۴- روند طولانی و پیچیده کسب مجوز جهت توزیع پرسشنامه در بانک صادرات، چرا که تمامی آنها در یک محل مستقر نبوده و ارتباط محقق با آنها از طریق فکس و ایمیل بود؛
۵- کمبود منابع فارسی در زمینه قابلیت بازاریابی به شدت کار محقق را سخت مینمود، اکثر کتب موجود در این زمینه ترجمه کتابهای خارجی بوده و مقالات نیز تنها حالت توصیفی داشتند، همین امر سبب شد تا جمع آوری ادبیات موضوع و تهیه پرسشنامه وقت زیادی از محقق بگیرد؛
۶- محدودیت زمان در اکثر تحقیقات دانشگاهی وجود دارد؛
۵-۶) پیشنهاداتی به منظور تحقیقات آینده
۱- با توجه به تأثیر سوء گیریهای شخصی افراد نمونه در پاسخگویی به سؤالات به محققین پیشنهاد می شود تا با بهره گرفتن از ابزارهایی به غیر از پرسشنامه، از قبیل مشاهده به جمع آوری اطلاعات پرداخته و تأثیر سوءگیری را به حداقل برسانند؛
۲- با توجه به محدودیت موجود در روشهای کمی، به محققان توصیه می شود تا با صرف زمان و هزینه بیشتر از روشهای کیفی و نرمافزارهای جدید مختص این روش جهت تجزیه و تحلیل داده ها استفاده نمایند؛
۳- با توجه به محدودیت سختی جلب نظر برخی از کارکنان جهت پاسخگویی به سؤالات پرسشنامه، به نظر میرسد محققان آتی باید سعی در ایجاد اعتماد در کارکنان داشته و با دادن انگیزش به آنان به پاسخهای بهتر دست یابند؛
۴- با توجه به روند طولانی و پیچیده کسب مجوز جهت توزیع پرسشنامه در بانک، به محققان پیشنهاد می شود تا همزمان با نوشتن فصول نخست پژوهش خود، کسب مجوز از سازمان را نیز در راستای آن انجام دهند؛
۵- با توجه به محدودیت کمبود منابع فارسی در زمینه قابلیت بازاریابی به محققان پیشنهاد می شود تا با بهره گرفتن از سایتهای علمی معتبر به دریافت مقالات جدید در این زمینه اقدام نموده و حاصل تحقیق خود را در اختیار سایرین نیز قرار دهند تا از این طریق انتقال دانش صورت پذیرد؛
۵-۷) جمع بندی و خلاصه فصل پنجم
تحقیق حاضر در پی این موضوع بود تا تأثیر شدت رقابت و نقش آن در کسب مزیت رقابتی با مد نظر قرار دادن نقش میانجیگری قابلیت بازاریابی در شعب بانک صادرات شهرستان تهران را مورد بررسی قرار دهد. به منظور نیل به این هدف، در فصل اوّل پس از بیان مسأله تحقیق، ضرورت انجام تحقیق، اهداف و فرضیات تحقیق بیان گردید و در نهایت به قلمرو تحقیق و تعریف متغیرها پرداخته شد.
در فصل دوّم ادبیات نظری تحقیق بیان شده، پس از ارائه تعریف و توضیحات در خصوص مزیت رقابتی، شدت رقابت و قابلیت های بازاریابی به بحث پیرامون تحقیقات صورت گرفته در این خصوص در داخل و خارج از کشور پرداخته شد.
فصل سوّم به بیان روش تحقیق پرداخت. در این فصل پس از دسته بندی تحقیق بر اساس هدف، جامعه آماری و نمونه آماری تحقیق معرفی و پس از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، نحوه تهیه آن، روش تحلیل داده های جمع آوری شده تشریح شد.
در فصل چهارم داده های جمع آوری شده از طریق پرسشنامه تجزیه و تحلیل و نتایج حاصل از آنها را بررسی نمودیم.
در فصل پنجم نتیجهگیری کلی بر اساس یافتههای فصل چهارم و ارائه پیشنهادات انجام گردید و با بیان محدودیتهای تحقیق و ارائه موضوعاتی به منظور تحقیقات بیشتر پایان مییابد.
امید است این پژوهش به نتایج صحیح و کاربردی برای دست اندر کاران امر و سایر بانکهای دولتی و خصوصی و همچنین پژوهشگران و اساتید علاقهمند دست یافته باشد.
فهرست منابع
منابع فارسی
-
- آذر، عادل (۱۳۸۱). تحلیل مسیر و علت یابی در علم مدیریت. مجتمع آموزش عالی قم. شماره ۱۵، صص ۹۶ – ۵۹٫
-
- آذر، عادل و مؤمنی، منصور (۱۳۹۱). آمار و کاربرد آن در مدیریت، (جلد دوم). تهران: انتشارات سمت.
-
- آقازاده، هاشم و محمد رحیم، اسفیدانی (۱۳۸۷) «کاربرد فناوری اطلاعات در مزیت رقابتی پایدار ، مطالعه موردی شرکت های تولیدی برتر ایران» ، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۴۶ ، بهار، صص.۱۸۷-۱۱۷ .
-
- چیرانی، ابراهیم و همکاران (۱۳۹۰). عوامل موثر در مزیت رقابتی شرکتهای صنایع غذایی استان مازندران، بانک مقالات بازاریابی ایران.
-
- حافظ نیا، محمد رضا (۱۳۸۸). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت، چاپ هشتم.
-
- حسینی، سهیلا (۱۳۹۰). بررسی رابطه میان عملکرد بازاریابی و مزیت رقابتی در بانکهای تجاری استان کردستان. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی، دانشگاه آزاد اسلامی کردستان.
