وجود تاکید بر تولید
همبستگی
۳۶۳/۰
سطح معناداری
۰۰۰/۰
حجم نمونه
۹۷
جدول بالا نشان میدهد که همبستگی بین وجود تاکید بر تولید و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی برابر با ۳۶۳/۰ میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰۰۰/۰ میباشد و در سطح اطمینان ۹۵/۰ درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. درنتیجه بین وجود تاکید بر تولید و ایجاد رفتارشهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
۴-۳-۹ آزمون فرضیه اصلی پژوهش
فرضیه اصلی به بررسی رابطه جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی میپردازد که به منظور آزمون، این فرضیه به صورت فرضیههای آماری، (نشان دهنده ادعا) و (نشان دهنده نقیض ادعا) تبدیل میشود.
: جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود ندارد.
: جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
نقیض ادعا ۰=
ادعا
برای بررسی این فرضیه از سؤالات ۱ تا ۳۲ پرسشنامه برای جو سازمانی و سوالات ۱ تا ۱۶ برای رفتار شهروندی سازمانی استفاده گردیده است و این فرضیه با بهره گرفتن از آزمون همبستگی پیرسون مورد آزمون قرار گرفته است. نتایج حاصل از این بررسی در جدول ۴-۱۱ نشان داده شده است.
جدول ۴-۱۱: نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیهی اصلی
متغیر
رفتار شهروندی سازمانی
فرضیهی اصلی
جو سازمانی
همبستگی
**۳۱۲/۰
سطح معناداری
۰۰۰/۰
حجم نمونه
۹۷
جدول بالا نشان میدهد که جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی برابر با ۳۱۲/۰ میباشد و با توجه به سطح معناداری برآورد شده که برابر ۰۰۰/۰ میباشد و در سطح اطمینان ۰.۹۵ درصد میتوان ادعا کرد که فرض صفر رد و نقیض آن تأیید میگردد، یعنی فرض پذیرفته میشود. درنتیجه جوسازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه معناداری وجود دارد. یعنی جو سازمانی در ایجاد و ارتقاء رفتار شهروندی سازمانی اهمیت بسزایی دارد و با ارتقاء جو سازمانی ، رفتار شهروندی سازمانی نیز ارتقاء مییابد.
روحیه گروهی بالا، مزاحمت نسبتا پایین، علاقمندی بالا، صمیمیت متوسط، ملاحظه گری نسبتا پایین، فاصله گیری نسبتا زیاد، نفوذ و پویایی کم و تاکید بر تولید زیاد چهار فاکتور مربوط به کارکنان بیانگر جو باز و وضعیت نسبتا مطلوب جو سازمانی است.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات