ب: نوع کار تحقیقاتی:
بنیادی۱ q نظری۲ q کاربردی۳ *q عملی۴ q
پ: تعداد واحد پایان نامه:
ت:پرسش اصلی تحقیق(مساله تحقیق):
آیا معاملات متقابل بر قصد انجام صادرات تاثیر مثبتی دارد؟
۵ . بیان مساله (تشریح ابعاد، حدود مساله، معرفی دقیق مساله، بیان جنبه های مجهول و مبهم و متغیرهای مربوط به پرسش های تحقیق، منظور تحقیق)
در دنیای امروز و نظام حاکم بر اقتصاد جهانی،توسعه اقتصادی و تجاری هر کشور رابطه تنگاتنگی با روابط تجاری ، اقتصادی ، مالی و پولی سایرکشورها دارد.برای وصول به چنین هدفی، ورود به صحنه تجارت بین الملی اجتناب ناپذیر خواهد بود.در این میان، در کشورهای کمتر توسعه یافته و یا در حال توسعه خصوصا با اقتصادهای داخلی تک قطبی و بیمار با نظام واحد پولی بی ثبات و کم ارزش،که گریبانگیر تورم و رکودهای اقتصادی بوده و حتی از پشتوانه ارزی بین المللی ضعیفی برخوردارند و یا در شرایط تحریم های بین المللی قرار دارند،نیازمندی برای تجارت متقابل بیشتر احساس می شود.
معاملات متقابل یکی دیگر از شیوه های تجاری بین المللی می باشد که برای توسعه روابط اقتصادی و تعامل با اقتصاد جهانی جهت برداشتن موانع،خصوصا تحریم های غیر قانونی و بی معنی از سوی صاحب نظران عرصه تجاری و علمی به عنوان شیوه های نوین تجارت جهانی پیشنهاد می گردد که می توان با آشنایی کامل تجار با شیوه های آن و نیز وضع قوانین داخلی و توافقات بین المللی،علاوه بر افزایش صادرات موجبات رشد و توسعه تجاری و اقتصادی کشور را به ارمغان آورد.
ضرورت تحقیق: تجارت بین المللی همانا روابط تجارتی یعنی صادرات و واردات کالاها و خدمات بین کشورهای مختلف جهان است. چون هیچ کشوری را از ابتدا تاکنون نمیتوان دریافت نمود، که تمام ضروریات ونیاز مندیهای خود را بدون داشتن روابط تجارتی به صورت احسن برآورده کند، فلذا ناگزیراست برای رفع نیازمندی های خود روابط تجارتی را بادیگرکشورها برقرار کند. امروزه تجارت بین المللی شکل پیشرفته تری را به خود گرفته وسهولت هایی را برای روابط تجارتی بین کشورها ایجاد کرده که این سهولت ها و پیشرفت ها سرعت اثرات را درقسمت عرضه وتقاضای کالا درسطح بازارهای جهانی گذاشته است.در این میان برای کشورهای نو ظهوری همچون ایران که از مزیت های نسبی در امر تولید من جمله هزینه پایین تولید، وفور نیروی انسانی،مواد اولیه و انژی ارزان قیمت برخوردار بوده و در پی دستیابی به رشد اقتصادی پایدار و گسترش تولید و اشتغال هستند،روی آوردن به بازارهای صادراتی وتجارت بین الملل اجتناب ناپذیر خواهد بود.در این میان یکی از سیاست های ورود به عرصه تجارت بین الملل روی آوردن به معاملات متقابل با سایر کشورها خصوصا کشورهای منطقه ای می باشد.خصوصا در شرایط فعلی کشور،که با بحران هایی از جمله پایین بودن پشتوانه ارزی،نبود ثبات پولی و مالی،تحریم های اقتصادی ،تورم و رکود اقتصادی روبروست،روی آوردن به تجارت متقابل علاوه بر اینکه باعث بهره گیری از مزیت های نسبی در امر تولید گشته،بلکه باعث افزایش صادراتی و توسعه تجارت و اقتصاد بین المللی گشته و گامی مهم در جهت پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی به شمار آید
تحقیق بنیادی پژوهشی است که به کشف ماهیت اشیا، پدیده ها و روابط بین متغیرها، اصول، قوانین و ساخت یا آزمایش تئوری ها و نظریه ها می پردازد و به توسعه مرزهای دانش رشته علمی کمک می نماید.
تحقیق نظری: نوعی پژوهش بنیادی است و از روش استدلال و تحلیل عقلانی استفاده می کند و بر پایه مطالعات کتابخانه ای انجام می شود.
تحقیق کاربردی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحقیقات بنیادی به منظور بهبود و به کمال رساندن رفتارها، روش ها، ابزارها، وسایل، تولیدات، ساختارها و الگوهای مورد استفاده جوامع انسانی انجام می شود.
تحقیق عملی: پژوهشی است که با بهره گرفتن از نتایج تحیقات بنیادی و با هدف رفع مسائل و مشکلات جوامع انسانی انجام می شود.
- سوابق مربوط (بیان مختصر سابقه تحقیقات انجام شده درباره موضوع و نتایج بدست آمده در داخل و خارج از کشور نظرهای علمی موجود درباره موضوع تحقیق)
با توجه به بررسی های صورت گرفته از طریق مراجعه به کتابخانه ها و وب سایت های معتبر کتابخانه ای، تحقیقات صورت گرفته در زمینه تجارت بین الملل و معاملات متقابل اولا بیشتر به صورت کلی گویی و تعاریف اجزای معاملات و مباحث تجارت متقابل بوده و ثانیا از نکته نظرات حقوقی و قوانین مربوط به عقد قرارداد و حقوق تجارت بین الملل به این موضوع پرداخته شده است. فلذا به دلیل نو و جدید بودن موضوع سابقه داخلی بسیار کمی وجود دارد.از تحقیقات داخلی موجود می توان عنوان ((تجارت متقابل و شرح برخی اصطلاحات و مفاهیم بازرگانی)) توسط نشریه نامه اتاق بازرگانی به شماره ۴۳۵ را ذکر کرد.
- فرضیه ها (هر فرضیه به صورت یک جمله خبری نوشته شود.)
فرضیه اصلی:معاملات متقابل بر قصد انجام صادرات تاثیر مثبتی دارد.
فرضیه های فرعی:
معاملات تهاتری(پایاپای)،بر قصد انجام صادرات تاثیر مثبتی دارد.