اوبرت (۲۰۰۶)
بررسی تأثیر اخبار بد، زیان، اهرم، بازده حقوق صاحبان سهام، تعداد تحلیلگران، نوسان قیمت سهام، اندازه شرکت، تکنولوژی، حجم مبادله، هزینه های مالکیت و انواع صورت های مالی برروی تأخیر غیرعادی گزارشگری
نتایج تحقیق نشان داد که انواع صورتهای مالی، اهرم،نوسان قیمت سهام، حجم مبادله، تعداد تحلیلگران و اخبار بد رابطه معناداری با تأخیر غیرعادی گزارشگری دارند و سایر متغیرها با تأخیر غیرعادی گزارشگری رابطه ندارند
اسماعیل و چندلر(۲۰۰۴)
رابطه بین به موقع بودن و ویژگی های شرکت ها
نتایج تحقیق آن ها نشان داد که شرکت های بزرگتر، سودآورتر، دارای رشد بیشتر و با اهرم پایین تر معمولاً سریعتر از سایرشرکت ها گزارش میدهند
لونتیس و ویت من (۲۰۰۴)
رابطه بین تعداد بندهای گزارش حسابرسی و نسبت تمرکز درآمد با به موقع بودن گزارشگری مالی
نتایج تحقیق آن ها نشان داد تعداد بندهای گزارش حسابرسی و نسبت تمرکز درآمد با به موقع بودن ارتباط معنادار داشته است
اوسا آنسه (۲۰۰۰)
ویژگیهای شرکت و به موقع بودن گزارشگری مالی
به این نتیجه رسید که قدمت شرکت، سودآوری و اندازه شرکت به شیوهای معنادار قادر به تبیین تغییرات در به موقع بودن ارائه گزارش های مالی شرکت های نمونه می باشند .
عبدالله (۱۹۹۶)
ارتباط بین طولانی شدن انتشار گزارش حسابرسی و ویژگیهای شرکت
نتایج تحقیق نشان دهنده ارتباط معکوس سودآوری شرکت، اندازه شرکت و وجود کسب و کارهای متنوع با انتشار به موقع صورتهای مالی بود
دی آنجلو و مازولیس (۱۹۸۰ )
بررسی رابطه بین مالیات و ساختار سرمایه
نتایج تحقیق نشان داد شرکت هایی که منافع مالیاتی ناشی از ایجاد بدهی آنها کمتر از هزینه های ریسک مالی ناشی از ایجاد بدهی باشد، کمتر به تأمین مالی از طریق ایجاد بدهی میپردازند.
۲-۷) خلاصه فصل
در این فصل مطالبی در مورد مبانی نظری مربوط به ویژگی های اطلاعات حسابداری و بسط دادن ابعاد مختلف آن و همچنین اجتناب مالیاتی مطرح گردید، سپس ارتباط نظری بین هر کدام از مباحث بالا تبیین شد و در نهایت پیشینه پژوهش های داخلی و خارجی نیز همراه با جدول خلاصه تحقیقات تشریح گردید.
فصل سوم
روش اجرای تحقیق
۳-۱) مقدمه
این فصل به بحث پیرامون ساختار و متدلوژی تحقیق اختصاص دارد، لذا به معرفی مختصر مراحل اختصاصی پژوهش از جمله، تدوین فرضیههای پژوهش و متغیرهای مورد مطالعه، تعریف جامعه و نمونه آماری، دوره مطالعه، روش پژوهش، روش گردآوری، و تجزیه و تحلیل دادهها اختصاص دارد. هدف از انتخاب روش پژوهش این است که پژوهشگر مشخص نماید چه شیوه و روشی را اتخاذ کند تا او را سریعتر و دقیقتر در دستیابی به پاسخهایی برای پرسشهای پژوهش مورد نظر کمک نماید. پژوهشگر روششناسی پژوهش را در قالب جامعه آماری، تعیین حجم نمونه، فرضیهها، روش پژوهش، گردآوری اطلاعات، تعریف متغیرها و نحوه محاسبه آنها، طراحی مدلهای پژوهش و توابع آماره به شرح زیر تدوین نموده است .
هدف از انجام هر نوع تحقیق و پژوهش علمی کشف یک واقعیت است و واقعیت بر مبنای کاوش و کشف روابط منطقی مربوط به ویژگیهای اجزای موضوع قرار دارد. تحقیق علمی را میتوان چنین تعریف کرد” فرآیندی که بهکمک آن میتوان روابط پنهان در پس یک پدیده را که مغشوش بنظر میرسند، کشف کرد" (آذر و مومنی، ۱۳۸۴).
