سازماندهی فرایند توسعه محصولات جدید
طراحی
مؤثر
مدیریت هزینههای مولد ارزش
اختیارات و قدرت پشتیبانی از محصول
توسعه بهموقع
بخش دوم
مروری بر صنعت پوشاک ورزشی
-۲-۲۴-۱ چرا پوشاک ورزشی؟
صنعت ورزش با ارزشی حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سطح جهان، صنعتی وسیع و در حال رشد است. با اینکه این صنعت تحت تأثیر رکورد جهانی قرارگرفته است، همچنان فرصتها در حال شکل گیری هست بهویژه “فرصتهای مهیج و بسیار با ارزش برای طرفداران ورزش، تولید کنندگان پوشاک و تجهیزات ورزشی” به وجود میآیند (پلانکت[۸۲], ۲۰۰۹). تنها در ایالات متحده ورزش دارای ارزشی حدود ۴۰۰ میلیاردمیباشد که شامل درامد حاصل از ورزش های حرفه ای، فروش تجهیزات ورزشی، ابزار و لباسهای ورزشی هست. (پلانکت، ۲۰۰۹). برخی شرکتهای مالی افزایش حدود ۴ درصدی مخارج جهانی ورزش را بین سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۳ از ۱۴ میلیارد دلار به ۱۳۳ میلیارد دلار تخمین می زنند. (کلارک[۸۳], ۲۰۱۰).
عوامل بسیاری مصرف ورزش را تحت تأثیر قرارداده اند. استندون[۸۴] و دکنوب[۸۵] (۱۹۹۹) به «ورزشی شدن جامعه» اشاره میکنند که با تعییرات در نحوهی تفکر مردم و ارزشها به وجود آمده است (گکسون[۸۶], ردموند[۸۷]۱۹۹۱, شر[۸۸], بتی[۸۹], ۲۰۰۱) و بهعلاوه تغیرات به وجود آمده در سیاست و اقتصاد نیز قابل ملاحظه هست (کالینز[۹۰].۱۹۹۱؛ کوپر و همکاران.۱۹۹۳؛ ناروک[۹۱].۱۹۹۶)
درنتیجه منحصر بفرد بودن ورزش و ماهیت کارآفرینانه و توجه روز افزون به توسعه محصولات جدید در پوشاک و تجهیزات ورزشی آن فرصتی را برای مطالعه و بررسی هرچه بیشتر را فراهم میآورد.
-۲-۲۴-۲ صنعت پوشاک
صنعت پوشاک کشور ما با توجه به غنی بودن فرهنگ ایرانی میتواند در بازارهای داخلی و جهانی حرفی برای گفتن داشته باشد لذا با تمسک به این سازوکارها میتواند امیدوار به بهبود این صنعت بود تا هم تولیدات داخلی بهتری داشته باشیم و هم جلوی واردات را بگیریم. با این تمهیدات، جدا از ایجاد اسم و رسم کشور در بازارهای جهانی، میتواند از خروج ارز از کشور جلوگیری نمود و باعث بهبود تراز اقتصادی کشور نیز شد.
نتایج تحقیق حاضر پیشنهادهای مفیدی به سیاست گذاران جهت تهیه برنامهی مدون حمایتی در صنعت پوشاک ورزشی ارائه میدهد. همانطور که در کشورهای دیگر (ازجمله ترکیه در سالهای اخیر) شرکتهای فعال در صنعت پوشاک عملکردشان را بهبود داده و باعث توسعه اقتصادی در کشور خود شده اند، شرکتهای موجود در کشور ما نیز میتوانند با بهره گرفتن از سازوکارهای بررسی عوامل موفقیت عملکرد خود ارتقا بخشند. در این راستا حمایتهای سیاستگذاران از شرکتهایی که از اصول اصلی موفقیت و مدیریتی استفاده میکنند، میتواند انگیزه لازم را در بین فعالان این صنعت ایجاد نموده و آنها را به ادامه مسیر در جهت پیشرفت اقتصاد کشور خوش بین سازند.
