در این فصل تحقیق، حاصل کار تحقیق (نتایج حاصل از آمار توصیفی و نیز آزمون فرضیات ) با یافته ها و مطالعات پیشین که در فصل دوم تحقیق به آن ها اشاره شده است، ترکیب شده و مورد بحث و بررسی قرار می گیرند . بنابراین یکی از قسمت های مهم تحقیق که در واقع می تواند راهی برای تبدیل نظریات به عمل به منظور موفقیت در آینده باشد نتیجه گیری های صحیح و پیشنهادهای مربوط و مناسب است . نتیجه گیری هائی که بر اساس تحلیل های صحیح ارائه شده باشد می تواند مشکلات موجود بر سر راه سازمان را که تحقیق به آن منظور طراحی شده است برطرف نماید(نظری،۱۳۸۵، ص ۱۱۷) .
در این فصل تحقیقات و گفته های پیشین فصول گذشته مورد بحث قرار می گیرد و با ذکر دلیل، مدرک و توجیه منطقی برای تعابیر و تفاسیر نتایج و جمع بندی کلی از یافته های تحقیق، پیشنهادهایی را نیز بیان میداریم، به یاد داشته باشیم اکثر اوقات، نتایج منفی نیز ارزشمند هستند، این نتایج نیز باید مانند نتایج مثبت تفسیر شوند .
۵-۲ نتایج آمار توصیفی
نتایج حاصل از این تحقیق عبارتند از :
۵-۲-۱ نتایج بررسی توصیفی داده ها
۵-۲-۱-۱ کمترین امتیاز متغیر هوش هیجانی ۱/۳ و بیشترین امتیاز آن ۵ می باشد و متوسط امتیاز متغیر هوش هیجانی ۸۰/۳ می باشد که این امتیاز در حد مطلوب بوده و بیشتر از میانگین مورد انتظار(۳) است.
۵-۲-۱-۲) کمترین امتیاز متغیر خودآگاهی ۲/۳ و بیشترین امتیاز آن ۵ می باشد و متوسط امتیاز متغیر خودآگاهی ۷۶/ ۳ می باشد که این امتیاز در حد مطلوب بوده و بیشتر از میانگین مورد انتظار(۳) است.
۵-۲-۱-۳) کمترین امتیاز متغیر خودمدیریتی ۱/۳ و بیشترین امتیاز آن ۵ می باشد و متوسط امتیاز متغیر خودمدیریتی ۶۵/۳ می باشد که این امتیاز در حد مطلوب بوده و بیشتر از میانگین مورد انتظار(۳) است.
۵-۲-۱-۴) کمترین امتیاز متغیر آگاهی اجتماعی ۱/۳ و بیشترین امتیاز آن ۵ می باشد و متوسط امتیاز متغیر آگاهی اجتماعی ۹۶/۳ می باشد که این امتیاز در حد مطلوب بوده و بیشتر از میانگین مورد انتظار(۳) است.
۵-۲-۱-۵) کمترین امتیاز متغیر مدیریت روابط ۶۳/۲ و بیشترین امتیاز آن ۵ می باشد و متوسط امتیاز متغیر مدیریت روابط ۸۴/۳ می باشد که این امتیاز در حد مطلوب بوده و بیشتر از میانگین مورد انتظار(۳) است.
۵-۲-۱-۶) مؤلفه عملکرد مالی در طی دوره ۳ ساله ( سال های ۹۰، ۹۱ و ۹۲) مورد بررسی قرار گرفت که بالاترین میانگین در بین ابعاد عملکرد، مربوط به متغیر منابع با مقدار ۳۸۱۱/۱۵۳۵۶۴ و کمترین میانگین مربوط به بعد هزینه ها با مقدار ۱۴۵۷/۱۴۵۴۸ می باشد. بیشترین پراکندگی در بین ابعاد عملکرد مربوط به بعد منابع و کمترین پراکندگی نیز مربوط به بعد هزینه ها می باشد.
