-
- رضایت مشتری - درک، مدیریت و اثرگذا ری بر نیازها به گونه ای که انتظارات مشتری محقق شوند . این امر نیازمند تلفیقی از انطباق با الزامات ) پروژه باید همان چیزی را تولید نماید که ادعا نموده تولید می کند ( و تناسب برای استفاده ) محصول یا خدمت تولیدشده باید نیازهای واقعی را ارضاء نماید ( می باشد.
- پیشگیری مقدم بر بازرسی - هزینه ی پیشگیری از اشتباهات همواره از هزینه ی تصحیح آنها درپی شناسایی در بازرسی بسیار کمتر است.
- مسؤولیت مدیریت - موفقیت مستلزم مشارکت تمامی اعضای تیم می باشد با این حال، همچنان مسؤولیت مدیریت در فراهم نمودن منابع لازم برای نیل به موفقیت بر قوت خود باقی است.
- فرایندها در بستر مراحل - چرخه ی تکرارشونده ی برنامه، اجرا، وارسی و اقدام که توسط دمینگ و سایرین ارائه شده است، شباهت فراوانی به ترکیب مراحل و فرایندهای مدیریت پروژه ی تشریح شده در فصل ۳، با یکدیگر دارد.
علاوه بر آن، ابتکاراتی که به منظور بهبود کیفیت توسط سازمان اجرایی بهبود مستمر و ،(TQM) تعهد شده اند (از قبیل مدیریت کیفیت فراگیر غیره ( می توانند همچون بهبود کیفیت محصول ، کیفیت مدیریت پروژه را نیز بهبود دهند.
با این حال، در اینجا یک تفاوت عمده وجود دارد که لازم است تیم مدیریت پروژه با د قت به آن توجه نماید طبیعت موقتی بودن پروژه بدین معناست که سرمایه گذاری در بهبود کیفیت محصول به ویژه در پیشگیری از خطا و ارزیابی، اغلب باید توسط سازمان اجرایی پروژه تحمل گردد، چرا که ممکن است پروژه به اندازه ی کافی به طول نیانجامد که بازده کار را ببیند.
۱-۳-۶ مدیریت منابع انسانی پروژه
مدیریت منابع انسانی پروژه دربرگیرنده ی فرایندهایی است که برای دست یابی به اثربخش ترین کاربری از افراد درگیر در پروژه لازم می باشد . این ) مدیریت ( شامل تمام ذی نفعان پروژه ، سرمایه گذاران، مشتریان، شرکا، دست اندرکاران حقیقی و سایرین می باشد که در بخش ۱ دیدی کلی از فرایندهای اصلی زیر - ۲-۲ تشریح شده است . شکل ۱۹-۲ را فراهم می نماید:
- برنامه ریزی سازمانی - شناسایی، مستندسازی و واگذاری نقش ها، مسؤولیت ها و روابط گزارش دهی پروژه.
- جذب نیروی انسانی - انتصاب و به کار گماردن منابع انسانی موردنیاز در پروژه.
- توسعه ی تیم - توسعه ی شایستگی های فردی و گروهی به منظور افزایش عملکرد پروژه.
این فرایندها با یکدیگر و با فرایندهای سایر حوزه های دانش به خوبی تعامل دارند. هر فرایند بسته به نیازهای پروژه می تواند متضمن تلاش یک فرد یا افراد بیشتر یا گروهی از افراد باشد.
اگر چه در اینجا فرایندها به صورت عناصری مجزا با وجوه اشتراک معین نمایش داده شده اند، ممکن است در عمل به شیوه هایی که در اینجا تشریح نشده هم پوشانی و تعامل داشته باشند . تعاملات فرایندی به تفصیل در فصل ۳ مورد بحث قرار گرفته است. یک پیکره ی بنیادین ادبیات در مورد برخورد با افراد در یک شرایط عملیاتی و جاری وجود دارد. تعدادی از این موضوعات متعدد عبارتند از:
- رهبری، ارتباطات، مذاکره و موارد دیگری که در بخش ۲مهارت های کلیدی مدیریت عمومی تشریح شده است.
- تفویض اختیار، ایجاد انگیز ش، مربیگری، ارشاد و سایر موضوعات مربوط به برخورد با افراد.
- تیم سازی، مواجهه با تعارض و سایر موضوعات مربوط به مواجهه با گروه ها.
- ارزشیابی عملکرد، جذب نیرو، ابقا، روابط کارگری، مقررات بهداشت و ایمنی و سایر موضوعات مربوط ب ه اداره ی کارکرد منابع انسانی.
بخش عمده ی این موضوع ، مستقیماً برای رهبری و مدیریت افراد در پروژه ها قابل ا عمال است و مدیر پروژه و تیم مدیریت پروژه می بایست با آنها آشنا باش ند. با این وجود همچنین آنها باید به چگونگی کاربرد این دانش در پروژه حساس باشند . به عنوان مثال:
شکل ۲-۱۹- دیدی کلی از مدیریت منابع انسانی پروژه
- ماهیت موقتی پروژه ها ب دین معن است که معمولاً روابط شخصی و سازمانی، موقتی و نیز جدید خواهد بود . تیم مدیریت پروژه باید مرا قب باشد که تکنیک هایی را انتخاب نماید که برای این روابط زودگذر مناسب هستند.
