۰٫۷۹
مشارکت اجتماعی در فضای مجازی
۱۲
۲۵
۰٫۸۵
از آنجا که ضریب اعتبار همه مفاهیم، بالاتر از ۷/۰ است، نتیجه میگیریم که ابزار ما از ضریب اعتبار قابل قبولی برخوردار است.
۳-۱۰٫ رویۀ جمعآوری داده ها
پس از تهیۀ پرسشنامه و انجام Pre-test و رفع ابهامات موجود در آن و حذف گویه های ناهماهنگ مفاهیم و متغیرهای تحقیق، حال باید به سراغ جامعه رفته و داده های اصلی خود را جمعآوری کنیم.
متداولترین روش پرسش، از طریق توزیع پرسشنامه است که در واقع نوعی مصاحبۀ فردی است که فرد طی آن یک پرسشنامه را تکمیل میکند. همچنین مصاحبهشونده وقت زیادی را در اختیار دارد و در حقیقت پرسشنامه ابزار کتبی و ثابتِ آگاهی از نظرات افراد محسوب میشود. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است که با مراجعه حضوری به نمونه و تکمیل پرسشنامه بوسیله محقق صورت گرفته است.
۳-۱۱٫ فنون تجزیه و تحلیل داده ها
در تحقیق حاضر متناسب با سطوح سنجش متغیرها، از روشهای آماری مناسب استفاده شده است. روشهای آنالیز آماری در این تحقیق متشکل از دو بخش عمده می باشد:
الف) روش تحلیل توصیفی: که شامل جداول و نمودارها، شاخصهای متمایل به مرکز، شاخصهای پراکندگی، فراوانی ها، و …که بیشتر در تحلیل تک متغیره مورد استفاده قرار می گیرد.
ب) روش تحلیل استنباطی: در این تحلیل، از آزمون هایی مانند d سامرز، خی۲ استفاده خواهد شد. و برای تحلیل چند متغیره از رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده خواهد شد.
فصل چهارم:
تجزیه و تحلیل یافته ها
مقدمه
در فصل قبل که با عنوان روش تحقیق مطرح شد، علاوه بر تعیین و توضیح روش تحقیق جامعه آماری تحقیق و حجم نمونه تحقیق نیز بیان شد. همچنین یکی دیگر از مهمترین بخشهای این فصل تعریف نظری و عملی متغیرهای مستقل و وابسته تحقیق بود که به طور مفصل به آن ها پرداخته شد. در تعریف نظری و عملی با بهره گرفتن از شاخص سازی سوالات پرسشنامه طراحی شد و برای تمام متغیرها سوالاتی در نظر گرفته شد که به واسطه آن ها بتوانیم متغیرهای تحقیق را اندازه گیری کنیم.
پس از اتمام این کار پرسشنامه تحقیق با ۴۲ سوال در قالب ۸ بخش طراحی شد. بخش اول پرسشنامه تحقیق مربوط به سوالات زمینه ای از جمله سن، جنس، تحصیلات و … می باشد. بخش دوم گویههای مربوط به متغیر آینده نگری، بخش سوم گویههای آشنایی با اینترنت، بخش چهارم جذب مخاطبان، بخش پنجم کویههای محدودیتهای قانونی، بخش ششم اعتماد به فضای مجازی، بخش هفتم گویه های زیر ساخت ها و امکانات و بخش هشتم هم مربوط به گویههای متغیر وابسته یعنی مشارکت اجتماعی اعضای سمنهای جوان در فضای مجازی می باشد. لازم به توضیح است که متغیرهای مستقل و وابسته در قالب طیف لیکرت ۵ درجه ای مورد سنجش قرار گرفتهاند.
بعد از اتمام طراحی پرسشنامه بین سراغ جامعه نمونه تحقیق رفته و با بهره گرفتن از این ابزار دادههای مورد نظر تحقیق جمع آوری شد. بعد از جمع آوری پرسشنامه ها کد گذاری اولیه انجام گرفت و سپس دادههای تحقیق وارد نرم افزار spss شد.
اکنون در این فصل که تجزیه و تحلیل یافتههای تحقیق نام دارد قصد داریم به توصیف و تحلیل دادههای تحقیق بپردازیم. برای اینکار ابتدا در بخش اول به توصیف متغیرهای تحقیق می پردازیم که اینکار را با بهره گرفتن از جداول توزیع فراوانی، میانگین و کم ترین و بیشترین نمره برای هر متغیر انجام می دهیم و در بخش دوم به تحلیل یافتههای تحقیق با بهره گرفتن از آزمون هایd سامرز و خی۲ و همچنین رگرسیون چند متغیره و تحلیل مسیر می پردازیم.
* لازم به توضیح است که از آن جا که متغیرهای مستقل اصلی تحقیق و همچنین متغیر وابسته در سطح ترتیی می باشند برای آنکه بتوانیم از رگرسیون چند متغیره استفاده کنیم سوالات آن ها با هم ترکیب (compute) شده اند تا از سطح ترتیبی به سطح فاصله ای تبدیل شوند.
۴-۱ توصیف یافتههای تحقیق
جدول(۴-۱) توزیع فروانی پاسخگویان بر حسب سن
سن
فراوانی
درصد
درصد تجمعی
۱۵ تا ۲۵ سال
۱۹۲
۶۴٫۱
۶۴٫۰
۲۵ تا ۳۵ سال
۸۴
۲۷٫۹