۵-۳ نتایج آزمون فرضیه ها
نتایج آزمون فرضیه ها به تفکیک نشان می دهد که :
نتایج فرضیه اول :بین هوش هیجانی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار مدیران رابطه معنادار می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری می توان نتیجه گرفت که در مدل اول شدت رابطه بین دو متغیر هوش هیجانی و عملکرد بانک برابر ۷۷۲/۰ می باشد، ضریب تعیین نیز برابر ۵۹۶/۰ می باشد. با ورود سابقه کار به این رابطه مشاهده می شود که شدت رابطه و ضریب تعیین افزایش یافته ، بنابراین سابقه کار رابطه بین هوش هیجانی و عملکـرد بانــک را تعدیل نمی کند. یافته ها با نتایج تحقیقــات گرکز و مهرورزی (۲۰۱۲) و رحیم و ملک (۲۰۱۰) مطابقت دارد.
به نظـر می رسـد رهبرانی که دارای سـطوح بالایی از توانایی های هیجـانی می باشنـد. اغلـب با روحیه هستند .این افراد در مدیریت گروهی ماهر هستند. مدیران برخوردار از هوش هیجانی، رهبران مؤثری هستند که اهداف را با حداکثر بهره وری، رضایتمندی و تعهد کارکنان محقق می سازند(مختاری پو ر ، سیادت ،۱۳۸۴) تحقیق ها نشان داده اند که هوش هیجانی با کارایی، عملکرد و اثر بخشی مدیران رابطه دارد( ملکی آوارسین و سید کلان، ۱۳۸۷، ص ۱۲۷).
نتایج فرضیه فرعی اول :بین خود آگاهی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار مدیران رابطه معنادار می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری می توان نتیجه گرفت که در مدل اول شدت رابطه بین دو متغیر خودآگاهی و عملکرد بانک برابر ۷۸۱/۰ می باشد، ضریب تعیین نیز برابر ۶۰۹/۰ می باشد. با ورود سابقه کار به این رابطه مشاهده می شود که شدت رابطه و ضریب تعیین افزایش یافته ، بنابراین سابقه کار رابطه بین خودآگاهی و عملکرد بانک را تعدیل نمی کند. یافته ها با نتایج تحقیقات جاویدپرور و همکاران(۲۰۱۳) و صنوبر و همکاران (۲۰۱۲) مطابقت دارد .
نتایج حاصل از آزمون فرضیه با نتایج باقرزاده و عیوضی(۱۳۸۷) همخوانی دارد . زیرا خودآگاهی یا تشخیص احساس در همان زمان که در حال وقوع است ، بخش مهم وکلیدی هوش هیجانی را تشکیل می دهد.مدیران و رهبرانی که درجه ای بالا از خود آگاهی دارند، با خود و دیگران صادق هستند و می دانند که چگونه احساس هایشان برآن ها، سایر مردم و عملکرد شغلی شان تأثیر می گذارد(باقرزاده و عیوضی،۱۳۸۷،ص۹۴). نتایج نشان می دهد که افراد با خودآگاهی بالا توانائی شناسائی احساسات خود و درک تاثیر آن ها، شناخت نقاط قوت و محدودیت های خویش و درک مناسب از ارزش ها و توانائی های فردی را دارند و این موضوع خودآگاهی، دقت در خودارزیابی و اعتماد به نفس را به گونه هائی در آن ها تقویت می کند که باعث توسعه روش های ارتباطی مناسب با دیگران، کنترل مناسب رفتار، دوستی با شرایط کار و در نتیجه ارتقای عملکرد افراد می گردد . به عبارت دیگر فردی که از روحیات و احساسات خود آگاه است توانائی بیشتر در استفاده از ویژگی های درونی و فردی و تعاملات مثبت رفتاری برای پرورش شغل و دستیابی به اهداف سازمان خواهد داشت .
نتایج فرضیه فرعی دوم : بین خود مدیریتی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار مدیران رابطه معنادار می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری می توان نتیجه گرفت که در مدل اول شدت رابطه بین دو متغیر خودمدیریتی و عملکرد بانک برابر ۸۲۳/۰ می باشد، ضریب تعیین نیز برابر ۶۷۸/۰ می باشد. با ورود سابقه کار به این رابطه مشاهده می شود که شدت رابطه و ضریب تعیین افزایش یافته ، بنابراین سابقه کار رابطه بین خودمدیریتی و عملکرد بانک را تعدیل نمی کند. یافته ها با نتایج تحقیقات جاویدپرور و همکاران(۲۰۱۳) و صنوبر و همکاران (۲۰۱۲) مطابقت دارد .
