۲/۱۰
PCOST
۰۷/۱
۱
۶۲/۱۵
PQUA
۸۲/۰
۶۷/۰
۹۶/۷
منبع: یافتههای تحقیق
همان طور که در جدول ۴-۱۸ مشاهده میشود، عوامل PSCH و PCOS نسبت به بقیه عوامل، شاخص مهمتری برای سنجش متغیر عملکرد پروژه میباشند.
مدل ساختاری و آزمون فرضیههای تحقیق
در بررسی بخش ساختاری مدل، روابط بین متغیرهای مکنون مورد توجه قرار میگیرد، در اینجا هدف تشخیص این موضوع است که آیا روابط تئوریکی که بین متغیرها در مرحله تدوین چارچوب مفهومی مدل مد نظر بوده است، به وسیله دادهها تأیید میگردد یا خیر. در این رابطه سه مسئله مد نظر قرار میگیرد (کلانتری، ۱۳۸۸) :
علائم مثبت یا منفی پارامترهای مربوط به مسیرهای ارتباطی بین متغیرهای نهفته نشان میدهد که آیا پارامترهای محاسبهشده جهت روابط فرضی را مورد تأیید قرار دادهاند.
مقدار پارامتر برآورد شده نشان میدهد که تا چه حد روابط پیشبینیشده، قوی میباشند، پارامترهای تخمینی در اینجا باید از لحاظ آماری معنادار باشد.
مجذور همبستگی چندگانه (R۲) برای معادلات ساختاری، مقدار واریانس هر متغیر نهفته درونی را که به وسیله متغیرهای نهفته مستقل تبیین میشود را نشان میدهد، هرچقدر این مقدار بزرگتر باشد قدرت تبیین واریانس بیشتر خواهد بود.
بررسی و آزمون فرضیههای مطرحشده از طریق مدل تحلیل مسیر[۱۳۹] انجام میشود. مدلهای مسیر به عنوان توسعه منطقی مدل های رگرسیونی چندگانه است. هر چند تحلیل مسیر نیز مدل هایی با متغیرهای مشاهدهشده چندگانه را شامل میشود اما در آن امکان وجود هر تعداد متغیر مستقل وابسته و هر تعداد معادله وجود دارد. در خروجی نمودار معناداری کلیه ضرایب و پارامترهای مدل مورد آزمون قرار میگیرد. برای معنادار بودن یک ضریب، اعداد معناداری باید از ۱٫۹۶ بزرگتر یا از ۱٫۹۶- کوچکتر باشد. نتایج مدل تحلیل مسیر و معناداری ضرایب مسیر در شکل ۴-۴ و ۴-۵ آمده است.
تحلیل مسیر مدل تحقیق (ضرایب استاندارد)
منبع: یافتههای تحقیق
تحلیل مسیر مدل تحقیق (ضرایب معناداری)
منبع: یافتههای تحقیق
در ادامه به منظور درک بیشتر روابط میان متغیرهای مدل، اثرات مستقیم و غیرمستقیم و نیز اثرات کل متغیرهای مستقل بر متغیرهای وابسته مدل محاسبهشده است. جدول این اثرات را نمایش میدهد.
بر اساس جدول ۴-۱۹، در بین متغیرها، یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی دارای بالاترین اثر کل (۷۵/۰) بر روی متغیر یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک است و پس از آن متغیر یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی بیشترین اثر کل (۰٫۶۶) را بر کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک دارد.
اثرات مستقیم و غیرمستقیم و اثرات کل متغیرهای مستقل وابسته
متغیر مستقل(از)
متغیر وابسته(به)
اثر مستقیم
اثر غیرمستقیم
اثر کل
یادگیری نحوه مدیریت شراکتهای راهبردی
یادگیری نحوه همکاری باهم پیمانان استراتژیک
۷۵/۰
———
۷۵/۰
کسب دانش از هم پیمانان استراتژیک