نتایج کارکنان، مشتریان و جامعه
۳۲۱۴/۷۳
۹۷/۴۵
۱۰
۰۰۰/۰
نتایج کلیدی عملکرد
۲۲۹۶/۷۲
رهبری
۳۲۶۵/۷۱
فرآیندها
۴۲۸۶/۶۸
کارکنان، استراتژی، شرکا و منابع
۷۷۰۶/۶۶
در جدول بالا شاخصها، به ترتیب میزان تأثیر از زیاد به کم اولویتبندی شدهاند. مقدار آماره کای مربع برابر ۹۷/۴۵ با درجه آزادی ۱۰ است. مقدار سطح معناداری ۰۰۰/۰ نشاندهنده رد فرض صفر مبنی بر برابری میانگین است. میتوان گفت که میانگین نتایج کارکنان، مشتریان و جامعه، نتایج کلیدی عملکرد، رهبری، فرآیندها و کارکنان، استراتژی، شرکا و منابع به ترتیب بهعنوان رایجترین جوابها در نزد پاسخگویان هستند.
فصل پنجم
نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه
با توجه به اطلاعات جمع آوریشده و آزمون فرضیهها در فصل قبل در این فصل قصد داریم به نتیجهگیری تحقیق بپردازیم و با بهره گرفتن از اطلاعات پرسشنامهها و بررسی موردی سؤالات موجود در مجموع پرسشهای هر فرضیه نقاط ضعف و قدرت شهرداری در بحث اثربخشی را از منظر هر معیار EFQM بیابیم. بهتوسط روشن شدن این نقاط میتوان پیشنهادهایی جهت ارتقای اثربخشی سازمانی ارائه کرد که در این فصل به این مورد نیز خواهیم پرداخت. با توجه به گستردگی بحث و همچنین قابلیت تعمیم موضوع پیشنهادهایی به محققین آینده عرضه شده تا راه پژوهش در این حوزه برای محققان بعدی هموارتر باشد؛ مانند هر پژوهش دیگری در این پژوهش نیز محدودیتهایی به چشم میآیند که به آنها نیز بهصورت اجمالی اشاراتی خواهیم داشت.
نتایج تحقیق
تحلیل نتایج در مورد فرضیه اول
H1: شاخص رهبریِ مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
با توجه به تجزیهوتحلیل آماری در فصل چهارم، فرضیه اول محقق موردپذیرش قرار گرفت؛ یعنی شاخص رهبریِ مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است. بررسیها نشان داد که همکاری و رفتار مدیریت با کارکنان در جهت پیشرفت شهرداری همدان به میزان زیادی اثربخش بوده است و همکاری مدیریت با مراجعین، زمان و تعداد جلسات برای تعیین برنامهها و روشنی برنامههای سازمان جهت دستیابی به اهداف جزو نقاط ضعف سازمان محسوب میشود.
تحلیل نتایج در مورد فرضیه دوم
H1: شاخصهای کارکنان، استراتژی و شرکا و منابع مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.
با توجه به تجزیهوتحلیل آماری در فصل چهارم، فرضیه دوم محقق موردپذیرش قرار گرفت؛ یعنی شاخصهای کارکنان، استراتژی و شرکا و منابع مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است. بنا بر تحلیل نتایج مربوط به این فرضیه، همکاری کارکنان با یکدیگر و با پیمانکارها، تعهدات پیمانکارها در قبال شهرداری و تعهدات شهرداری در قبال سایر سازمانها نقاط قوت شهرداری همدان هستند و همکاری کارکنان با پیمانکارها و وجود حس رقابت در کارکنان نقاط ضعف در جهت اثربخشی این سازمان ازنظر پاسخگویان بود.
تحلیل نتایج در مورد فرضیه سوم
H1: شاخص فرآیندها مدل EFQM در شهرداری همدان اثربخش است.