-
- کیفیت سود در سال IPO به بیشترین مقدار خود در مقایسه با سال قبل و بعد از آن می رسد.
-
- هرچه شرکت ها بزرگتر باشند،کیفیت سود بالایی در سال قبل از IPO و سال IPO خواهند داشت.
-
-
- برای سال های قبل، بعد و سال IPO مشخص گردید که هرچه سطح بدهی بلندمدت شرکت ها بالاتر باشد،کیفیت سود در آنها کمتر خواهد بود.
-
۲-۷-۲- تحقیقات خارجی
- ایبوتسون در سال ۱۹۷۵ در تحقیقی با عنوان “مشکل بازار با قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه ” به بررسی مسئله قیمت گذاری در بین ۱۲۰ شرکت عرضه شده در بورس نیویورک طی دوره زمانی ۱۹۶۵ تا ۱۹۶۹ پرداخت. وی در تحقیق خود دریافت، شرکت هایی که سهام خود را برای اولین بار و از طریق بورس اوراق بهادار به عموم مردم عرضه می کنند، سهام را به قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی عرضه می کنند بگونه ای این شرکت ها از تاریخ عرضه تا پایان اولین ماه دادو ستد در بورس بطور متوسط ۴/۱۱ درصد بازده مثبت ایجاد کرده اند(ایبوتسون،۱۹۷۵).
- ایبوتسون و جف (۱۹۷۵) با بررسی نمونه وسیع تر از پژوهش ایبوتسون در همان قلمرو زمانی، متوسط بازده اولیه را ۸۳/۱۶ درصد گزارش کردند. از طرفی دیگر اظهار کردند که قیمت گذاری کمتر از واقع سهام عرضه های عمومی اولیه پدیده ای ادواری است؛ یعنی در دوره هایی که تعداد عرضه های عمومی اولیه در بازار زیاد است(دوره های داغ عرضه های عمومی اولیه)، قیمت گذاری کمتر از واقع بیشتر بوده و در دوره هایی که تعداد عرضه های عمومی اولیه در بازار کمتر است(دوره های سرد عرضه های عمومی اولیه) میزان قیمت گذاری کمتر از واقع (بازده کوتاه مدت)، کمتر می شود(ایبوتسون و جف،۱۹۷۵).
- کلین[۱۱۲](۱۹۹۶) در تحقیق خود بطور مشخص نقش و اهمیت اطلاعات حسابداری در ارزش گذاری سهام عرضه های عمومی اولیه را بررسی کرد. نتایج تحقیق نشان داد که بین قیمت عرضه سهم با سود هر سهم و ارزش دفتری هر سهم قبل از تاریخ عرضه سهم، رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد(کلین،۱۹۹۶).
- باگات و رنگان [۱۱۳](۲۰۰۳) تحقیقی جامع در زمینه رابطه بین اطلاعات حسابداری و ارزش گذاری سهام شرکت های جدید الورود در بورس آمریکا انجام دادند. آنها علاوه بر نقش اطلاعات حسابداری، متغیر های دیگری نظیر فرصت های رشد، درصد مالکیت سهامداران اولیه قبل و بعد از عرضه اولیه سهام و اعتبار بانک سرمایه گذار متولی عرضه اولیه سهام را در مدل خود وارد کرده و با انتخاب ۱۶۵۵ شرکت بعنوان نمونه طی سال های ۱۹۸۶تا۲۰۰۱ دریافتند که علاوه بر متغیر های حسابداری نظیر سود خالص، ارزش دفتری سهم و فروش عوامل دیگری، نظیر درصد مالکیت سهامداران عمده و اعتبار بانک سرمایه گذار متولی عرضه سهام نیز در قیمت گذاری کمتر از واقع سهام جدید نقش مهمی ایفا می کند(باگات و رنگان، ۲۰۰۳).
- تیان[۱۱۴](۲۰۰۷) به بررسی قیمت گذاری کمتر از واقع نظام مند در بورس های شانگهای و شنزن پرداخت. نمونه وی شامل ۱۳۹۷ شرکت جدید الورود طی سال های ۱۹۹۱تا ۲۰۰۴ بود. یافته های وی بیانگر این است که بین اطلاعات محرمانه و بازده اولیه سهام رابطه منفی معنادار وجود دارد. وی دلایل ارزان فروشی را ریسک سرمایه گذاری در بازار اولیه و مقررات دولتی می دانست؛ زیرا مقرات دولتی موجب سهمیه بندی در عرضه اولیه شده و عرضه سهام را محدود می کند(تیان،۲۰۰۷).