یک محقق پس از انتخاب موضوع باید بهدنبال تعیین روش تحقیق باشد. روش علمی یک تحقیق به فرآیندی اطلاق میشود که از طریق آن پژوهشگر ابتدا بصورت استقرایی و با تکیه بر مشاهدات خود، فرضیه و یا فرضیاتی را صورتبندی میکند و سپس با عنایت به اصول استدلال قیاسی به کاربرد منطقی فرضیه میپردازد. انتخاب روش تحقیق به اهداف، موضوع پژوهش و امکانات اجرایی آن بستگی دارد، لذا هنگامی میتوان در مورد روش بررسی و انجام یک تحقیق تصمیم گرفت که ماهیت، موضوع و اهداف آن مشخص باشد. هدف از انتخاب روش تحقیق این است که محقق مشخص نماید چه شیوه و روشی را آغاز کند تا او را هر چه دقیقتر، آسانتر و سریعتر در دستیابی به پاسخ یا پاسخهایی که برای پرسش تحقیق در نظر گرفته شده، یاری نماید (دلاور، ۱۳۸۴).
۳-۲) تعریف و بیان جامعه آماری پژوهش
محدوده و فضای مطلوب ما جامعههای آماری را معین و مشخص میکند؛ بنابراین تعریف جامعه آماری عبارت است از ” تعدادی از عناصر مطلوب موردنظر که حداقل دارای یک صفت مشخصه باشند “. صفت مشخصه، صفتی است که بین همه عناصر جامعه آماری مشترک و متمایزکننده جامعه آماری از سایر جوامع باشد. جامعه آماری به دو نوع تقسیم میشود: محدود و نامحدود. اگر جامعه مقادیر از تعداد محدود و ثابتی تشکیل شود و پایانپذیر باشد آن را محدود و در غیر اینصورت، وقتی که جامعه از یک ردیف بیانتهای مقادیر تشکیل شده باشد، آن را نامحدود گویند.
۳-۲-۱) قلمرو مکانی
نظر به اینکه هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین اجتناب مالیاتی و تأخیر در گزارشگری مالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است، لذا بر این اساس، قلمرو مکانی تحقیق حاضر، کلیه شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ در بورس پذیرفته شده باشند.
۳-۲-۲) قلمرو زمانی
ضرورت بیان قلمرو زمانی تحقیق بیشتر به این خاطر است که خواننده در نهایت با توجه به مقطع زمانی که تحقیق انجام شده است میتواند در رابطه با تحلیلها و استنتاجهایی که پیرامون فرضیهها صورت گرفته است، برداشتهای بهتری داشته باشد و در واقع نقش حوادث، روندهای اقتصادی و شرایط سیاسی- اجتماعی را در نتایج تحقیق بازشناسی نماید. اهمیت توجه به چنین نکتهای بهاین خاطر است که در تحقیقات علوم اجتماعی، شرایط ملی تأثیر بسزایی در چگونگی سرنوشت فرضیهها و تحلیلهای مربوط به آنها در یک فضای سازمانی دارد (خاکی، ۱۳۸۴). لذا محدود کردن بازه زمانی تحقیق، تفسیر نتایج را راحت و قابلیت اتکایی آنها را ارتقاء میدهد.
قلمرو زمانی تحقیق حاضر، از سال ۸۴ تا ۹۱ میباشد. یکی از دلایل انتخاب دوره زمانی مذکور، امکان استخراج صورتهای مالی و یادداشتهای همراه در طول دوره زمانی مورد نظر است که در طول دوره ۸ ساله، امکان دستیابی به اطلاعات لازم برای محقق محرز گردیده است.
۳-۳) تعیین حجم نمونه پژوهش
نمونه عبارت است از تعداد محدودی از اعضای جامعه آماری که بیانگر ویژگیهای اصلی جامعه باشد (آذر و مؤمنی، ۱۳۷۷). مزیت انتخاب نمونه از یک جامعه، جلوگیری از اتلاف وقت یک محقق و صرفهجویی در منابع مالی است؛ زیرا از طریق مطالعه یک نمونه بهنسبت کوچک و با اجرای نمونهگیری صحیح و پذیرش مقدار ناچیزی خطا، پژوهشگر به نتایج تقریباً درستی خواهد رسید (دلاور، ۱۳۸۳).
اغلب در دنیای عمل بهتر است نمونهگیری بهروش سیستماتیک انجام شود در این روش ابتدا شرایطی برای انتخاب نمونه تعریف میشود و سپس نمونههای فاقد شرایط مذکور از نمونه حذف میگردند اما با توجه به روش و فرضیات تحقیق میتوان ضوابطی را جهت اعمال در نمونهگیری تعریف نمود. از این جهت روش نمونهگیری این تحقیق، روش حذفی سیستماتیک است. از آنجا که جامعه آماری ما، کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است که تا قبل از سال ۱۳۸۴ در بورس پذیرفته شدهاند. لذا تنها شرکت هایی که دارای شرایط زیر هستند در نمونه قرار میگیرند:
- تا پایان اسفند ماه ۱۳۸۳ در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده باشند.
- پایان سال مالی شرکت ها ۲۹ اسفند ماه باشد.