ایجاد علاقه قلبی به مشتری نه فقط به خاطر اینکه تامین کننده منافع سازمان و اعضای آن است.
داشتن سیاست باز در تسهیم فناوری، راهبردها و اطلاعات هزینه ای
تشویق مروجین و فعالان ایده مشتری مداری در داخل و خارج سازمان به انحای مختلف
برقراری نظام پیشنهادات و بازخوردهای چندجانبه به شیوه های موثر و جامع
بررسی، بازنگری، اصلاح و مهندسی مجدد فرآیندهای مختلف کاری
برقراری سیستم اطلاع گیر و اصلاح کننده برای بهبود عملکرد ها و جلوگیری از اشتباهات
سهولت و راحتی در دسترسی مشتری به خدمات
شفاف سازی و پشتیبانی اطلاعاتی و فنی قبل و بعد از ارائه ی کالا و خدمات به مشتری
انعطاف پذیری و تنوع در ارائه ی خدمات و کالاها (Rafaeli et al.., 2010).
۲-۳-۹) نقش کارکنان در جلب رضایت مشتری
موفقیت هر تشکیلات حاصل انتخاب مناسب افرادی است که برای کارهای مهم و اساسی برگزیده می شوند. اهمیت کلیدی منابع انسانی در سازمان های پیشرفته امروزی به حدی است که محققین اثربخشی تمام تکنیک ها و تاکتیک ها را نهایتا به عامل انسانی نسبت می دهند. زیرا معتقدند استفاده در درست از نرم افزارها و سخت افزارها در هر رشته باعث کارآمدی و بهره وری آن می شود. به همین جهت اهمیت کارکنان از خود مشتریان بیشتر است. زیرا این کارمند خوب است که می تواند رضایت مشتری و ارباب رجوع را جلب نموده و آنها را برای سازمان جذب کند. به همین دلیل مدنظر قرار دادن حداقل ۱۰ نکته اساسی زیر توسط سازمان های مشتری مدار در رابطه با کارکنان حایز اهمیت فراوان است:
تمامی کارکنان را با فلسفه و اندیشه مشتری مداری آشنا کنیم.
در نحوه عملیات مدیریت، پیام آور احساس خوشایند و مطلوبی برای کارکنان باشیم.
قدر و منزلت کارکنان را نزد افراد خارج از سازمان بالا ببریم.
اهداف مشترک بین مدیریت، کارکنان و مشتریان را تقویت نماییم.
در کارکنان با انواع پاداش های مادی و معنوی ایجاد انگیزه نماییم.
به کارکنان متناسب با ظرفیت هایشان مسئولیت اعطا و تفویض اختیار کنیم.
کارکنان را به هنگام رویارویی با مشکلات و خطرات در عمل حمایت و پشتیبانی کنیم
بدون درنظر گرفتن سلسله مراتب سازمانی، از نظرات و پیشنهادات کارکنان استفاده کنیم
به شیوه های مناسب و کاربردی و ایجاد یک جوّ عمومی و صمیمی، از استراتژی های بالفعل کارکنان استفاده مطلوب و سینرژیک داشته باشیم.
در جذب و استخدام کارکنان علاوه بر شرایط فنّی و تحصیلی به سایر جنبه های مثبت مورد توجه، اهمیت دهیم (لطیفی و محمودی فر، ۱۳۸۵).
جدول ۲-۳) مقایسه محتوایی طرح تکریم با اصول و مبانی مشتری مداری
ردیف | موضوع مورد بررسی | طرح تکریم | مشتری مداری |
۱ | فلسفه اصلی: | تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع | تکریم مردم و جلب رضایت مشتری |
۲ | تعیین و تبیین ماموریت سازمان | تامین منافع . خواسته های رباب رجوع | تامین منافع و خواسته های مشتری |
۳ | تعهد و نقش مدیران ارشد سازمان | کاهش شکایات و جلب رضایت ارباب رجوع | ارتقای مستمر میزان رضایت و وفاداری مشتری |
۴ | بررسی و رسیدگی به شکایات مشتری | توسط مدیران موسسه در کمیته ای ویژه |