در فصل اول، بعد از طرح کلیات، به زندگی این دو مفسر عالیقدر ونحوۀ تألیف تفاسیر و روش تفسیری به ویژه روش تفسیر قرآن به قرآن، به طور گذرا پرداخته شدهاست.
در فصل دوم، به یکی از مقدمات مهم بحث تناسب آیات وسورهها، یعنی تاریخ نگارش وجمع قرآن وتوقیفی واجتهادی بودن ترتیب آیات وسورهها در قرآن پرداخته شدهاست ونظرات مختلف در این زمینه بطور کوتاه بررسی شدهاست. چون بحث در بارۀ تناسب آیات، وقتی معنا ومفهوم دارد که به توقیفی بودن ترتیب آیات وسور اعتقاد داشت.
از فصل سوم، که در حقیقت بدنۀ اصلی تحقیق بودهاست به بررسی مقولۀ تناسب، از نظر لغوی واصطلاحی واهمیت وفوایدی که براین بحث مترتب است پرداختهایم.
در فصل چهارم نیز بهانواع مناسبت در قرآن اشاره نموده وضمن تقسیم بندی کلی که در این زمینه وجود دارد ( تناسب وارتباط بین سورهها وآیات ) مهمترین انواع مناسبت در سورهها وآیات را شمرده ونظرات مرحوم علامه (ره) وسید قطب را مورد بررسی قرار دادهایم. وبالاخره در فصل پنجم به یکی دیگر از بحثهایی کهارتباط تنگاتنگی با این بحث داشتهاست (سیاق ) پرداخته شده ونقش سیاق را در تفسیر آیات وبرقرار کردن ارتباط وهماهنگی بین آیات وسور در قرآن روشن نمودهایم. ودر پایان نتیجههای کلی کهاز بحث بدست میآید را نیز بر شمردهایم.
نگاهی گذرا به زندگی علامۀ طباطبایی (ره) وسید قطب وتفاسیر المیزان وفی ظلال القرآن
زندگی نامۀ علامۀ طباطبائی(ره)
زندگی علامۀ طباطبائی نیز مانند همۀ انسانهای دیگر پر از فراز و نشیب های معمول زندگی بوده کهالبتهایشان از آنها در جهت رسیدن به کمال و تقویت اراده و روحیه خود و خانواده خود استفاده نمودهاست. در این جا گذری کوتاه بر زندگی این اندیشمند بزرگ اسلامیخواهیم کرد.
وی که نامش محمد فرزند محمد حسین بود بهالقاب حسنی، حسینی و طباطبائی ملّقب بوده[۱] و در یک خانوادۀ علمیاصیل و ریشهدار در ۲۹ ذی الحجه ۱۳۲۱ هـ ق در شاد آباد تبریز متولد شده، اکثر رجال خاندان او از بزرگان و رجال علم بودند.[۲]در سن ۵ سالگی مادر و در سن ۹ سالگی پدر را از دست داد و بههمراه برادر خود تحت مراقبت و پرستاری یک نفر خادم و یک نفر خادمه قرار گرفت.[۳]
از سال ۱۳۳۰ هـ. ق تحصیلات ابتدائی خود را که شامل قرآن و کتب ادبیات فارسی بود، آغاز نمود. و در سال ۱۳۳۷ هـ ق وارد مدرسه طالبیه تبریز شده وتاسال۱۳۴۴ در رشتههای علوم دینی و عربیه به تحصیل پرداختند.
مرحوم علامه& بههمراههمسر و برادر خود از سال ۱۳۴۴ هـ ق (۲۳ سالگی) برای تکمیل تحصیلات خود عازم شهر نجف شده ودر حوزهء علمیهان، به مدت ۱۰سال از محضر اساتید بزرگ آن دیار کسب دانش و معرفت نمود.[۴]
علامه&که تاسال ۱۳۵۴ ه در نجف اشرف مشغول به تحصیل بودند و یکی دیگر از فراز ونشیبهای زندگی خود را تجربه نمود، بیکار ننشسته و آثاری از خود به صورت رساله به یادگار گذاشتهاست از جمله: رسالهای در برهان، رسالهای در مغالطه، رسالهای در تحصیل، سنن النبی و….