بازار مصرف پوشاک ایران نگاهش را به آن سوی آبها دوخته است. اگرچه بخشی از پوشاک موردنیاز نسل جوان ایرانی توسط کارگاههای کوچک و تعدادی از کارخانه صنعتی تهیه میشود، اما تولید در مقیاس واردات هنوز نتوانسته جوابگوی مصرف موجود باشد (سایت وزارت صنایع و معادن، ۱۳۸۳). هم اکنون بازار پوشاک ایران در اختیار واردکنندگان است. کارشناسان مشکلات بسیاری ازجمله عدم توجه به برند سازی، ناکافی بودن حمایت از تولیدکنندگان، نداشتن نوآوری، عدم اجرای برنامههای بازاریابی، گرانی مواد اولیه و قوانین دست و پاگیر را بر می شمرند (سایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ۱۳۸۴)
-۲-۲-۴- ۳ کارکرد های پوشاک
۲-۲-۴-۳-۱ کارکردهای پایه ای پوشاک
برخی از نیازهایی که با پوشاک ارضا میشود ارتباط مستقیمی با کارکردهای آن دارد (اسپورلس[۹۲]، ۱۹۹۴). مطالعات پوشاک انجام گرفته درزمینهٔ روانشناسی پوشاک چهار کارکرد برای پوشاک شناسایی کردهاند. حفاظت، عفت، خودنمایی و زینت (فلوگل[۹۳]، ۱۹۳۰)
حفاظت
کارکرد پایه ای پوشاک، کارکرد حفاظتی آن است که از ویژگیهای ذاتی آن یعنی پوشش بدن نشایت میگیرند. (بارنارد[۹۴]، ۱۹۸۲، فلوگل، ۱۹۳۰، اسپورلس ۱۹۹۴).
پوشاک واکنشی فرهنگی به نیاز اساسی انسان بوده است؛ بهعبارتدیگر فرهنگ ها واکنش های متفاوتی به نیازاساسی انسان داشتهاند. هزاران نمونه از اینکه چگونه رابطه بین پوشاک و نیاز به حفاظت در فرهنگ های مختلف متنوع بوده اند وجود دارد؛ مثلاً مردم بومی سرزمین شعله در برف لباس روشن میپوشند یا پوشیدن دامن کوتاه در فصل زمستآنکه در جوامع کنونی مشاهده میشود، دلیلی براین است که رابطه بین پوشاک و حفاظت از شرایط بد جوی، رابطه ای مطلق نیست. (فلوگل، ۱۹۳۰)
عفت[۹۵]/خودنمایی
دیگر کارکرد ذاتی پوشاک شامل عفت و خودنمایی میشود. عفت از مفاهیم نجابت، درستی و تناسب و این ایده که نخش های خاصی از بدن شرم اور است و بایستی پوشانده شود نشایت میگیرند. پوشاندن بدن همچنین میتواند موجب میل به دوری از گناه و شرمساری باشد. (بارنارد، ۱۹۹۰).
از طرف دیگر خودنمایی، استفاده از لباس برای جلبتوجه دیگران به بدن یابخشهای خاصی از بدن است (اسپورلس ۱۹۹۴). در اینجا بیان میشود که پوشاک میتواند هم بهعنوان پوشش بدن و هم بهعنوان جذب کننده توجه دیگران را در یکزمان ((مثل شلوار جین یا لباس ورزشی)) عمل کند (داویس[۹۶]، ۱۹۹۲). شاید با کارکرد حفاظتی، کارکرد عفت/ خودنمایی پوشاک نیز با توجه بع ارزشها و باورهای اجتماعی در خصوص نجات و اخلاقیات تعریف میشود. علاوه بر این، عقاید در خصوص نجات در یک جامعه و فرهنگ با گذشت زمان تغییر میابد. (اسپورلس ۱۹۹۴) در پایان آنچه در هرزمان بهعنوان عفت یا خودنمایی مطرح میشود وابسته به موقعیت است؛ مثلاً ان لباس که در تعطیلات و مسافرت بهعنوان لباس عفیف شناخته میشود در محل کار خلاف عفت عمومی شناخته میشود، مدها میتوانند در پذیرش اجتماعی لباسهایی که قبلا پذیریفته نمیشوند تأثیر داشته باشند.
زینت[۹۷]
از دیگر کارکردهای پوشاک زینت بودن آن است. پیرایش شخصی میتواند برای افزایش جذابیت مقام و هویت اجتماعی یا افزایش اعتماد فردی به کار رود. علاوه بر این میل زیبا شناختی برای ساخت و نمایش زیور آلات لباس وجود دارد. زینتهایی که پوشاک اصلی اضافه میشود میتواند برای افزایش قد یا حجم بدن، برجسته ساختن حرکت بدن و …استفاده شود. (رواچ[۹۸]، ۱۹۱۹). این کارکرد پوشاک نیز توجه به فرهنگ خاص هرجامعه تعریف میشود.
