۰۰/۱۳
۲۵/۲-
۰۲۷/۰
پلاسیبو
۷۸/۱۲
یافتههای بدستآمده در جدول ۴-۳۶ نشان میدهد که Z مشاهدهشده ناشی از مقایسه دو گروه آزمایش و پلاسیبو بر مبنای آزمون “یو مان ویتنی” در متغیر اجتناب از تعامل اجتماعی برابر با ۲۵/۲- میباشد که با توجه به مقادیر بحرانی در سطح آلفای ۰۲۷/۰ معنادار میباشد. این معناداری نشان میدهد که بکارگیری برنامه آموزش توجه در مقایسه با بکارگیری آن در حالت مواجهه صرف، در بهبود اجتناب از تعامل اجتماعی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی موثرتر است.
جدول ۴-۳۷ : مقایسه نتایج گروه های پلاسیبو و کنترل بر اساس تفاضل نمرات پیش - پس آزمون
“اجتناب از تعامل اجتماعی”
شاخص
متغیر گروه
میانگین رتبهها (mean rank)
یو مان ویتنی
Z مشاهده شده
سطح معناداری (یک دامنه)
LSASb
پلاسیبو
۶۷/۸
۰۰/۲۶
۱۱/۰-
۹۵۵/۰
کنترل
۰۰/۷
یافتههای بدستآمده در جدول ۴-۳۷ نشان میدهد که Z مشاهدهشده ناشی از مقایسه دو گروه کنترل و پلاسیبو بر مبنای آزمون “یو مان ویتنی” در متغیر اجتناب از تعامل اجتماعی برابر با ۱۱/۰- میباشد که با توجه به مقادیر بحرانی در سطح آلفای ۹۵۵/۰ معنادار نمی باشد. این عدم معناداری نشان میدهد که بکارگیری برنامه آموزش توجه در حالت مواجهه صرف با عدم بکارگیری آن، در بهبود اجتناب از تعامل اجتماعی افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی تفاوتی ندارد.
۴-۳-۴-۲-۴: بررسی فرضیه فرعی چهارم
همانگونه که پیشتر و در فصل اول اشاره شد، فرضیه فرعی چهارم پژوهش به شرح زیر بود:
“بکارگیری برنامهی آموزش توجه (ATT)، عملکرد سخنرانی افراد مبتلا به اختلال اضطراب اجتماعی را بهبود میبخشد.”
نتایج مربوط به فرضیه فرعی چهارم با بهره گرفتن از آزمون “کروسکال والیس” برای مقایسه گروه های سهگانه بر اساس تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون و آزمون “یو من ویتنی” برای مقایسه گروه آزمایش و کنترل، آزمایش و پلاسیبو، و کنترل و پلاسیبو در جداول ۴-۳۸ الی ۴-۴۷ ارائه شده است.
جدول ۴-۳۸ : مقایسه نتایج گروه های سه گانه بر اساس تفاضل نمرات پیش آزمون و پس آزمون نمره کل ارزیاب اول (PSPa) و ارزیاب دوم (PSPb) در مقیاس ادراک از عملکرد سخنرانی
شاخص