اگر چه مرحوم علامه& در شرح حال خود، از استادش آقای سید علی آقا قاضی طباطبائی حرفی به میان نیاورده ولی در موارد بسیاری از تأثیر درس اخلاق ایشان این چنین گفته «که ما هر چه داریم از آقای قاضی داریم».[۵]
بعد از ۱۰ سال تحصیل و تزکیۀ نفس و کسب معارف دینی و به علّت اختلال در امر معاش[۶] به زادگاهش
تبریز بازگشت و بههمراه برادر بهامر فلاحت مشغول شده و املاک کشاورزی خود را مجدداً سرو سامان دادند و تقریباً زندگی مرفهای را برای خود مهیا نمود.
اگر چه استاد از این دوره زندگی خود به دوره خسارت روحی نام بردهاست[۷] در عین حال رسالههایی در زمینههای مختلف در همین دوره به رشتۀ تحریر در آوردهاست از جمله: رسالهای در اثبات ذات، رسالهای در اسماء و صفات، رسالهای در انفال، رسالهای در ولایت….
در سال ۱۳۶۵ هـ ق، برای ادامۀ تحصیل در حوزه علمیه قم بهان شهر مهاجرت کرد. و بعد از پشت سر گذاشتن مشکلات و فرازونشیبها[۸] و تکمیل تحصیلات، ازاساتید خود اجازهاجتهاد گرفت و به تدریس علوم دینی مشغول شد.[۹] و آثار ارزشمند زیادی از خود به یادگذاشت. از جملهاصول فلسفه و روش رئالیسم، نهایه الحکمه، بدایهالحکمه، قرآن در اسلام، شیعه در اسلام…. و ارزشمندترین اثر باقیماندهاز ایشان المیزان فی تفسیر القرآن است که مشخصات و ویژگیهای آن بزودی خواهد آمد. (ان شاء الله)
.نحوۀ شکل گیری تفسیرالمیزان
کتاب شریف تفسیر « المیزان فی تفسیر القرآن» اثر علامه سید محمد حسین طباطبائی به زبان عربی است.مرحوم علامۀ طباطبائی اگر چه در نگارش این کتاب با مخالفتها و مشکلاتی مواجه بود ولی توفیق یافت که در حوزۀ مقدس قم، تألیف بسیار ارزشمندی در تفسیر قرآن از خود به یادگار گذارد که باشیوۀ نوین و ابتکاری تفسیر قرآن به قرآن (که به تصریح خود آن را از بیانات نبوی و سخنان اهل بیت × وام گرفت) اثری بس گرانقدر به نام المیزان فی تفسیرالقرآن پدید آورد که در دنیای اسلام جایگاهی ویژه پیدا کرد. مرحوم علامه علّت اصلی روی آوردن به تفسیر را نیز نبود حتی یک درس رسمیتفسیر قرآن در حوزههای علمیه میداند.[۱۰]
بنابراین به تدریس تفسیر برای طلاب پرداخت و با اصرار شاگردانش به جمع آوری آن دروس همت گماشت علامه نوشتن این تفسیر را از سال ۱۳۷۴ هـ ق (۱۳۳۳ ش) آغاز نمود و بعد از حدود ۲۰ سال مطالعه، تلاش، تدریس و جمع آوری، سرانجام در شب قدر ۲۳ ماه رمضان سال ۱۳۹۲ هـ ق (۲ آبان ۱۳۵۰ ش) نوشتن آنرا به پایان رسانید.[۱۱]
این تفسیر در ۲۰ جلد به زبان عربی و بالغ بر ۸۰۰۰ صفحه در قطع وزیری چاپ و منتشر شدهاست علامۀ طباطبائی در نوشتن این تفسیر از منابع بسیاری در موضوع های: تفسیر ـ حدیث ـ تاریخ ـ لغت و…. استفاده نمودهاست و بههمین دلیل تفسیری جامع و گسترده شدهاست که مورد توجه جوامع علمیاسلامیقرار گرفت متن عربی تفسیر شریف المیزان، تاکنون پنج بار و ازسوی چهار ناشر منتشر شدهاست.
این تفسیرآخرین بارازسوی موسسۀ الاعلمیبا چاپ آراسته و کمیپاورقی در ۲۰ جلد با اضافه ۲ جلد فهارس منتشر شدهاست. این تفسیر ارزشمند تا کنون به زبانهای گوناگون از جمله فارسی ـ انگلیسی ـ اردو ـ ترکی ـ اسپانیولی ترجمه شدهاست.
