مستقیم
فرضیه ۶: تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیرگذار است.
: تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار ندارد.
: تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار دارد.
نتایج جدول شماره ۴-۸ بیانگر این است که میزان اثر محاسبه شده تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک برابر با ۵۵۹/۰ میباشد. که با توجه به این که سطح معنی داری ۰۰۱/۰ (کمتر از ۰۵/۰) و مقدار آماره t 541/12 (بیشتراز ۹۶/۱) است ( ۰۵/۰)، با احتمال ۹۵/۰ ادعای محقق مبنی بر این که ” تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنی داری دارد.” تائید میگردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت میتوان گفت تمایل کلی به خرید آنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
فرضیه ۷: درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیرگذار است.
: درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار ندارد.
: درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار دارد.
نتایج جدول شماره ۴-۸ بیانگر این است که میزان اثر محاسبه شده درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک برابر با ۱۹۵/۰ میباشد. که با توجه به این که سطح معنی داری ۰۰۱/۰ (کمتر از ۰۵/۰) و مقدار آماره t، ۷۲۵/۳ (بیشتر از ۹۶/۱) است، با احتمال ۹۵/۰ ادعای محقق مبنی بر این که ” درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر معنی داری دارد.” تائید میگردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت میتوان گفت درگیری ذهنی بر تمایل به خرید آنی پوشاک تأثیر مستقیم و مثبت دارد.
ضریب تعیین برای متغیر تمایل به خرید آنی پوشاک برابر ۴۶۷/۰ شده است بنابراین هر سه متغیر تمایل کلی به خرید آنی، درگیری ذهنی و تصمیم خرید آنی پوشاک روی هم رفته توانستهاند ۷/۴۶% از تغییرات متغیر تمایل به خرید آنی پوشاک را توضیح دهند. با توجه به ضریب مسیر میتوان گفت سهم تمایل کلی به خرید آنی بیشتر است (بدون در نظر گرفتن علامت پشت ضریب، بتای بزرگتری دارد).
جدول ۴‑۱۰- نتایج معادلات ساختاری فرضیه هشتم
متغیر وابسته
متغیرهای مستقل
بتا
T
Sig
R2
وضعیت فرضیه
جهت رابطه
تصمیم به خرید آنی پوشاک
تمایل به خرید آنی پوشاک
۵۵۹/۰
۳۵۹/۱۱
۰۰۱/۰
۲۳۲/۰
تأیید
مستقیم
فرضیه ۸: تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک تأثیرگذار است.
: تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار ندارد.
: تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک تأثیر معنادار دارد.
نتایج جدول شماره ۴-۹ بیانگر این است که میزان اثر محاسبه شده تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک برابر با ۵۵۹/۰ میباشد. که با توجه به این که سطح معنی داری ۰۰۱/۰ (کمتر از ۰۵/۰) و مقدار آماره t، ۳۵۹/۱۱ (بیشتر از ۹۶/۱) است، با احتمال ۹۵/۰ ادعای محقق مبنی بر این که ” تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک تأثیر معنی داری دارد.” تائید میگردد. با توجه به وجود ضریب بتای مثبت میتوان گفت تمایل به خرید آنی پوشاک بر تصمیم به خرید آنی پوشاک تأثیر مستقیم و مثبت دارد. ضریب تعیین برای متغیر تصمیم به خرید آنی پوشاک برابر ۲۳۲/۰ شده است بنابراین تمایل به خرید آنی پوشاک توانسته است ۲/۲۳% از تغییرات متغیر تصمیم به خرید آنی پوشاک را توضیح دهند.
فرضیه ۹: ارزیابی هنجاری بر رابطه تمایل به خرید آنی محصول معین و تصمیم خرید آنی آن محصول، اثر تعدیلگری دارد.
روش ساب گروپ برای آزمون متغیر تعدیلگر
در چند دهه اخیر چندین روش آماری برای یافتن متغیرهای تعدیلگر و توضیح اثرات آنها بر اساس نوع شناسی مذکور مورد استفاده قرار گرفته است. که یکی از آنها، راهبرد ساب گروپ است. این روش برای متغیرهای پیوسته مناسب است و عملا آزمون تشخیص متغیرهای همسانگر است و نسبت به روشهای دیگر در مطالعات مدیریتی بیشترین استفاده را داشته است. راهبرد ساب گروپ شامل تست ضریب همبستگی دو یا چند زیرگروه میباشد. شاخصهایی مانند میانگین، مد و چندکها مانند چارکها یا میانه میتوانند مبنای انتخاب زیر گروهها باشند. رویکرد ساب گروپ نشان میدهد که قدرت ارتباط بین دو متغیر میتواند به عنوان تابعی از یک متغیر سوم یعنی متغیر تعدیلگر، تغییر یابد. در رویکرد ساب گروپ، تفاوتهای میان قدرت یا میزان یک ارتباط از طریق تفاوتهای میان بزرگی و یا میزان ضریبهای همبستگی صفر مرتبه میان K زیرگروه مشخص میشود. این امر مستلزم شکل گیری K زیرگروه برای متغیر تعدیلگر Z، محاسبه ضریب همبستگی بین دو متغیر مستقل یا پیش بین و متغیر وابسته یا ملاک (مثلX, Y ) بر اساس زیر گروهها، و آزمون نتایج یعنی مساوی بودن K ضریب همبستگی، میباشد. فرض صفر در رویکرد ساب گروپ عبارت است از: به طوری که ρ عبارت است از ضریب همبستگی جامعه برای K زیرگروه. این فرضیه با بهره گرفتن از تخمینهای نمونه r1, r2, …, rk و یک آزمون مجذور کای برای همگونی ضریب همبستگی مستقل انجام میشود. اگر فرضیه صفر رد شود، وجود متغیر تعدیلگر تایید میگردد. آماره آزمون عبارت است از:
معادله ۲- آماره آزمون مجذور کای
و اجزای فرمول عبارتند از:
تعداد نمونه برای زیر گروه K
Z فیشر مربوط به یعنی