمل کار می کند، سلسله مراتب کمتری وجود دارد، و روابط بین اعضاء بوسیله هدفهای مشترک کنترل میشوند (بویت، ۱۹۹۵: ۱۴).
فناوری اطلاعات و ارتباطات: فناوری را میتوان گردآوری، سازماندهی، ذخیره و نشر اطلاعات، اعم از صوت، تصویر، متن یا عدد دانست که با بهره گرفتن از ابزار رایانهای و مخابرات انجام گیرد (مددی و همکاران،۱۳۹۳: ۱۲۹).
۱-۷-روش و مراحل اجرا
جهت عملیاتی کردن پژوهش، پرسشنامه ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، میان اعضای نمونه توزیع و داده ها جمع آوری خواهند شد و در نهایت برای کمی نمودن یافته ها از روشهای آماری و نرم افزارها، تجزیه و تحلیل نتایج صورت میگیرد و نتیجه گیری نهایی بیان می شود. مراحل اجرا به صورت زیر میباشد:
شکل ۱-۱: روش و مراحل اجرا
فصل دوم
ادبیات موضوع پژوهش
۲-۱- مقدمه
در این فصل، آشنایی وسیع و عمیق با پیشینه تحقیق، به محقق کمک می کند که افق اندیشههایش را گسترش دهد و در ادامه مدل مفهومی تحقیق خود را انتخاب نماید تا بتواند به درستی، مسأله مورد نظر تحقیق خود را پاسخ دهد.
در این فصل محقق، به ترتیب در سه بخش چارچوب نظری که به بیان کلیات متغیرهای ارتباطات بین سازمانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات، ابعاد و…… می پردازد؛ در بخش دوم، پیشینه متغیرها و ارتباط آنها در مقالات گذشته اعم از داخلی یا خارجی مورد بررسی قرار گرفته و در بخش سوم مدل مفهومی تحقیق ترسیم میگردد.
زمانی سازمانها خود را مستقل و جدا از دیگران میپنداشتند و میکوشیدند بهتر از بقیه کار کنند. در زمان کنونی سازمانها خود را به عنوان اعضای یک سیستم زیست محیطی به حساب میآورند که ممکن است در چندین سازمان به فعالیت بپردازند و از نظر رابطه با سایر سازمانها، در یک شبکه متراکم قرار گیرند. در این سیستم زیست محیطی، همکاری به عنوان یکی از شیوه های رقابت به حساب می آید. در واقع، با توجه به موقعیت محلی و مسئلههایی که در آن محیط مطرح است، امکان دارد دو سازمان با یکدیگر رقابت کنند و در همان زمان تشریک مساعی نمایند. در یک سیستم زیست محیطی، نقش مدیران سازمانها پیوسته در حال تغییر است که در زمان کنونی به روابط افقی و ایجاد رابطه با سایر سازمانها توجه بیشتری می شود. در دنیای امروز که با پدیده شگفت انگیز انفجار اطلاعات و انتقال لحظهای آن به اقصی نقاط جهان مواجه هستیم، قدرت واقعی در دست کسی است که از علوم جدید روز، بهتر و بیشتر بهره جسته و آنها را سریعتر به کار گیرد (صالحی و نوریان، ۱۳۸۸: ۴۱۶).
۲-۲- ارتباطات بین سازمانی
طرح گسترده موضوعاتی مثل شبکهسازی، همکاری، هماهنگی و مشارکت، در حوزه آکادمیک و عملیاتی، نشان دهنده نگاه برونگرای سازمانها برای پاسخ مناسب به تغییرات و چالشهای محیط است که با مصادیقی مثل پیمانهای راهبردی و مشارکتهای پروژهای عینیت مییابند. سازمانها مشارکت می کنند تا بر تغییرات محیط فائق آیند و بتوانند منابع لازم را تامین کنند. این پیوندهای سازمانی میتوانند تغییرات را پشتیبانی کنند و شانس بقای سازمان را بالا ببرند.
در حوزه های مختلف علمی مثل اقتصاد، استراتژی، و تحقیقات سازمان و مدیریت، روابط بین سازمانی در حال تبدیل به یک سرفصل مهم تحقیقاتی هستند. قدیمیترین پارادایم حاکم بر مطالعات بین سازمانی پارادایم اقتصادی بوده است. در این نوع نگاه، افراد و سازمانها صرفا جویای منفعت خود بوده و برای به حداکثر رساندن آن تلاش می کنند. این رویکرد در اکثر مباحث بهینهسازی، نظریه ها و تئوریهایی مثل هزینه مبادلات اقتصادی[۱۲] دیده می شود. با توجه به زمینه های اجتماعی، محققین دیگری اقدام به طرح مباحث شناختی و اجتماعی در روابط بین سازمانی نموده اند. عدم کارایی نگاه صرفا اقتصادی و مکانیکی به مسائل انسانی و سازمانی باعث شده است که امروزه مسائل سازمانی با تلفیق رویکردهای اقتصادی و اجتماعی برر
سی شوند. در رویکردهای اقتصادی- اجتماعی صرف توجه از رقابت خارج شده و مساله مشارکت و همکاری مطرح می شود که نمود آن در انواع روابط بین سازمانی مشاهده می شود (تیموری و همکاران، ۱۳۹۰: ۶۲).
چگونگی شکل گیری ارتباطات بین سازمانی در مبانی نظری حوزه های مختلف علوم بیان گردیده است و این امر دلالت بر ماهیت چندبعدی موضوع دارد. بنابراین در این زمینه شش پارادایم تئوریک اصلی که تبیین کننده نحوه شکل گیری ارتباطات بین سازمانی هستند، مطرح است که عبارتند از: تئوری هزینه های اقتصادی مبادله، تئوری وابستگی منابع، تئوری اتحاد استراتژیک، تئوری ذینفعان، تئوری یادگیری و تئوری نهادینه شدن. هر یک از این تئوریها از منظری خاص شکل گیری و ضرورت ارتباطات بین سازمانی را بیان می کنند. هر یک از شش پارادایم فوق چشماندازی منحصر به فرد را در شکل گیری ارتباطات بین سازمانی ارائه میدهند (بروسی وجفری ،۲۰۰۰ :۳۹۰). در جدول ۲-۱ خلاصهای از هریک به همراه منطق ارتباطات بین سازمانی ناشی از آنها ذکر شده است:
پارادایم تئوریک | شرح پارادایم | مبنای منطق ارتباطات بین سازمانی |
هزینه هایاقتصادی مبادله | چگونگی سازماندهی فعالیتهای بین سازمانی به گونه ای که مجموع هزینه های تولید و مبادله حداقل گردد. | حداقل نمودن مجموع هزینه های تولید و مبادله، امکان کاهش عدم قطعیت ناشی از بازار و هزینه های مربوط به سازماندهی ارتباطات را میسر میسازد. |
وابستگی منابع | چگونگی اعمال قدرت و کنترل بر سازمان های که دارای منابع کمیاب هستند و امکان تامین منابع مورد نیاز. | تمام سازمانهای ملزم به تعامل با محیط جهت کسب منابع هستند. |
اتحاد استراتژیک | فراهم نمودن فرصتی جهت حضور و افزایش قدرت بازار، کسب مزیت رقابتی و ارائه کالاها و خدمات جدید. | ایجاد اتحاد موجب افزایش توان سازمان در تحویل کالاها و خدمات نوین و کاهش رقابت میگردد. |