دینر و همکاران در تحقیقی دیگر ( ۱۹۹۶ ) گزارش داده اند که فرهنگهای جمع گرایانه در مقایسه با فرهنگ های فردگرایانه ، احساس رضامندی و احساس آرامش روانی پائین تری گزارش داده اند .
طرح کلی پژوهش
پژوهش توصیفی از نوع همبستگی :
تحقیق توصیفی شامل مجموعه روش هایی است که هدف آن ها توصیف کردن شرایط یا پدیده های مورد بررسی است . اجرای تحقیق توصیفی می تواند صرفاٌ برای شناخت بیشتر شرایط موجود و یاری دادن به فرایند تصمیم گیری باشد . یکی از انواع روش های تحقیق توصیفی تحقیق همبستگی دارد . در این نوع تحقیق رابطه میان متغیرها براساس هدف تحقیق تحلیل می گردد در این تحقیق رابطه بین حداقل دو متغیر در ارتباط با یک گروه محاسبه می شود و رابطه علت و معلولی مطرح نیست بلکه فقط ارتباط بین دو متغیر بررسی می شود واین ارتباط می تواند از ۱- تا ۱+ در نوسان باشد .
جامعه آماری
جامعه آماری این پژوهش دانشجویان زن دانشکده حقوق و فنی مهندسی واحد مشهد که در سال تحصیلی ۸۴-۸۳ اشتغال به تحصیل داشته بودند .
نمونه آماری
از بین جامعه آماری نمونه ای به حجم ۱۰۰ نفر انتخاب گردید .
جدول (۱) : رابطه آرامش روانی با سبک زندگی
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری که برابر با (۹۸۵/۰) می باشد یعنی ( ۰۵/۰P>) بنابراین میتوان گفت که بین آرامش روانی و سبک زندگی رابطه معنی داری وجود ندارد و فرضیه صفر رد می شود .
جدول (۲) : رابطه سبک زندگی و آرامش روانی با وضعیت تأهل
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری آرامش روانی که برابر با (۳۲۴/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P>) ، نتیجه می شود که بین آرامش روانی و وضعیت تأهل آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود ندارد .
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری سبک زندگی که برابر با (۰۰۶/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P<) ، نتیجه می شود که بین سبک زندگی و وضعیت تأهل آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود دارد و این فرضیه با اطمینان ۹۵% تائید می شود.
جدول (۳) : رابطه سبک زندگی وآرامش روانی با سن آزمودنی ها
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری آرامش روانی که برابر با (۵۹۸/۰) یعنی (۰۵/۰P>) نتیجه می گیریم که بین آرامش روانی و سن آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود ندارد .
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری سبک زندگی که برابر با (۰۰۲/۰) می باشد، یعنی (۰۵/۰P<) نتیجه می گیریم که بین سبک زندگی و سن آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود دارد و این فرضیه با اطمینان ۹۵% تائید می شود.
جدول (۴) رابطه سبک زندگی و ارامش روانی با رتبه تولد
باتوجه به جدول بالا و سطح معنی داری ارامش روانی که برابر با ۲۹۰/۰ می باشد یعنی (۰۵/۰P>) نتیجه می گیریم که بین آرامش روانی و رتبه تولد آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود ندارد .
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری سبک زندگی که برابر با (۳۴۷/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P<) پس بین سبک زندگی و رتبه تولد آزمودنی ها نیز تفاوت معنی داری وجود دارد .
جدول (۵) : رابطه سبک زندگی و آرامش روانی با مقطع تحصیلی
باتوجه به جدول بالا و سطح معنی داری آرامش روانی که برابر با (۰۰۹/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P<) ، نتیجه می گیریم ه بین آرامش روانی و مقطع تحصیلی آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود دارد و این فرضیه با اطمینان ۹۵% تائید می شود.
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری سبک زندگی که برابر با (۹۵۹/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P>) نتیجه می گیریم که بین سبک زندگی و مقطع تحصیلی آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود ندارد .
جدول (۶) : رابطه سبک زندگی و آرامش روانی با شغل پدر آزمودنی ها
باتوجه به جدول بالا و سطح معنی داری آرامش روانی که برابر با (۶۰۲/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P>) نتیجه می گیریم که بین آرامش روانی وشغل پدر آزمودنی ها تفاوت معنی داری وجود ندارد .
با توجه به جدول بالا و سطح معنی داری سبک زندگی که برابر با (۰۱۶/۰) می باشد یعنی (۰۵/۰P<) نتیجه می گیریم که بین سبک زندگی وشغل پدر آزمودنی ها ، تفاوت معنی داری وجود دارد و فرضیه با اطمینان ۹۵% تائید می شود.
جدول (۷) : رابطه سبک زندگی وارامش روانی با شغل مادر آزمودنی ها
نگارش پایان نامه درباره روش تحقیق وجود یا عدم وجود رابطه بین ...