شکل ۴-۸-غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل ۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل ۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
ادامه شکل۴-۸- غلظت ترکیبات هیدروکربنهای آروماتیک چندحلقهای در ایستگاههای مختلف
نفتالن(Naphthalene)
در نمونههای غبار خیابان شهر اصفهان میانگین غلظت نفتالن ۷۲/۲۲، بیشینه غلظت ۶۸/۱۵۴(s.d.10) در میدان آزادی و کمینه غلظت آن برابر با ۳۳/۲ میکروگرم بر کیلوگرم(s.d.27) مربوط به بزرگراه ذوب آهن- پلیسراه است. باید توجه کرد غلظت این ترکیب در نمونههای برداشته شده از خیابان آتشگاه –ایستگاه سفر(s.d.23) و میدان شهدا(s.d.3) به ترتیب ۵۹/۹۳ و ۷۸/۷۸ میکروگرم برکیلوگرم نیز قابل توجه میباشد. بخاطر پتانسیل سرطانزایی این ترکیب، آستانه غلظت مجاز آنها در هوای تنفسی انسان عملاً صفر است(F.Halek et al., 2007). به دلیل وجود رابطهای پویا بین ذرات معلق در جو و غبار خیابان، در این پژوهش استاندارد این ترکیب در غبار خیابان صفر در نظر گرفته شد. بدین ترتیب، در تمام ایستگاههای نمونهبرداری آلودگی ترکیب نفتالن به چشم میخورد که این آلودگی در ایستگاههای ۲۳،۲،۱۰ که به ترتیب میدان آزادی، میدان غدیر و خیابان آتشگاه را شامل می شود، شدت بیشتری دارند، که میتوان آن را به حجم انبوه وسایل نقلیه ارتباط داد. نمودار تغییرات غلظت نفتالن در ایستگاههای مختلف نمونهبرداری از غبار خیابان کلانشهر اصفهان در شکل۴-۹ آورده شده است.
شکل۴-۹- غلظت نفتالن در ایستگاه های مختلف
اسنفتیلن: (Acenaphthylene)
میانگین غلظت اسنفتیلن در نمونه غبار خیابان شهر اصفهان ۰۴/۷ میکروگرم در کیلوگرم، بیشینه آن در ایستگاه(s.d.5)، بزرگراه غیرهمسطح اندیشه ۴۳/۳۹ و کمینه آن ۴۲/۱(s.d.27)، در بزرگراه ذوب آهن- پلیسراه است. همچنین باید توجه کرد غلظت این ترکیب در ایستگاه(s.d.14) بین نیروگاه و پالایشگاه(۶۴/۲۹میکروگرم در کیلوگرم) و میدان شهدا(s.d.3)(6/18میکروگرم در کیلوگرم) نیز غلظت قابلتوجهی را نشان میدهد. با توجه به اینکه این ترکیب هیچگونه نقش عملکردی در بدن ندارد، همانند ترکیبات سرطانزای آروماتیک چندحلقهای، استاندارد آن را صفر در نظر گرفته و مشاهده گردید، که غلظت در تمام نقاط نمونهبرداری، بیش از غلظت استاندارد بوده، و آلودگی این ترکیب وجود دارد. شکل۴-۱۰ نمودار تغییرات غلظت این ترکیب را در ایستگاههای مختلف نمونهبرداری نشان میدهد.
شکل۴-۱۰- غلظت اسنفتیلن در ایستگاههای مختلف
اسنفتن: (Acenaphthene)
میانگین غلظت اسنفتن در نمونههای غبار خیابان شهر اصفهان برابر ۲۵/۴میکروگرم در کیلوگرم، بیشینه آن ۸۹/۳۹(s.d.5) در تقاطع غیرمسطح اندیشه است.غلظت اسنفتن در ایستگاههای میدان شهدا(s.d.3)، میدان استقلال(s.d.1)، و سهراه اشرفی اصفهانی(s.d.22) با مقادیر به ترتیب ۷۷/۱۱، ۸۶/۹ و ۹۸/۷ نیز در ردههای بعدی غلظت قرار دارند. کمینه غلظت این ترکیب مربوط به کمربندی اصفهان(s.d.8)، ترمینال کاوه(s.d.24)، ورودی ذوب آهن(s.d.25)، فولادشهر(s.d.26)، بزرگراه ذوب آهن-پلیسراه(s.d.27) و پلیسراه مورچهخورت(s.d.28)02/0میکروگرم در کیلوگرم است. غلظت اسنفتن در ایستگاههای میدان شهدا(s.d.3)، میدان استقلال(s.d.1) و سهراه اشرفی اصفهانی(s.d.22) با مقادیر به ترتیب ۷۷/۱۱، ۸۶/۹ و ۹۸/۷ نیز در ردههای بعدی غلظت قرار دارند.با توجه به اینکه این ترکیب هیچگونه نقش عملکردی در بدن ندارد، همانند ترکیبات سرطانزای آروماتیک چندحلقهای، استاندارد آن را صفر در نظر گرفته و مشاهده می شود در تمام نقاط نمونهبرداری غلظت ترکیب اسنفتن بیش از غلظت استاندارد بوده، و آلودگی این ترکیب وجود دارد. در شکل ۴-۱۱نمودار تغییرات غلظت این ترکیب را در ایستگاههای مختلف نمونهبرداری از غبار خیابان کلانشهر اصفهان مشاهده میکنیم.
شکل۴-۱۱- غلظت اسنفتن در ایستگاههای مختلف
فلورن :(fluorene)
در نمونههای غبار خیابان شهر اصفهان میانگین غلظت فلورن ۳۰/۳۲، بیشینه آن ۷۱/۲۰۱ میکروگرم در کیلوگرم، در تقاطع غیرمسطح اندیشه(s.d.5)، همچنین در ایستگاه(s.d.1) میدان شهدا(۵/۹۶ میکروگرم در کیلوگرم) نیز غلظت این ترکیب بالاست. کمینه غلظت این ترکیب مربوط به ورودی ذوب آهن و برابر با ۹۹/۷ میکروگرم در کیلوگرم است. اگر غلظت استاندارد را برای ترکیب فلورن در هوای تنفسی صفر در نظر بگیریم، در تمام ایستگاههای نمونهبرداری آلودگی به این ترکیب مشاهده می شود. نمودار تغییرات غلظت این ترکیب، در شکل ۴-۱۲ آورده شده است.