□
فطرس و همکاران (۱۳۹۳)
▀
▀
▀
▀
▀
▀
▀
□
▀
▀
فطرس و همکاران (۱۳۹۴)
▀
▀
▀
▀
▀
▀
▀
▀
□
▀
▀
منبع: مهرگان و دلیری (۱۳۹۲) و مطالعات پژوهش
بررسی پژوهشهای داخلی نشان می دهند چارچوب نظری بیشتر الگوها بر پایه ساختار الگوی متوسلی و همکاران (۱۳۸۹) شکل گرفتهاند. زمینه اصلی الگوی متوسلی و همکاران (۱۳۸۹) نیز بر الگوی آیرلند (۲۰۰۴) منطبق است. پژوهش فطرس و همکاران (۱۳۹۳) و (۱۳۹۴) بر پایه الگوی پیشنهادی و است که با توجه به ویژگیهای اقتصاد ایران طراحی شده اند.
۲-۴ نتیجه بحث
از جمله الگوهای کلانسنجی که در سالهای اخیر مورد استقبال اقتصاددانان بوده است، الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا است. الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا با دارا بودن ویژگی پویایی، قابلیت تحلیل تعادلی متغیرها را فراهم می کند. این الگو، پدیده های اقتصاد کلان مانند رشد اقتصادی، چرخههای تجاری، اثرات سیاستهای پولی و مالی بر متغیرهای کلان را تبیین می کند. الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا بستری از معادلات است که بدور از جهتگیریهای مکتبی اقتصاد کلان، از ابزارهای نیرومند ریاضی نظیر برنامه ریزی پویا بهره میبرد. اهمیت الگوی تعادل عمومی تصادفی پویا، توانایی بالای الگو در تحلیل و نشان دادن واکنش متغیرهای اساسی اقتصاد کلان به تغییرات پارامترهای سیاستی است. از اینروی، این ویژگیها تحلیلهای پویا و تعادلی برای اقتصاد ارائه می دهند. اکثر اقتصاددانان خنثی بودن پول را حداقل در کوتاهمدت نمیپذیرند. از نظر بیشتر پژوهشگران، سهم بزرگی از نوسانات ادواری را میتوان به تکانههای پولی نسبت داد. مطابق دیدگاه این گروه از اقتصاددانان، همانطور که انقباض پولی به رکود منجر می شود، انبساط پولی محرک فعالیتهای حقیقی اقتصاد است. بنابراین، برای بررسی آثار تکانههای اقتصادی بر متغیرهای اقتصادی لازم است علاوه بر تکانههای مالی، تکانه پولی نیز در الگوهای کلانسنجی در نظر گرفته شوند و تاثیر آنها بر ساختار اقتصادی مورد مطالعه قرار گیرند. با توجه به پژوهشهای داخلی، در نظر گرفتن برخی نکات می تواند قدرت توضیحدهندگی الگو و کاربرد آن را افزایش دهد. این نکات عبارتند از:
الف- مصرف و سرمایه گذاری به دو بخش داخلی و وارداتی تجزیه شوند. در اینصورت، امکان بررسی تاثیر تکانهها بر متغیرهای تفکیکشده نیز فرآهم می شود.
ب- مخارج دولت بهدو بخش مخارج عمرانی و مخارج مصرفی، تجزیه شود. این تفکیک نحوه واکنش دولت به تکانههای تصادفی را بهتر از حالتی که تنها مخارج دولت در نظر گرفته می شود، تبیین می کند.
پ- مطالعات داخلی برای معرفی سیاست مالی بیشتر بر متغیر مخارج دولت و در برخی مطالعات بر مالیات تمرکز کرده اند. با توجه به ماهیت اقتصاد ایران، کسری بودجه دولت شاخص مناسبتری برای تعریف سیاست مالی است.
ت- بهمنظور مطابقت بیشتر الگو با ویژگیهای اقتصاد ایران و محاسبه مقدار پارامترهای معادلات، برآورد پارامترها مفید و سودمند هستند.
بر این اساس، در فصل سوم برای طراحی الگوی پژوهش، موارد فوق در بستر معادلات تعریف شده قرار خواهند گرفت.