- ماهیت و تعداد ذی نفعان پروژه اغلب با عبور پروژه از مرحله ای به مرحله ی دیگر از چرخه ی حیاتش ، تغییر خواهند کرد . در نتیجه، تکنیک هایی که در یک مرحله اثربخش هستند ممکن است در مرحله ای دیگر اثربخش نباشند . تیم مدیریت پروژه ب اید مراقب باشد که تکنیک هایی را به کار گیرد که برای نیازهای جاری پروژه مناسب هستند.
- فعالیت های اداری منابع انسانی به ندرت مسؤولیت م ستقیم تیم پروژه محسوب می شود . با این وجود ، این تیم باید به اندازه ی کافی از الزامات اداری به منظورحصول اطمینان از سازگاری آگاه باشند.
توجه : همچنین ممکن است مدیران پروژه بسته به صنعت یا سازمانی که به آن تعلق دارند ، مسؤولیت هایی در قبال آرایش مجدد و ترخیص منابع انسانی داشته باشند.
۱-۳-۷ مدیریت ارتباطات پروژه
مدیریت ارتباطات پروژه دربرگیرنده ی فرایندهای لازم جهت حصول اطمینان از تولید، گردآور ی، انتشار، ذخیره و تنظیم نهایی مناسب و به موقع اطلا عات پروژه می باشد . مدیریت ارتباطات پروژه، روابطی حیاتی بین افراد، نظرات و اطلاعاتی را که برای موفقیت لازمند، ایجاد می کند .
همه ی کسانی که در پروژه درگیر شده اند باید برای دریافت و ارسال ارتباطات آماده شده باشند و باید درک کنند که ارتباطاتی که آنها به عنوا ن یک فرد در آن قرار گرفته اند، چگونه بر پروژه به عنوان یک کل۱ یک دید کلی از فرایندها ی اصلی زیر را - تأثیر می گذارد . شکل ۲۰-۲فراهم می کند:
- برنامه ریزی ارتباطات تعیین نیازهای اطلاعاتی و ارتباطاتی ذی نفعان : چه کسانی به چه اطلاعاتی نیاز دارند، چه موقع به آن نیاز خواهند داشت و این اطلاعات چگونه به آنها داده خواهد شد.
- توزیع اطلاعات فراهم نمودن به موقع اطلاعات مورد نیاز، برای ذی نفعان پروژه.
- گزارش دهی عملکرد گردآوری و انتشار اطلاعات عملکرد . این فرایند دربرگیرنده ی گزارش دهی وضعیت، اندازه گی ری پیشرفت و پیش بینی می باشد.
- خاتمه ی اداری تولید، جمع آوری و انتشار اطلاعات جهت رسمیت بخشیدن به تکمیل یک مرحله .
این فرایندها با یکدیگر و با فرایندهای سایر حوزه های دانش به خوبی در تعامل هستند. هر فرایند بسته به نیاز پروژه می تواند متضمن ت لاش یک فرد یا افراد بیشتر یا گروهی از افراد باشد . هر فرایند عموماً حداقل یک بار در هر مرحله از پروژه اتفاق می افتد.
شکل ۲-۲۰- دیدی کلی از مدیریت ارتباطات پروژه
اگر چه در اینجا فرایندها به صورت عناصری مجزا و با وجوه اشتراک معین نمایش داده شده اند، ممکن است در عمل به شیوه هایی که در اینجا تشریح نشد ه، هم پوشانی و تعامل داشته باشند . تعاملات فرایندی، به تفصیل در فصل ۳ مورد بحث قرار گرفته است.
مهارت ارتباطاتی مدیریت عمومی به مدیریت ارتباطات پروژه مرتبط است ولی عیناً مانند آن نمی باشد . برقراری ارتباطات، موضوعی گسترده تر است و پیکره ی کلانی از دانش را دربرمی گیرد که در وضعیت پروژه، یکتا نیست . به عنوان مثال:
- مدل های گیرنده – فرستنده - حلقه های بازخورد، موانع ارتباطات و غیره.
- انتخاب رسانه - هنگام برقراری ارتباط به صورت کتبی در مقابل برقراری ارتباط به صورت شفاهی، هنگام نوشتن یک یادداشت غیررسمی در مقابل نوشتن یک گزارش رسمی و غیره.
- نوع نگارش - صیغه ی معلوم در برابر صیغه ی مجهول، ساختار جمله، انتخاب لغت و غیره.
- فنون ارائه - زبان اشاره، طراحی وسایل بصری و غیره.
- فنون مدیریت جلسه - تهیه ی یک دستور جلسه، حل و فصل تعارضات و غیره.
۱-۳-۸ مدیریت ریسک پروژه