بررسی ها نشان می دهد که افراد با توانائی خود مدیریتی قادرند که هیجانات و تلاش های مخرب را مهار کنند، صداقت، همبستگی و وفاداری خود را به همکاران نشان دهند، در برخورد با تغییرات از خود انعطاف نشان دهند، مسئولیت عملکرد فردی را بپذیرند، در جهت بهبود و دستیابی به موفقیت تلاش کنند و از فرصت ها نهایت استفاده را ببرند. چنین شایستگی هائی مهارت های خود کنترلی، خلوص، سازگاری، وجدان کاری، موفقیت محوری و ابتکار عمل را در آن ها به گونه ای افزایش می دهد که فرد با نقش خود در کار انس گرفته و علاوه بر نشان دادن قابلیت های خود در جهت نیل به اهداف سازمانی عملکرد بهتری را نیز ارائه نماید.
نتایج فرضیه فرعی سوم : بین آگاهی اجتماعی و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار مدیران رابطه معنادار می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری می توان نتیجه گرفت که در مدل اول شدت رابطه بین دو متغیر آگاهـی اجتمـاعی و عملکـرد بانک برابر ۶۵۴/۰ می باشـد، ضـریب تعییـن نیز برابر ۴۲۸/۰ می باشد. با ورود سابقه کار به این رابطه مشاهده می شود که شدت رابطه و ضریب تعیین افزایش یافته ، بنابراین سابقه کار رابطه بین آگاهی اجتماعی و عملکرد بانک را تعدیل نمی کند. یافته ها با نتایج تحقیقات جاویدپرور و همکاران(۲۰۱۳) و صنوبر و همکاران (۲۰۱۲) مطابقت دارد .
بررسی ها بیان می دارند که مدیران با آگاهی اجتماعی بالا می توانند عواطف همکاران و دیدگاه های آن ها را درک کنند، روندهای عاطفی گروه و روابط قدرت در سازمان را بفهمند و نیاز های دیگران برای خدمت رسانی را شناسائی کنند . در نتیجه توانائی همدلی، هوشیاری سازمانی و روحیه خدمت محوری در آن ها بسیار زیاد خواهد بود . این وضعیت باعث می شود ضمن این که از منافع و مزایای سازمان باخبر باشند تعهد کافی به زمینه سازی برای کارائی و اثربخشی سازمانی نیز داشته باشند .
نتایج فرضیه فرعی چهارم :بین مدیریت روابط و عملکرد مالی بانک با توجه به سابقه کار مدیران رابطه معنادار می باشد.
با توجه به نتایج به دست آمده از تجزیه و تحلیل آماری می توان نتیجه گرفت که در مدل اول شدت رابطه بین دو متغیر مدیریت روابط و عملکرد بانک برابر ۶۴۸/۰ می باشد، ضریب تعیین نیز برابر ۴۲/۰ می باشد. با ورود سابقه کار به این رابطه مشاهده می شود که شدت رابطه و ضریب تعیین افزایش یافته ، بنابراین سابقه کار رابطه بین مدیریت روابط و عملــکرد بانک را تعــدیل نمی کنـد. یافتــه ها با نتـایج تحقیــقات
جاویدپرور و همکاران(۲۰۱۳) و صنوبر و همکاران (۲۰۱۲) مطابقت دارد .
بررسی ها نشان می دهد که پرسنل با شایستگی عاطفی بالا در کار، غالبا” این قابلیت را دارند که از طریق بازخورد تقویت بخشند، همکاران را هدایت کرده و در آنان ایجاد انگیزه کنند . تاکتیک های اثربخش برای متقاعد سازی دیگران به کار برند، اختلاف نظرها را برطرف کنند، روابط موثر و مثبت را پرورش دهند و با افراد از طریق اهداف مشترک کار کنند .