-
- خورشید، صدیقه، (۱۳۸۹). سنجش و رتبه بندی قابلیتهای تولید چابک در صنعت فولاد خوزستان با متدلوژی آنتروپی فازی سلسله مراتبی. مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سال پنجم، شماره ۱۱،۱۹-۱٫
-
- دلاور، علی (۱۳۸۸). مبانی نظری و عملی در پژوهش. تهران: انتشارات رشد.
-
- رحمان سرشت، حسین و قدرتیان کاشان، سیدعبدالجابر (۱۳۸۹). ارزیابی چندسطحی عوامل موثر بر رقابت مندی کل صنعت در ایران. فصلنامه مطالعات مدیریت راهبردی، دوره ۱، شماره ۴، صص: ۱۵-۴۱٫
-
- رضایی دولت آبادی، حسین و خائف الهی، احمد ( ۱۳۸۵). مدلی برای تعیین میزان تأثیر بازارگرایی بر عملکرد کسب و کار با توجه به قابلیتهای بازاریابی در صنایع پتروشیمی ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی، دوره ۱۰، شماره ۱، صص: ۱۳۱-۱۶۱٫
-
- روستا، احمد و همکاران (۱۳۹۱). تحقیقات بازاریابی. انتشارات سمت.
-
- ساده، مهدی (۱۳۸۹). روشهای تحقیق با تأکید بر جنبههای کاربردی. تهران: انتشارات مؤلف.
-
- سرمد، زهره، بازرگان، عباس و حجازی، الهه (۱۳۹۰). روشهای تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگاه.
-
- سکاران، اوما (۱۳۹۱)، روشهای تحقیق در مدیریت، مترجم محمود صائبی، انتشارات موسسه عالی آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.
-
- سلیمانیان، معصومعلی و جمشیدی، حمد ا … (۱۳۹۰). روش تحقیق و کاربرد آن در مدیریت. تهران: انتشارات شهر آب.
-
- طیبی، سید کمیل و همکاران (۱۳۸۷). اندازه گیری درجه رقابت پذیری بین المللی صادرات بین شرکای تجاری منتخب ایران. پژوهشنامه اقتصادی دوره ۸، شماره ۲، صص: ۱۳۱-۱۵۱٫
-
- عبدالرشیدی، علی اکبر (۱۳۸۸). مشتری مداری. انتشارات بانک سینا.
-
- فتحی، صمد و همکاران (۱۳۹۱). تبیین و آزمون راهبرد تعامل قابلیتهای یادگیری، نوآوری و مزیت رقابتی پایدار. مجله مطالعات مدیریت راهبردی، شماره ۹، صص: ۱۲۱-۱۵۱٫
-
- فروزنده دهکردی، لطف الله و رحیمی کلور، حسین (۱۳۸۹). کارکردهای وفاداری به مارک در سودآوری بنگاههای تجاری. ماهنامه کنترل کیفیت، شماره ۴۰، صص: ۲۲-۳۰٫
-
- فرهنگی، علی اکبر (۱۳۹۰). روش تحقیق در علوم انسانی با نگرشی بر پایان نامه نویسی. تهران: انتشارات پویش.
-
- قره چه، منیژه و همکاران (۱۳۹۰). تاثیر رویکرد منابع بر عملکرد صادراتی براساس استراتژی رقابتی تمرکز در صنعت کانی غیرفلزی. فصلنامه چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره ۴۱، صص: ۹-۳۱٫
-
- کلانتری، خلیل (۱۳۹۱). پردازش و تحلیل دادهها در تحقیقات اجتماعی اقتصادی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
-
- کلانتری، خلیل (۱۳۹۱). مدلسازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی اقتصادی. تهران: انتشارات فرهنگ صبا.
-
- کلاین، پل (۱۳۹۰). راهنمای آسان تحلیل عاملی. ترجمهی دکتر سید جلال صدرالسادات و اصغر مینایی. تهران: انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها.
-
- کیگان. وان. (۱۳۹۰). مدیریت بازاریابی جهانی. ترجمه ابراهیمی، ع. تهران: انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی.
-
- کیم، جان و مولر، چارلز (۱۳۸۷). کاربرد تحلیل عاملی در پژوهش اجتماعی. ترجمهی مسعود کوثری. تهران: انتشارات سلمان، تهران.
-
- ملک اخلاق، اسماعیل.؛ طالقانی، محمد. (۱۳۸۹). تحلیل رقابت پذیری در گستره جهانی (با تأکید بر سیر تکاملی مدل الماس. دوماهنامه بررسی های بازرگانی، سال هشتم، شماره ۴۵ (پیاپی ۲۲۹)، صص: ۱۶-۳۰٫
-
- موتمنی، علیرضا و همکاران (۱۳۹۱). مدیریت ارتباط با مشتری. تهران: شرکت چاپ و نشر بازرگانی وابسته به مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی.
-
- مهرگان، محمدرضا، اصغری زاده، عزت الله و صفری، حسین (۱۳۸۷) «طراحی مدل رقابت پذیری در سطح بنگاه با بهره گرفتن از مدلسازی معادلات ساختاریافته و شبکه های بیزین»، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال سوم، شماره ۹، بهار، صص:.۱۰۳-۷۳٫
- مهری، علی و خداداد حسینی، سید حمید. (۱۳۸۳). طراحی مدل مزیت رقابتی برای صنعت خودرو ایران. مجله مدرس علوم انسانی، دوره ۹، شماره ۲، صص: ۱۸۷-۲۱۲٫