۲-۲-۴-۳-۲ کارکردهای روانشناسی –اجتماعی
وابستگی اجتماعی
از مهمترین نیازهایی که با پوشاک تأمین میشود نیاز به وابستگی اجتماعی است. برخی مواقع اعضای گروههای اجتماعی از یک سبک پوشاک استفاده میکنند؛ که به روش شناختن گروه جدول میشودافرادی که میخواهند پذیرش مقبولیت و حس تعلق گروه را به دست اورند آن را حفظ کنند بایستی هنجارهای پوشش گروه را رعایت کنند (اسدردس[۹۹]، ۱۹۹۴)
همچنین افراد ممکن است با گروه مرجعی که به آن تعلق دارند و رفتار پوششی که بهوسیله گروه به شدت تحت تأثیر قرار میگیرند شناخته شوند. این شامل حفظ هماهنگی با گروه و تقلید از رفتار اعضایی که در گروه مورد تحسین قرار میگیرندعمیشود (کایسر[۱۰۰]، ۱۹۹۷)
موقعیت اجتماعی
پوشاک و مد همچنین بهعنوان نشانگر موقعیت اجتماعی، فاصله قدرت و پرستیژ استفاده میشود. مردم معمولاً ارزش و مقام اجتماعی دیگران را با توجه به ان چیزی که میپوشند قضاوت میکنند. (کامورا[۱۰۱]، ۲۰۰۵)
آگاهی فرد نسبت بع ان چیزهایی است که در محیطش رخ میدهد (دیچتر[۱۰۲]، ۱۹۸۵). نهایتا نیازی برای فرار از ملالت و یکنواختی وجود دارد. بویژه در جوامع پیشرفته تر که زمان فراغت زیاد منجر به جستجوگری و تنوع طلبی میشود. (اسپورلس ۱۹۹۴).
لی و دیگران (۲۰۰۶) معتقدند از /انجا که پوشاک یک کالای پرستیژی است که اغلب مصرف کنندگان با آن درپی نشان دادن مقام و موقعیت خود هستند. هنجارگروهی تأثیر بسیار زیادی بر انتخاب آنها دارد. همچنین معتقدند مصرف کنندگانی که بع خرید محصولات از مارکهای شناختهشده تمایل دارند، پوشاک خارجی را با کیفیت تر و با ارزش احسلسی بالا تصور میکنند که این امر منجر به تمایل به خرید محصولات خارحی در آنها میگردد. (لی و دیگران[۱۰۳]، ۲۰۰۶).
-
- لباس ورزشی را همانطورکه از نامش پیداست، بیشتر هنگام ورزش میپوشند. از طرف دیگر، ازآنجاکه امکان تعریق در ورزش دوچندان میشود، انتخاب جنس مناسب لباس ورزشی برای پیشگیری از عرقسوز شدن بدن و ابتلا به بیماریهای قارچی پوستی اهمیت زیادی دارد
۲-۲-۴-۴ استانداردهای لباس ورزشی
استاندارد ویژگیهای البسه ورزشی که توسط کمیسیونهای مربوط تهیه و تدویم شده و در هشتادمین جلسه کمیته ملی استاندارد پوشاک و فرآوردههای نساجی و الیاف مورخ ۲۲/۶/۷۹ مورد تصویب قرارگرفته است. اینک به استناد بند یک ماده ۳ قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران مصوب بهمن ماه ۱۳۷۱ بهعنوان استاندارد ملی ایران منتشرشده است.
هدف
هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی، بسته بندی و نشانه گذاری البسه گرمکن ورزشی میباشد.
دامنه کاربرد
این استاندارد برای البسه گرمکن ورزشی (کاپشن شلوار) کاربرد دارد که جنس پارچه مصرفی برای دوخت آن به شرح زیر باشد، پارچهای با بافت حلقوی که روی آن پارچه ۱۰۰% پلی استرو پشت پارچه با قسمتی از پارچه که با بدن در تماس است مخلوط پنبه پلی استر با حداقل ۳۰% پنبه و یا ویسکوزپلی استر با حداقل ۳۰% ویسکوز باشد این استاندارد شامل ویژگیهای فیزیکی و شیمیایی البسه ای میباشد که تکمیل شده و قابل عرضه به بازار است.
پارچه البسه در برابر عوامل مختلف مکانیکی، طبیعی و شیمیایی باید طبق جدول ۲-۲ باشد.
عنوان آزمون | حداقل درجه لکه گذاری | درجه تغییررنگ | شماره استاندارد |