همه مصاحبهشوندگان نسبت به شکستها کاملا خوشبین بودند. ۴۱ درصد از آنها بیان کردند که درسهای زیادی از شکستها آموختهاند و ۳۸ درصد سعی کرده بودند که راهی برای حل مشکل خود بیابند. تحقیقات قبلی نیز بیان کرده بودند که کارآفرینان باید از شکستها به گونه ای درس گیرند که از مواجه شدن آنها با چالشی مشابه، جلوگیری نماید(Timmons, 1989) و حتی باعث شود آنها شدیدتر کار کنند.
تیمسازی و قهرمانپروری
۹۷ درصد از پاسخ دهندگان تیمسازی را بسیار با اهمیت دانستند. (Timmons, 1989) پیشنهاد کرده است که تیمسازی می تواند مکمل مهارت و استعداد افراد در کسب موفقیت باشد.
انرژی زیاد، سلامتی و ثبات هیجانی
بیشتر مصاحبهشوندگان بیان کردند که در خارج از محیط کار و حتی در تعطیلات هم بسیار مشغول هستند. ۴۱ درصد از آنها تمایلات ورزشی داشتند. ۱۹ درصد سفر را ترجیح داده و ۹٫۴ درصد نیز دوست داشتند فقط کار کنند. نیمی از آنها کار سخت را یک عامل کلیدی موفقیت دانستند. همه این نتایج نشان میدهد که آنها از انرژی زیاد، کار سخت و مداوم سلامتی کافی . ثبات هیجانی برخوردار بوده اند.
کار سخت
نیمی از پاسخ دهندگان اعلام کردند که کار شدید، عامل مهم موفقیت آنها بوده است. این موضوع مطابق با نتایج (Timmons, 1989 and Redding, 1990) است. یکی از افراد اذعان داشت که روزی ۱۰ ساعت کار می کند و بعضی از آنها نیز گفتند که حتی روزهای تعطیل هم در محل کار خود باقی میمانند. تعدادی از آنها از ساعت ۹ صبح تا ۷ شب کار میکردند.
چشمانداز بلندمدت و ایجاد انگیزش
۹۱ درصد افراد در این مصاحبه، یک ماموریت بلند مدت برای شرکت خود داشتند و تمام تلاش خود را میکردند که کارکنانی با انگیزه داشته باشند.
د- تاثیر عوامل معنوی و ارزشها
این پژوهش همچنین به بررسی عوامل معنوی موثر بر کارآفرینی از قبیل شانس و سرنوشت، مذهب، فلسفه زندگی (ارزشهای اصلی) و ارزشهای غایی(ارزشهای تصویری) پرداخت. اکثر آنها اعتقادات مذهبی خاصی داشتند و بیان کردند که سبک زندگی آنها قبل و بعد از موفقیت کاملا با هم متفاوت بوده است. ارزش غایی آنها این بوده که به عنوان یک کارآفرین موفق، شخصی خوب و خیر شناخته شوند و از سوی دیگر به پول زیادی دست پیدا کنند.
شانس و سرنوشت
تمامی مصاحبهشوندگان، تایید کردند که موفقیت آنها کم یا زیاد به شانس مربوط بوده است اما این عامل به تنهایی عامل موفقیت آنها نبوده است و بیشتر حاصل تلاش خودشان بوده است. تنها ۶٫۶ درصد آنها معتقد بودند که شانس مهمترین عامل موفقیت آنهاست و۹٫۴ درصد نیز معتقد بودند که شانس و تلاش شخصی، به یک اندازه بر موفقیت تاثیر دارد.
مذهب
دو سوم و یا به عبارتی ۶۶ درصد نمونه، اعتقادات مذهبی داشتند یا تحتتاثیر زیاد یک مذهب بودند.از بین این افراد، ۷۱ درصد فکر میکردند که این عامل، تاثیر زیادی بر رعایت ارزشهای اخلاقی در کسب و کارشان دارد.
فلسفه زندگی
بررسی سبک و فلسفه زندگی کارآفرینان موضوع بسیار جالبی است که باید تاثیر آن بر موفقیت کارآفرینان مورد بررسی قرار گیرد. (Agar, 2001) معتقد است که اخلاقیات در زندگیمهمترین عامل در نحوه نگرش ما به جهان اطراف است. این ارزشهای درونی ارتباط تنگاتنگی با سبک زندگی دارند. تمامی نمونه ما، در ابتدای راه اندازی کار جدید خود، از فلسفه زندگی تقریبا مشابهی برخوردار بوده اند به طوریکه ۳۶ درصد آنها میخواستند که یک کسب و کار جدید را با موفقیت به انجام رسانند، ۲۶ درصد رسیدن به آرزوهایشان در درجه اول اهمیت قرار داشت . ۲۱ درصد میخواستند که ثروتمند شوند اما این نگرشها بعد از چند سال، تقریبا کاملا تغییر کرده بود. کسانی که فقط به دنبال پول بودند دیگر چنین تمایلاتی نداشتند و کسانی که میخواستند به جامعه و صنعت خود کمک کنند تقریبا ۷ برابر بیشتر از قبل شده بود.
ارزشهای تصویری
هنگامی که از کارآفرینان بپرسیم که دوست دارند دیگران در مورد آنها چه تصوری داشته باشند اکثر آنها میگویند که تمایل دارند در نظر دیگران فردی خوب و موجه باشند. سه چهارم آنها دوست داشتند که به عنوان فردی خیر شناخته شوند و یک چهارم نیز تمایل داشتند که کارآفرینی موفق به حساب آیند.
ارزیابی فرصت
تشخیص فرصت
مهارت های اجتماعی
شایستگی کارآفرینی فرد
پشتکار فردی
سرمایه انسانی
خودکفایی
بهره برداری از فرصت
گسترش بازار
ایجاد کسب و کار جدید
موفقیتهای کارآفرینی
شکل ۲-۱۱: مدل موفقیت کارآفرینی
منبع: Markman and Baron, 2003
با مطالعه سایر پژوهشهای انجام گرفته در زمینه عوامل موفقیت کارآفرینان به عواملی برمیخوریم که تا کنون کمتر به آنها اشاره شده است. در پایان این بخش به عوامل شناسایی شده در پژوهش (Markman and Baron, 2003) اشاره مینماییم. امید است، نتیجه این مطالعات، در تحقیقات آتی داخلی مورد استفاده قرار گیرد.
عوامل موفقیت کارآفرینی (فردی)
دسته اول : عوامل شخصی
-
- خود شناسی و خودباوری
-
- نواندیشی و نوگرایی ذهنی
-
- اعتقاد به کسب مهارت و قابلیت بیشتر و برتر
-
- شناخت کامل از عوامل محیط اطراف خود
-
- شناخت ضعف ها ی خود و تقویت باوراندیشی
-
- مشخص نمودن اهداف شخصی و تمایلات فردی
-
- فراگیری آموزش و تجارب درارتباط با شناخت ریسک ، نحوه پذیرش آن و چگونگی محاسبه آن
-
- احساس تغییر در چرخه زندگی خود
-
- نیاز به کسب موفقیت
-
- برخورداری از علوم مربوط به کسب و کار
-
- قدرت کنترل و آگاهی به قدرت خویشتن
دسته دوم : عوامل محیطی
نقش جامعه در برانگیختن روحیه کارآفرینی و پشتیبانی ازآن