حسینیکیا، تقی
(۱۳۸۰)
در پایان نامه خود با عنوان بررسی راهبردهای عناصر آمیخته بازاریابی ( ۴p ) شرکتهای موفق صادراتی ایران،نشان داد: از میان عناصر آمیخته بازاریابی (۴p ) محصول ( Product ) و قیمت ( Price ) همراه با متغیرهای آنها رتبه اول را به دست آوردند و سپس تبلیغات ( Promotion ) و کانال توزیع ( Place ) قرار دارند.
ایوبیزاده نیکو
(۱۳۸۵)
در پایان نامه خود با عنوان بررسی آیندهپژوهی و نقش آن در توسعه با تاکید خاص بر فناوری نانو نشان داد: که طبق آیندهنگاریهای صورت گرفته، عصر نانو در حال شکلگیری میباشد. در واقع این فناوری بیش از یک تکنولوژی است و باعث انقلاب و تغییر رویکرد در تمامی رشتهها از جمله اقتصاد میشود و اقتصاد جدید فراصنعتی شکل داده شده با علم نانو (Nanoeconomy) به وجود خواهد آمد.
زین الدین و فیلیپسون (۲۰۰۷)
در مقالهای با عنوان کاتلر و بوردن هنوز نمردهاند، افسانه ارتباط بازاریابی و صداقت آنها در p4، به بررسی این نکته پرداختهاند که آیا بازاریابی ارتباطی به عنوان پارادایم جدیدی مطرح شده است؟
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه:
علم از آن نقطه و زمان آغاز شد که بشر به فکر حل مسائل مختلف زندگی افتاد. به عبارت دیگر، تاریخ تولد علم مصادف با تاریخ تولد بشر است. انسان از زمان تولد نسبت به محیط زندگی کنجکاو بوده و تلاش کرده است که پدیدههای پیچیده و بغرنج زندگی خود را حل کند. اما انسان برای جستجو و برای پیدا کردن حقیقت پدیدارهای جهان، پیش از خود شناخت به روش شناخت محتاج است. نقاط عطف تحول علمی در اثر تحول در روششناسی به وجود آمده است و بدون تحول روششناسی، شناخت متحول نخواهد شد.
روششناسی، کاربرد مجموعهها یا ترکیبی از روشها برای نیل به اهداف بالاتر و پیچیدهتر میباشد. روش یک یا چند عمل معین نیست، بلکه فرآیندی از فعالیتهای منظم و متوالی برای رسیدن به هدفی از پیش تعیین شده است.
روششناسی در درون معنای نظریه نهفته است و از الزامات یک نظریه مفید و خوب محسوب میگردد. روششناسیها باید دو ویژگی اساسی داشته باشند؛ اول اینکه قابلیت پیشبینی پدیدارهای بدیع را داشته باشند و دوم این که پدیدارهای واقعی کنونی را بتوانند تبیین کرده و توضیح دهند. در واقع روششناسی مناسب از هر دو ویژگی اظهار شده برخوردار است. مفهوم متدولوژی به معنای شناخت شیوهها و یافتن راه اصلی هر کاری است. روششناسی برای شناخت کارهای درست ملاکهایی در اختیار قرار میدهد. از نظر تحلیل پارادایمی، روششناسیهای تحقیقاتی متناظر با هستیشناسیها و شناختشناسیهای خاص خود میباشند. (صالح، ۱۳۸۹)
۳-۲) روش تحقیق
تحقیق عبارت است از مجموعه فعالیتهای منطقی، منظم، منسجم و هدفمند که در پی دستیابی به یکی از خواستهها (تحقیق بنیادی، تحقیق پیمایشی و تحقیق کاربردی) به صورت فردی یا گروهی صورت میگیرد. در طی فرایند تحقیق با به کارگیری ابزارهای جمع آوری، دادهها به طور عینی و معتبر، مشاهده بررسی و استخراج میشوند و سپس با بهره گرفتن از فنون تجزیه و تحلیل توصیفی و استنباطی به طور کمی و غیر کمی سعی میشود که ادعاها و حدسهای علمی اولیه (فرضیهها) آزمون شده و در نهایت فرضیهها رد یا پذیرفته میشوند و نتیجهگیری نهایی صورت میپذیرد. (خاکی، ۱۳۸۲)
. تحقیقات علمی بر اساس هدف تحقیق به سه دسته تقسیم میشوند:
- تحقیق بنیادی: هدف اساسی این نوع تحقیقات آزمون نظریهها، تبیین روابط میان پدیده ها و افزودن به مجموعه دانش موجود در یک زمینه خاص است. تحقیقات بنیادی، نظریهها را بررسی کرده، آنها را تایید، تعدیل یا رد مینماید.