۵-۴ پیشنهادهای تحقیق
با توجه به نتایج و بحث های انجام شده در این تحقیق ، جهت دستیابی به سطح بالاتری از عملکرد مالی شعب بانک های استان گیلان ، پیشنهادهای زیر مطرح می گردد :
۱٫پیشنهادهای تحقیق برای فرضیه اصلی :
* با توجه به این که هوش هیجانی یکی از عوامل موثر بر عملکرد بانک می باشد، پیشنهاد می شود هنگام استخدام کارکنان بانک در کنار پرداختن به سایر نکات به این عامل نیز توجه گردد.
* با توجه به این که هوش هیجانی عملکرد مالی بانک ها را تحت تاثیر قرار می دهد، در بانک ها برگزاری دوره های آموزشی برای بهبود هوش هیجانی برای مدیران و کارکنان می تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد آن ها بگذارد.
۲٫پیشنهادهای تحقیق برای فرضیه فرعی اول :
* پیشنهاد می شود در برنامه های آموزشی سازمان مهارت هائی از قبیل خودآگاهی، کنترل خشم، جرأت مندی، مسئولیت پذیری و شادکامی جهت بهبود عملکرد آموزش داده شود، با اکتساب این مهارت ها تغییرات چشمگیری در شاخص های فردی ایجاد خواهد شد .
* همچنین پیشنهاد می گردد از روش های انگیزشی موثرتری برای شرکت فعالانه کارمندان در بانک استفاده شود تا خودآگاهی کارکنان افزایش پیدا کند ، هر چه خودآگاهی در سطوح مختلف افزایش یابد عملکرد چشم گیرتر خواهد شد.
۳٫پیشنهادهای تحقیق برای فرعی فرضیه دوم :
* پیشنهاد می شود در خصوص تقویت سازه خود مدیریتی سازمان برنامه های آموزشی را در دستور کار خود قرار داده و مدیران منابع انسانی به این مهم توجه نمایند .
* می توان از روش های خود کنترلی جهت افزایش خود مدیریتی کارکنان بانک جهت بهبود عملکرد و غلبه بر مشکلات استفاده نمود .
۴٫پیشنهادهای تحقیق برای فرضیه فرعی سوم :
*مدیران باید عواطف همکاران و دیدگاه های آن ها را درک کنند تا کارکنان با انگیزش بیشتری نیازهای مشتریان برای خدمت رسانی را شناسائی کنند.
*مدیران با بالا بردن توانائی همدلی، هوشیاری سازمانی و روحیه خدمت محوری در کارکنان توانائی همراهی با افراد دارای سوابق مختلف را بیشتر نموده و با این کار گروه های مختلف با عواطف گوناگون را با هم هماهنگ نمایند.
*مدیران باید در جهت شناخت روابط کلیدی قدرت بکوشند تا ضمن این که از منافع و مزایای سازمان باخبر می شوند تعهد کافی به زمینه سازی برای کارائی و اثربخشی سازمانی نیز در آن ها ایجاد گردد .
-
- پیشنهادهای تحقیق برای فرضیه فرعی چهارم :
* جهت تقویت استفاده از توانمندی کارکنان در راستای دستیابی به اهداف بانک و ایجاد تغییرات لازم در بانک ، سیستم های بازخورد را تقویت بخشند، همکاران را هدایت کرده و در آنان ایجاد انگیزه کنند، با تقویت روابط مدیران و کارکنان با یکدیگر در قالب گروه های رسمی و غیررسمی، موجب افزایش احساسات و عواطف و همچنین بالا رفتن احساسات هیجانی در میان آن ها شده و احساس خوبی در خصوص حضورشان در سازمان به وجود می آورد.
*در جهت مدیریت تضاد بین نگرش های مختلف کارکنان، پیشنهاد می شود تاکتیک های اثربخش برای متقاعد سازی دیگران به کار برند، اختلاف نظرها را برطرف کنند، روابط موثر و مثبت را پرورش دهند و با افراد از طریق اهداف مشترک کار کنند .
۵-۵ پیشنهادهای تحقیق های آتی