H8
H2
H3
H4
H6
H7
H11
هوش رقابتی
هوش بازار
هوش رقبا
هوش تکنولوژی
مدیریت دانش
کسب دانش
تفسیر دانش
به کارگیری دانش
عملکرد سازمانی
دیدگاه مالی
دیدگاه مشتری
دیدگاه فرایند داخلی
دیدگاه یادگیری و رشد
یادگیری سازمانی
تعهد مدیریتی
دید سیتمی
فضای باز و آزمایشگری
انتقال و یکپارچه سازی دانش
منبع: ( لیائو و وو، ۲۰۱۰، نموتانزلا[۱۴]، ۲۰۱۳، تانو و بایلتی، ۲۰۰۷)
روش تحقیق
نوع تحقیق و روش گردآوری دادهها
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش گردآوری اطلاعات، توصیفی و پیمایشی است. به منظور گردآوری اطلاعات نیز از روشهای کتابخانه ای و میدانی استفاده میشود.
ابزار و شیوه گردآوری اطلاعات
روش گردآوری اطلاعات به دو بخش زیر تقسیم می شود:
روش کتابخانه ای: شامل مطالعه و بررسی کتب، مقالات و پژوهشهای مربوط به موضوع پژوهش
روش میدانی: به منظور جمع آوری اطلاعات جهت سنجش متغیرها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه شامل به دو قسمت نامه همراه و سوالات اصلی پژوهش تقسیم شده است که بخش سوالات اصلی نیز به دو قسمت سوالات جمعیت شناختی پاسخ دهندگان و سوالات مربوط به متغیرهای اصلی پژوهش تقسیم شده است.
نحوهی سنجش متغیرها و گردآوری دادهها
متغیرهای پژوهش پیش رو از نوع نگرشی می باشند که از طریق پرسشنامه های استاندارد( گومز و همکاران[۱۵]،۲۰۰۵، گولد و همکاران[۱۶]، ۲۰۰۱، کاپلان و نورتون[۱۷]، ۱۹۹۶، خیمنز و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۸، بیل[۱۹]، ۲۰۰۰). برای سنجش این متغیرها از طیف لیکرت پنج گزینهای استفاده شده است.
روایی و پایایی ابزار اندازه گیری
قابلیت اعتماد یکی از ویژگی های فنی ابزار اندازه گیری است. مفهوم یاد شده با این امر سر و کار دارد که ابزار اندازه گیری در شرایط یکسان تا چه اندازه نتایج یکسانی به دست می دهد. از جمله تعریفی که برای قابلیت اعتماد ارائه شده است می توان به تعریف ایبل و فریسبی[۲۰] اشاره کرد:” همبستگی میان یک مجموعه از نمرات و مجموعه دیگری از نمرات در یک آزمون معادل که بصورت مستقل بر یک گروه آزمودنی به دست آمده است". ضریب قابلیت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گیری ویژگی های با ثبات آزمودنی را می سنجد. مفهوم اعتبار نیز به این سوال پاسخ می دهد که ابزار اندازه گیری تا چه حد خصیصه مورد نظر را می سنجد(سرمد و همکاران، ۱۳۸۵، ص ۱۶۶، ۱۷۰). در این پژوهش جهت محاسبه پایایی از ضریب آلفای کرونباخ بهره گرفته شده است و جهت تعیین روایی از اعتبار محتوا و اعتبار سازه(تحلیل عاملی تائیدی) استفاده شده است
قلمرو پژوهش
قلمرو موضوعی: بررسی تاثیر هوش رقابتی و مدیریت دانش بر عملکرد شرکتهای کوچک و متوسط
قلمرو زمانی: این پژوهش در محدوده زمانی سال ۱۳۹۲ طراحی و به اجرا در آمده است. همچنین گردآوری اطلاعات نیز در نیمه دوم سال۹۲ صورت گرفته است.
قلمرو مکانی: شامل شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی شهر تبریز می باشد.
جامعه و نمونهی آماری
جامعه آماری این پژوهش شامل شرکتهای کوچک و متوسط واقع در شهرک صنعتی سرمایه گذاری خارجی شهر تبریز به تعداد ۵۶ شرکت فعال می باشد. در این پژوهش بدلیل دسترسی آسان به جامعه آماری، نمونه آماری همان جامعه آماری در نظر گرفته می شود.
روش تجزیه و تحلیل دادهها
داده های جمع آوری شده از طریق نرم افزارهای SPSSو LISREL در سه سطح تک متغیره، دو متغیره و چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند. در سطح تک متغیره به میانگین امتیازات، انحراف معیارها و آمار توصیفی متغیرها، در سطح دو متغیره به ضرایب همبستگی بین دو متغیرها و تاثیر مستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته و در سطح چند متغیره به تحلیل عاملی تائیدی و مدل معادلات ساختاری و اثر غیر مستقیم متغیرهای مستقل بر وابسته اشاره می شود.
متغیرهای پژوهش و تعریف عملیاتی آنها
هوش رقابتی: تعاریف متعددی درباره هوش رقابتی از سوی صاحبنظران ارائه شده است که شاید کاملترین تعریف مربوط به نظریه دانشکده مدیریت فرانسه می باشد. طبق این تعریف هوش رقابتی عبارت است از هنر یافتن، جمع آوری، پردازش و ذخیره سازی اطلاعات به منظور دسترسی کارکنان در تمام سطوح، تا ضمن شکل دادن به آینده سازمان، از وضعیت موجود نیز در مقابل تهدیدات رقابتی حمایت کنند(رواچ وسانتی، ۲۰۰۱). در این پژوهش برای سنجش هوش رقابتی از سه بعد ۱٫ هوش بازار ۲٫ هوش رقیا ۳٫ هوش تکنولوژیکی استفاده شده است که در زیر به شرح آنها پرداخته می شود: