توانایی با کار کردن با دیگران و تحمل افراد
توانایی برانگیختن دانشجویان
عدم استفاده از کلمات توهین آمیز
وقت شناسی
مقبولیت از طرف دانشجویان، مسئولین، همکاران
عضویت در مجامع بینالمللی و جهانی
ویژگیهای شخصیتی
اعتماد به نفس بالا
خلاقیت و ابتکار
سخت کوشی و پشتکار
توانایی تدریس و انتقال مفاهیم کلیدی
رازداری و امانتداری
علاقه شخصی به مدیریت
توانایی کنترل استرس
داشتن جذابیت ظاهری و تیپ مناسب
مثبتاندیشی
۳-۷- ابزار اندازهگیری
ابزار جمع آوری دادهها در این پژوهش پرسشنامهای است که از دو بخش تشکیل شده است. بخش اول شامل ویژگیهای جمعیت شناختی جامعه آماری نظیر سن، میزان تحصیلات (برای کلیه آزمودنیها)، سابقه فعالیت در دانشگاه (برای اساتید)، سابقه فعالیت در دانشگاه و سابقه مدیریت (برای مدیران و مدیران ارشد) بود. بخش دوم پرسشنامه محقق ساخته “معیارهای ارزیابی عملکرد مدیران تربیت بدنی” بود که با مرور تحقیقات مکلین (۱۹۹۶)، گوندی (۱۹۹۸)، لایود (۲۰۰۰)، شفیعی (۱۳۸۶)، وحدت (۱۳۸۶)، منظمی (۱۳۸۸) و دهقان قهفرخی (۱۳۸۹) طراحی شد. در این پرسشنامه ۴۰ ویژگی مدیر در قالب چهار عامل اصلی مهارتهای مدیریتی، مهارتهای فنی، ویژگیهای اجتماعی و ویژگیهای شخصیتی به صورت جمله خبری و در مقایس پنج ارزشی لیکرت تدوین شده و از پاسخگویان خواسته شده تا مدیر را از این جنبهها ارزیابی کنند.
۳-۷-۱- روایی آزمون
روایی پرسشنامهها به تایید ۱۲ نفر از اساتید مدیریت ورزشی رسید.
۳-۷-۲- پایایی آزمون
پایایی کلی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی با ۳۰ نفر از جامعه آماری انجام و با بهره گرفتن از ضریب آلفای کرونباخ ۹۷/۰ به دست آمد. میزان پایایی کل پرسشنامه و پایایی هر یک از متغیرهای اصلی پژوهش در جدول ۳ـ۲ مشخص شده است. با توجه به این که میزان آلفای کرونباخ مورد تایید و قابل قبول برای یک آزمون ۷۰/۰ میباشد، کلیه متغیرهای اصلی از پایایی لازم برای سنجش برخوردار هستند.
جدول ۳-۲٫ ضرایب پایایی آزمون
ضریب پایایی
تعداد گویه
مولفه ها
۹۲/۰
۱۰
مهارتهای مدیریتی
۹۱/۰
۱۱
مهارتهای فنی
۸۸/۰
۹
ویژگیهای اجتماعی
۹۳/۰