- تحقیقات کاربردی: هدف از تحقیقات کاربردی توسعه دانش کاربردی در یک زمینه خاص است. به عبارت دیگر این تحقیقات تحقیقاتی هستند که با بهره گرفتن از زمینه و بستر شناختی و معلوماتی که توسط تحقیقات بنیادی فراهم شده برای رفع نیازمندیهای بشر مورد استفاده قرار میگیرند.
- تحقیق و توسعه: فرآیندی است که به منظور تدوین و تشخیص مناسب بودن یک فرآورده انجام میشود.
تحقیق حاضر از حیث هدف، تحقیقی کاربردی است. تحقیقات کاربردی به سمت کاربرد عملی دانش هدایت میشود. از مشخصه های تحقیقات کاربردی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- از نظر زمانی زودتر از تحقیقات بنیادی انجام میپذیرد.
- درآمد زا هستند به همین دلیل طرفداران بیشتری دارند.
- عمدتاً توسط سازمانهای دولتی و خصوصی انجام میپذیرند، ولی دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی نیز به این تحقیق روی میآورند (فرهنگی، ۱۳۹۰، ۲۷۱).
از طرفی تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی بدست آوردن داده های مورد نیاز (طرح تحقیق) می-توان به دو دسته تقسیم نمود:
مطالعات توصیفی: از آنجا که این پژوهش به صورت توصیفی است به توضیحاتی پیرامون تحقیق توصیفی میپردازیم، اجرای تحقیق توصیفی میتواند برای شناخت بیشتر شرایط موجود یا، یاری دادن به فرایند تصمیمگیری باشد. تحقیق توصیفی میتواند شامل جمع آوری اطلاعات برای آزمون فرضیه یا پاسخ به سوالات مربوط به وضعیت فعلی موضوع مطالعه شود. یک مطالعهی توصیفی چگونگی وضع موجود را تعیین و گزارش میکند. (خاکی، ۱۳۸۶)
به عبارت بهتر مطالعهی توصیفی عبارت است از تشریح جنبههایی از پدیدهی مورد نظر پژوهشگر با دیدگاهی فردی، سازمانی، صنعتی و نظایر آن. (سکاران، ۱۳۹۰)
مطالعات تحلیلی (Analytic studies) : مطالعات تحلیلی مطالعاتی هستند که ارتباط دو یا چند متغیر را با پیامد مورد نظر بررسی میکند و به کشف یک association یا ارتباط علمی میپردازد. این نوع مطالعات معمولاً برای امتحان فرضیههای از پیش تعیین شده به کار میرود. مطالعاتی مثل مطالعات همگروهی، کار آزماییهای بالینی و یا مطالعات مورد ـ شاهدی از جمله مطالعات تحلیلی میباشد.
مطالعات مقطعی: در یک برش یا مقطعی از جامعه یا در یک مقطع یا محدوده زمانی خاص انجام میگیرند. این مطالعات به منظور توصیف یک یا چند پدیده سلامتی در زمان و معمولاً مکان تعریف شدهای انجام میگیرد و به طور عمده برای به دست آوردن اطلاعات در مورد شیوع یا عوامل خطر در زمان و معمولاً مکان تعریف شدهای به کار میرود.
با توجه به مطالب مطرح شده این تحقیق بر اساس طرح تحقیق از نوع توصیفی، تحلیلی، مقطعی با تأکید بر همبستگی و بر اساس هدف، از نوع کاربردی میباشد.