ترجمۀ فارسی المیزان با سه چاپ مختلف و از سوی چهار ناشر انجام گرفتهاست. آخرین ترجمه یکدست آن توسط آقای محمد باقر موسوی همدانی انجام شده و از سوی دفتر نشر اسلامیوابسته به جامعه مدرسین در ۲۰ جلد منتشر شد.[۱۲]
ویژگی ها و روش تفسیری علامه(ره)درتفسیر المیزان
مرحوم علامه& در مقدمه تفسیر المیزان ضمن یادآوری روش های تفسیری رایج بین مسلمانان اولیه و نقد و ردّ همۀ این روشها و تأکید بر نبودن هیچ گونهاختلاف و پیچیدگی در مفهوم آیات قرآن؛ بر روش تفسیر قرآن به قرآن اصرار نموده، و معتقد است کههمین روش است که میتوان آنرا تفسیر خواند چون قرآن هم آنرا میپسندد. و برای آن دلایلی را ذکر میکند. در پایان تأکید میکند که ما نیز بیاری خدای سبحان روش تفسیری خود را بههمین طرز قرار میدهیم و از آیات قرآن در ضمن بیاناتی بحث میکنیم و بههیچ وجه به
بحثی نظری ـ فلسفی و یا به فرضیهای علمیو یا مکاشفهای عرفانی تکیه نمیکنیم.[۱۳]
تفسیر شریف المیزان که مهمترین و ارزشمندترین اثر علامۀ طباطبائی است؛ از آغاز انتشار تاکنون مورد توجه، مطالعه و بررسی قرآن پژوهان و اندیشمندان اسلامیداخلی و خارج کشور قرار گرفته و کتب و مقالات ارزشمندی در موضوعات مختلف از جمله روش تفسیری علاّمه نوشته شدهاست، مانیز به موارد مهّمیکه درخصوص روش تفسیری المیزان مورد توجهایشان قرار گرفته و مورد اتفاق نویسندگان بودهاست، اشاره میکنیم.
۱) همانطور که گفتیم، روش تفسیری انتخاب شدهاز طرف مرحوم علامه در المیزان روش تفسیری قرآن به قرآن است (که ما ان شاء الله در فصل های آینده به چگونگی و اهمیت آن و…. میپردازیم) پر واضح است که علامه بسیاری از مشکلات تفسیری را در پرتو این شیوه قابل حلّ دانسته و از این روش استفاده فراوانی نموده باشد.
۲) علامههنگام تفسیر آیات، سوره را به بخشهای متعددی تقسیم میکند که گاهی ممکن است یک آیه باشد؛ مانند آیه ۳۴ بقره و گاهی چند آیه مانند آیات ۶۳ تا ۷۴ بقره، اما درباره سورهای کوتاه غالباً یکجا به تفسیر سوره میپردازد مانند: سور فلق و ناس. بنابراین میتوان گفت اگر چه به عنوان یک تفسیر ترتیبی مشهور شدهاست اما بهتر است گفته شود تفسیری ترتیبی ـ موضوعی است.[۱۴]
۳) در آغاز هر سوره، موضوع، محور و یا هدف اساسی را که سوره، حول آن میگردد(وحدت موضوعی سورهها وآیات) بیان نموده، تا آیات آن را بر اساس همان هدف یا موضوع مورد بحث و بررسی قرار دهد.[۱۵]
۴) هم چنین در ابتدای تفسیر آیه یا بخشی از آیات (در بحث بیان) با مراجعه به مهمترین و کاربردیترین کتب لغت[۱۶] به بحث لغوی درباره مفردات آیات مطرح شده میپردازد. البته بیشتر کلمات و مفرداتی راکه تأثیر در روشن شدن معنا دارند بررسی میکند.[۱۷]
۵) بحثهای مربوط به صرف و نحو و بلاغت را نیز که گاهی در بحث «بیان» آورده و در حدّ ضرورت بوده تا حدی است که به تفسیر آیات و فهم بهترو رسیدن به مراد آیات کمک کند.[۱۸]
۶) در آغاز تفسیر هر سوره، مکی یا مدنی بودن سوره و آیات را مشخص کرده و نظرات مفسران پیشین را مطرح و پس از بررسی دقیق و ارائه دلایل (از جمله سیاق) به نقد و ردّ و یا تأیید آن میپردازد.[۱۹]
