از طریق جستجوی اینترنتی و بررسی اسناد و مدارک موجود، اطلاعات مقدماتی از سازمان های ذیربط، اتحادیه ها و …..، در ارتباط با انواع فروشگاه های زنجیره ای در تهران تاکنون، اخبار و اطلاعات موجود کسب می گردد. سپس، مصاحبه هایی با مدیر یا مدیران فروشگاه های شهروند جهت اشتراک اطلاعات (در صورت وجود اطلاعات مطلوب) برقرار گشته و در صورت نیاز مسائل تشریح می گردد. همچنین در صورت انجام تحقیقاتی در گذشته توسط فروشگاه های زنجیره ای، مدارک و مستندات دریافت می شود.
مرحله دوم: مطالعات میدانی
این مرحله با هدف گردآوری اطلاعات از فروشگاه های زنجیره ای موردمطالعه انجام خواهد شد. به منظور کسب اطلاعات، لازم است تا از جوانب مختلف اطلاعات کسب گردد. لذا روش های زیر به کسب جامع اطلاعات کمک مینماید.
مشاهده: دراین بخش ضروری است تا مشاهداتی در سطح شهر تهران و فروشگاه های زنجیره ای با توجه به فاکتورهای اندازه، موقعیت، میزان شناخته تر بودن، تعداد و میزان دسترسی و …، انجام گردد.
مصاحبه و پرسشنامه: در کلیه مراحل تحقیق گروه های مختلف مدیران بازاریابی، تبلیغات، روابط عمومی و مدیران ارشد و مطلعان این گروه فروشگاه ها، با بهره گرفتن از روش های مصاحبه و پرسشنامه مورد بررسی قرار می گیرد و اطلاعات موردنیاز و در راستای سوالات و اهداف تحقیق گردآوری می شود.
لذا در ابتدا (در صورت امکان) مصاحبه هایی با مطلعان و خبرگان این صنعت مبنی بر میزان اهمیت فعالیت های یکپارچه بازاریابی و تاثیر آن بر رضایت مشتریان، فعالیت های انجام شده در این حوزه ونگرش موجود به اینگونه فعالیت ها در فروشگاه های زنجیره ای و حتی فرصت ها و تهدیدهای موجود در این حوزه و …. انجام می گیرد. مصاحبه ها با طراحی سوالات باز و بسته انجام می گیرد.
جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق کلیه مدیران فروشگاه های زنجیره ای و مصرف کنندگان مناطق مرفه شمال شهر تهران ( مناطق۱- ۲- ۳ - ۶) می باشد.
روش نمونه گیری
نمونه گیری عبارت است از انتخاب درصدی از یک جامعه به عنوان نماینده ای از آن برای اینکه مطمئن شویم نمونه انتخاب شده نماینده واقعی جامعه است، باید آن را به صورت تصادفی از جامعه مورد نظر انتخاب کنیم. در این پژوهش از روش نمونه گیری خوشه ای تک مرحله ای استفاده می کنیم. در نمونه گیری تصادفی ساده، هر یک از اعضای جامعه تعریف شده، شانس برابر و مستقلی برای قرار گرفتن در نمونه دارد.
محاسبه حجم نمونه
در این پژوهش برای محاسبه حجم نمونه از فرمول جامعه آماری نامحدود استفاده می شود و با میزان خطای ۹ درصد (با احتمال ) و اشتباه برآورد در تعیین تفاوت بین دو میانگین (۵٫/.=D) و در نظر گرفتن فرمول زیر خواهیم داشت:
تعداد نمونه مصرف کنندگان نهایی ۱۱۸ نفر به دست می آید.
و برای تعداد فروشگاه زنجیره ای ۳۰ فروشگاه در نظر گرفته شده است.
ابزار گردآوری اطلاعات
در این پژوهش از دو شیوه تحقیق برای گرد آوری دادها استفاده می شود. این دو شیوه عبارتند از تحقیق میدانی و تحقیق کتابخانه ای. ابزارهای گردآوری داده برای تحقیق کتابخانه ای، فیش برداری و برای تحقیق میدانی، مشاهده و پرسشنامه می باشند استفاده شده است.
پرسشنامه تشکیل شده از موارد زیر می باشد:
مقدمه
سوالات جمعیت شناختی
سوالات اصلی
درمقدمه پرسشنامه سعی در تفهیم هدف تحقیق و جلب همکاری پاسخ دهندگان شده است. بخش مربوط به سوالات جمعیت شناختی درخصوص سن، جنس، میزان درآمد، میزان تحصیلات و… می باشد.
دربخش مربوط به سئوالات اصلی پرسشنامه تعداد ۲۷ سوال گنجانده شده است، که در پایان این فصل، پرسشنامه ها آمده است. در جدول زیر سوالات مختص به هر متغیر نشان داده شده است:
لیست متغیرها بر اساس شماره سئوالات
ردیف | متغیر | سئوالات |
۱ | بازار مداری | ۱-۷ پرسشنامه فروشگاه ها |
۲ | مشتری مداری | ۸-۱۴ پرسشنامه فروشگاه ها |
۳ | برند مداری | ۱۵-۲۲ پرسشنامه فروشگاه ها |
۴ | تبلیغات | ۲۳ |