۳-۳) متغیرهای تحقیق
تمایز میان متغیرها در یک تحقیق به منظور دستیابی به پاسخ سوالات یا آزمون فرضیه ها امری ضروری است. از این رو محققان اغلب اوقات علاقهمند به درک روابط میان متغیرها میباشند. متغیرهای مورد استفاده در این تحقیق به صورت زیر میباشد.
متغیر مستقل: متغیر محرّک[۴۵] یا درونداد[۴۶] که توسط پژوهشگر اندازه گیری، دستکاری یا انتخاب میگردد تا تأثیر و ارتباط آن با متغیر دیگر معیّن گردد. متغیر مستقل پیش فرض متغیر وابسته میباشد. به عبارت دیگر این متغیر، مقدمه و متغیر وابسته نتیجه میباشد. (دلاور، ۱۳۸۸، ۵۹). متغیر وابسته: متغیر برونداد[۴۷] یا ملاک[۴۸] میباشد و عبارت است از وجهی از رفتار یک ارگانیسم که تحریک شده است. متغیر وابسته به منظور تأثیر بررسی تأثیر متغیر مستقل بر آن مشاهده یا اندازه گیری میشود. این متغیر از طریق متغیر مستقل پیش بینی میشود (دلاور، ۱۳۸۸، ۶۰).
در این تحقیق چهار متغیر آمیخته بازاریابی (محصول، قیمت، مکان و ترفیع) متغیرهای مستقل تحقیق هستند و فروش شرکتهای نانویی متغیر وابسته میباشد. با توجه به این موارد میتوان مدل مفهومی تحقیق که برگرفته از فرضیات میباشد در فصل نخست و در شکل ۱-۱ نشان داده شد.
۳-۴) جامعه آماری[۴۹] و نمونه آماری
الف) جامعه آماری
هر پژوهشگری برای انجام پژوهش خود باید گروه معینی از افراد را برگزیند اما این گروه باید از کدام مجموعه انتخاب شود؟ این پرسش به ویژه از این لحاظ اهمیت دارد که پژوهشگر مایل است یافته های خود را که از روی شرکت کنندگان به خصوص بدست میآید به مجموعه بزرگتری که شرکت کنندگان از میان آن انتخاب شده است تعمیم دهد. این مجموعه بزرگتر جامعه (یا مجموعه مرجع[۵۰]) مورد مطالعه نامیده میشود (هومن، ۱۳۹۰، ۱۶۷). بدین ترتیب جامعه شامل گروهی از افراد است که یک یا چند صفت مشترک دارند که این صفات مورد توجه محقق میباشند (بست، ۱۳۹۰، ۲۴). بنابر تعریف دیگر جامعه آماری عبارت است از مجموعه کامل اندازه های ممکن یا اطلاعات ثبت شده از یک صفت کیفی، در مورد گرد آوری کامل داده ها، که میخواهیم استنباطهایی راجع به آن انجام دهیم (باتاچاریا و جانسون، ۱۳۹۱). با توجه به اینکه در این پژوهش به دنبال بررسی رابطه بین عناصرآمیخته بازاریابی با درکی از میزان فروش شرکتهای متوسط و کوچک دانش بنیان هستیم لذا جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه مشتریان و استفاده کنندگان از محصولات ۶ شرکت کوچک و متوسط دانش بنیان ذکر شده با تولیدات نانویی می باشند.
با عنایت به گستردگی و پراکندگی جامعه آماری در این تحقیق از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است، به این ترتیب که با مراجعه به نمایندگیهای مرتبط با شرکتهای نانویی مورد بررسی پرسشنامه میان افرادی توزیع میشود که به این مغازهها و نمایندگیها مراجعه نموده و علاقه مندی خود را به خرید این وسایل نشان میدهند. جمع آوری نظرات این افراد در بازه زمانی سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ صورت پذیرفته است. با توجه به این مسأله که جامعه آماری نامحدود است، لذا نمونه گیری در این تحقیق با توجه به فرمول تعیین حجم نمونه آماری نامحدود صورت گرفته و سپس پرسشنامه میان این دسته از افراد توزیع و نظرات آنها مورد تجزیه و تحلیل واقع خواهد گردید. فرمول کوکران در تعیین حجم نمونه آماری به صورت زیر است:
نسبت موفقیت جامعه
دقت برآورد