نیازسنجی برای تامین سخت افزار و نرم افزارهای لازم
راه اندازی و نگهداری تجهیزات سخت افزاری لازم برای ایجاد زیرساخت شبکه و تامین آنها
تهیه ونگهداری نسخه Back up از کلیه اطلاعات مهم و موجود در سرورهای سازمان
تهیه و نگهداری و مدیریت فایروال برای تامین امنیت شبکه سازمان
راه اندازی ، پشتیبانی و مدیریت خطوط ارتباطی شبکه سازمان ( اینترنت و اینترانت )
تهیه و مدیریت تجهیزات حافظه تحت شبکه (SAN)
مطالعه و بررسی آخرین راه حلهای امنیتی شبکه و تلاش برای بهبود امنیت شبکه
کنترل و نگهداری سیستم دوربین مداربسته مربوط به بخش فناوری اطلاعات
نگهداری سیستم ویدیو کنفرانس بین دو ساختمان
راه اندازی ، نگهداری و مدیریت سرورهای برنامه های کاربردی و بانکهای اطلاعاتی
راه اندازی ، نگهداری و مدیریت سرورهای نظارت و مانیتورینگ و امنیت شبکه
راه اندازی ، نگهداری و مدیریت سرویس دهنده های تحت اینترنت
بررسی مستمر راه حلهای سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز برای بهینه سازی سرویس های موجود و ارائه سرویس های جدید
نصب و راه اندازی اتصالات شبکه (Cabeling , Switches)
طراحی و تغییرات در مسیر های شبکه داخلی و خارجی (Switching , Routing)
هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات و انجام امور محوله از طرف این مدیریت
۴-۳-۲-۳- وظایف گروه معماری و طراحی
بررسی، طراحی و تولید نرمافزارهای کاربردی مورد نیاز در سطح سازمان
تهیه برنامه های رایانهای مورد نیاز سیستمهای اطلاعرسانی و اصلاح و تبدیل برنامه های تهیه شده بر اساس تغییرات حاصله به منظور استفاده بیشتر از رایانه
طراحی و پیادهسازی سیستمهای مکانیزه مورد نیاز واحدهای مختلف سازمان و مراکز استانی
ایجاد سازگاری بین نرمافزارهای تولیدی
تهیه معماری و طراحی کلان برای نرمافزارهایی که قرار است در این مدیریت تولید گردند.
مدیریت پروژه های نرم افزاری داخل سازمانی
چارت کلی استفاده از روشهای نوین در تولید نرمافزار
تولید مستندات مورد نیاز برای نگهداری و احتمالاً تغییر نرمافزارهای تولیدی در آینده و آرشیو آنها
مدیریت پیکربندی برای پروژه های در دست اجرا
تحقیق و توسعه در زمینه تکنولوژی های روز نرمافزاری
معماری و طراحی نرم افزارهایی که قرار است برای سازمان توسط شرکتهای دیگر انجام شود.
انجام وظایف محوله از سوی معاونت فناوری فناوری اطلاعات
نظارت بر گروه های تابعه و ارائه گزارش فعالیتهای انجام شده به مدیریت مربوطه
ایجاد محیط تولید برای پروژه های در دست اجرا
هماهنگی با مدیریت فناوری اطلاعات و انجام امور محوله از طرف این مدیریت
۴-۳-۲-۴- وظایف گروه نگهداری سیستم ها
نظارت بر نصب و راه اندازی سیستمها به طور دقیق و کامل
تماس دایمی با کلیه مجریان سیستمهای نرم افزاری در بیرون سازمان
انتقال نظرات کارفرما به مجری و پیگیری پیاده سازی آنها
آماده کردن زمینه های لازم و هماهنگی های مربوطه برای پیاده سازی یک سیستم از قبیل تماس با بدنه سازمان در صورت لزوم، آموزش پرسنل، آماده کردن زیر ساختهای لازم و …
یادگیری راه اندازی و Administration سیستمها در صورت لزوم به منظور انتقال اطلاعات به دبگر اداره های مربوطه مانند اداره امنیت شبکه و اداره خدمات رایانه
نگهداری کد نرم افزارهایی که برای سازمان تهیه شده اند و Source Code آنها به سازمان تعلق دارد.