۷) در خصوص آیات الاحکام بحثی مطرح نکردهاست چون معتقد است کهاین آیات مربوط به کتاب فقهاست نه تفسیر[۲۰] اگر چه گاهی فقط به چگونگی افاده حکم فقهی پرداختهاست. [۲۱]
۸) در نگارش المیزان از منابع متعدد تاریخی، تفسیری، حدیثی و لغوی….بطور نقّادانهاستفاده کردهاست نه به طور سطحی و گذرا.[۲۲] به طوری کهالمیزان از جهت کثرت منابع و تسلط بر دیدگاههای مختلف دارای جامعیتی کم نظیر است و براستی دائرهالمعارف فرهنگی اسلامیاست.[۲۳]
۹) در تفسیر بسیاری از واژهها، آیات، قبول یا ردّ دیدگاههای تفسیری، مکی یا مدنی بودن سورهها و آیات، پذیرش یا عدم پذیرش روایات و…. از سیاق استفاده کرده به طوری که سیاق جایگاه خاصی در این تفسیر پیدا کردهاست.[۲۴]
البته به دلیل اهمیت این موضوع و تاثیر آن در فرایند تفسیر فصلی مستقل را اختصاص دادهایم و ان شاء الله به طور مفصل بحث خواهیم کرد.
۱۰) علامه در تفسیر آیات اگر چه بر اساس روش تفسیر قرآن به قرآن عمل نمودهاست، اما از روایات صحیح تفسیری نیز غافل نبوده وبرای تأیید نظرات تفسیری خود در ذیل آیات، بحث روایی را نیز مطرح کرده و به نقل و نقد دقیق آنها و سپس پذیرش یا عدم پذیرش آنها با ارائه دلیل میپردازد.[۲۵]
۱۱) در تفسیر برخی آیات، مختصر و در تفسیر برخی، مفصل بحث میکند. گاهی از آیات، بدون تفسیر میگذرد. و شرح و تفسیر آن را به آینده در تفسیرآیات مشابه با آن موکول میکند؛ البتهاین ارجاع تفسیر بیشتر آیه به جای دیگر را با عبارت سَیُجی بیانه میآورد: [۲۶] گاهی نیز در تفسیر آیات به مطالبی که پیشتر بیان کرده است ارجاع میدهد. [۲۷]
بعد از بحثهای روایی، با توجه به مضامین و مناسبتهای آیات بحثهای کلامی، فلسفی، علمی، اجتماعی وبحثهایی مانند آزادی، عدالت اجتماعی، علل عقب ماندگی مسلمانان، زن وجایگاهان در اسلام، امامت، عصمت انبیاء و…. را بررسی میکند.[۲۸]. درباره ویژگیهای المیزان قبل از هر چیز به چند نکته اشاره میکنیم:
الف) این تفسیر نیز به نوبه خود ویژگیهایی دارد که برخی از آنها دردیگر کتابهای تفسیر، نیز مشاهده میشود امّا برخی دیگر از آنها منحصر بهالمیزان و شخصیت علمیعلامهاست.
ب) اینکه برخی از مواردی را که در ذیل این بحث میآوریم شاید بتوان در بحث روش های تفسیری المیزان نیز مطرح کرد از جمله: روش تفسیری ایشان که( تفسیر قرآن به قرآن) است.
جمعبندی و دستهبندی این ویژگیها نیز منحصر به موارد مطرح شده در این مقال نمیباشد. بلکه ما به مهمترین آنها اشاره کرده وبرای جلوگیری از اطاله کلام برخی ازآنها رانیز فهرست آوردهایم.
.زندگی نامه سید قطب
نام وی «سیّد» است، فرزند قطب بن ابراهیم بن حسین، در سال ۱۳۲۴ هجری برابر با نهم اکتبر سال ۱۹۰۶ م در روستای موشهاز توابع استان اسیوط مصر متولد شد.
خانواده سیّد، اگر چه متدین و معتقد و از لحاظ اجتماعی از موقعیت ممتازی برخوردار بوده[۲۹] و از نجبای روستایی بودند امّا از نظر مالی در تنگنا قرار داشتند.[۳۰]
نگارش پایان نامه در رابطه با بررسی تناسب در آیات و سور در تفسیر المیزان ...