- بولتون و همکاران در سال ۲۰۰۷ در تحقیقی جامع به بررسی ارتباط بین مدیریت سود و قیمت گذاری کمتر از واقع در ۳۴ کشور جهان پرداختند. نتایج تحقیق آنها نشان داد که کمتر اتفاق می افتد در کشور هایی با کیفیت سود بالا، قیمیت پایینی برای سهام تعیین شود. بویژه در کشورهایی که بازار های آنها از نقدینگی بالایی برخوردار است. بنابراین، سرمایه گذاران در کشورهایی با کیفیت سود پایین، قیمت سهام پایین تری را در عرضه های اولیه تعیین می کنند(بولتون،۲۰۰۷).
- استفن،گریس و مینیو [۱۱۵]در سال ۲۰۱۲، تاثیر محافظه کاری شرکت های ناشر را روی قیمت گذاری کمتر از واقع و عملکرد آتی آنها مورد بررسی قرار داده و به نتایجی دست یافتند که نشان می داد:
۱- محافطه کاری رابطه مثبت با قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه دارد و این رابطه در شرکت های دارای تکنولوژی نسبت به شرکت های بدون تکنولوژی قوی تر است.
۲- محافظه کاری می تواند عملکرد بعد از عرضه اولیه شرکت های بدون تکنولوژی را پیش بینی کند(استفن،گریس و مینیو، ۲۰۱۲).
- جان لین و تیان[۱۱۶]در سال ۲۰۱۲ تحقیقی جامع با عنوان “محافظه کاری حسابداری و قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های عمومی اولیه “در بازار سهام چین انجام داند. آنها در این تحقیق با انتخاب ۶۷۴ سهم شرکت بعنوان نمونه در طول سالهای ۲۰۰۱تا ۲۰۰۹، به بررسی رابطه بین محافظه کاری و قیمت گذاری کمتر از واقع سهام عرضه های عمومی اولیه و همچنین تاثیر عدم تقارن اطلاعاتی بر این رابطه در بازارهای بورس شانگهای و شنزن پرداختند. نتایج تحقیق آنها حاکی از آن بود که:
۱- محافظه کاری حسابداری، رابطه منفی با اندازه قیمت گذاری های کمتر از واقع دارد.
۲- رابطه بین محافطه کاری حسابداری و قیمت گذاری کمتر از واقع ،زمانی که عدم تقارن اطلاعاتی بین سرمایه گذاران بالاست، قوی تر می باشد.
۳- آنها همچنین با وارد کردن متغیرهای دیگری شامل روش های قیمت گذاری عرضه های اولیه، حجم عرضه های اولیه، درصد مالکیت سهامداران دولتی و غیر دولتی، درصد سهام عرضه شده، تعداد عرضه های اولیه در هر سال، اعتبار پذیره نویس، اهرمی مالی و بازده دارایی ها بعنوان متغیرهای کنترلی در مدل رگرسیونی دریافتند که از بین متغیرهای ذکرشده حجم عرضه های اولیه، درصد مالکیت سهامداران غیردولتی، درصد سهام عرضه شده، اهرم مالی و بازده دارایی های شرکت، رابطه منفی با اندازه قیمت گذاری های کمتر از واقع دارد(جان لین و تیان،۲۰۱۲).
خلاصه پژوهشهای خارجی:
خلاصه پژوهش های خارجی پیرامون موضوع مورد پژوهش به شرح جدول زیر است:
جدول ۸-۲: خلاصه پژوهشهای خارجی
ردیف
سال
محقق/محققین
مسئله/موضوع پژوهش
یافته ها
۱
۱۹۷۵
ایبوتسون
مشکل بازار با قیمت گذاری عرضه های عمومی اولیه
شرکت هایی که سهام خود را برای اولین بار و از طریق بورس اوراق بهادار به عموم مردم عرضه می کنند، سهام را به قیمتی پایین تر از ارزش ذاتی عرضه می کنند. (ایجاد بازده کوتاه مدت مثبت بعد از تاریخ عرضه).
۲
۱۹۷۵
ایبوتسون و جف
بررسی عملکرد قیمت گذاری شرکت های تازه عرضه شده
قیمت گذاری کمتر از واقع سهام عرضه های عمومی اولیه پدیده ای ادواری است و در دوره های داغ عرضه های عمومی اولیه این پدیده بیشتر است.
۳
۱۹۹۶
کلین
بررسی نقش و اهمیت اطلاعات حسابداری در ارزش گذاری سهام عرضه های عمومی اولیه