تحویل سیستمها به اداره خدمات رایانه پس از نصب و راندازی آنها
پشتیبانی از سیستمها در دوره انتقال و قبل از واگذاری آن به اداره خدمات رایانه
گرفتن نقطه نظرات سازمان مبنی بر بهبود کارایی سیستمها و انتقال آن به مجری و پیگیری برای اجرایی شدن آنها
۴-۳-۳- فرایندهای اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات
اداره کل فناوری اطلاعات و ارتباطات که وظیفه نصب، راه اندازی، نگهداری و پشتیبانی نرم افزار، سخت افزار و شبکه سازمان را به عهده دارد، در راستای پیاده سازی وظایف خود فرایندهای زیر را اجرا می کند:
بررسی و انتخاب ارائه کننده سیستم
تقاضا برای خرید
شکل ۴-۶: فرایند(۴۴۰۰۱-p) بررسی و انتخاب ارائه کننده سیستم
شکل ۴-۷: فرایند(۴۴۰۰۲-p) تقاضا برای خرید
۴-۴- مدل پیشنهادی طراحی سرویس ها برای سازمان های خدماتی
نتیجه بررسی و تحلیل نظرسنجی کارشناسان و خبرگان توسط تحقیق حاضر نشان داد بهترین رویکرد برای برنامه جامع فناوری اطلاعات در سازمان های خدماتی مثل کتابخانه ملی معماری سرویس گرا می باشد. از آنجا که در زمینه پیاده سازی معماری سرویس گرا مدل ها ی زیادی مطرح شده، از بین تمامی مدل ها با توجه به معیارهای جامعیت، وجود مستندات فنی و کیفی، قابلیت اطمینان و پویایی و انعطاف پذیری و نظرخواهی کارشناسان برای ارزیابی مدل، نهایتا مدل پیشنهادی شرکت IBM به عنوان مدل برتر انتخاب گردید. با بررسی مجدد مستندات موجود در این مدل دیدیم بسته معماری شرکت IBM شامل دو دسته عناصر کارکردها و عوامل کیفی سرویس می باشد که کارکردها شامل نقل و انتقال، پورتکل ارتباطی، توصیف سرویس، سرویس، فرایند کسب و کار، ثبت و بازخوانی سرویس است و عوامل کیفی سرویس نیز سیاست ها، امنیت، تراکنش و مدیریت سرویس ها را در بر می گیرد.
در راستای پیاده سازی مدل معماری سرویس گرا و طراحی سرویس ها برای یک سازمان باید ابتدا بر اساس ماموریت و هدف سازمان، کلیه فرایندهای موجود و مطلوب سازمان مربوطه را تهیه و لیست کرد سپس دیاگرام فرایندهای موجود را با بهره گرفتن از یک نرم افزار طراحی کنیم. بعد از طراحی دیاگرام فرایندها با توجه به ماموریت سازمان لیست تمام سرویس ها و شناسنامه های مورد نیاز آنها را تهیه کنیم و به دنبال آن دیاگرام سرویس ها را رسم کنیم و با توجه به لیست تمام سیستم های مورد نیاز، سیستم های core اصلی را شناسایی کنیم و سپس مدل نهایی برای کل سیستم های مورد نیاز سازمان و ارتباطات آنها را تهیه کنیم.
حال با استناد به نتایج بدست آمده از این تحقیق و بکارگیری متد مدرن کردن سیستم های موروثی و توجه به عناصر به کار رفته در چارچوب پشنهادی ساختار معماری سرویس گرا توسط شرکت IBM مدلی را پیشنهاد می دهیم که بتواند سیستم های مورد نیاز سازمان را پاسخگو باشد. دیاگرام زیر مدل پیشنهادی را نمایش می دهد که در آن تیم های طراحی، تولید و پشتیبانی ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. همانگونه که قبلا بررسی شد ابتدا کلیه فرایندهای موجود را لیست کرده، از درون این فرایندها سرویس های مشترک و غیر مشترک را جداگانه لیست می کنیم. آنگاه فرم های مورد نیاز سرویس ها را طراحی کرده، بعد از طراحی فرم ها ابتدا ارتباط بین آنها را با مدل سرویس های مربوطه نشان می دهیم، سپس ارتباط بین این فرم ها را با فرایندهای سازمانی خود به نمایش در می آوریم. بعد از این مرحله با توجه به سرویس های هم نوا و هم خوان و ترکیب سرویس ها، سیستم های مورد نیاز سازمان را طراحی کرده، نصب و مستقر می کنیم. سپس به آموزش کاربران می پردازیم. در مرحله بعد ارزیابی عملکرد سرویس را انجام می دهیم تا در صورت نیاز تیم پشتیبانی نیازها یا تغییرات لازم را به تیم طراحی جهت پیاده سازی انتقال دهد.
طراحی سرویس های معماری سرویس گرا
دانلود مطالب پژوهشی با موضوع انتخاب مدل برنامه جامع فناوری اطلاعات و بکارگیری آن در ...