اصلا
کم
متوسط
زیاد
بسیار زیاد
جمع
گاهی پیامکهایم بطرف مقابل نرسیده یا آنرا دیرتر از موقع خوانده است اما بهرحال هنوز هم با این سرویس میتوانم کارهایم را راه بیندازم.
۱۸
۶٫۲%
۴۹
۱۷%
۱۱۲
۳۸٫۸%
۹۲
۳۱٫۸%
۱۸
۶٫۲%
۲۸۹
بنظرم در پیامک های طنز یا عاطفی و… افراد، لایه های پنهان شخصیت آنها ابراز می شود.
۳۴
۱۱٫۸%
۹۰
۳۱٫۴%
۱۰۰
۳۴٫۸%
۴۴
۱۵٫۳%
۱۹
۶٫۶%
۲۸۷
تخصص گرایی
به یمن استفاده از وسایل جدید ارتباطی و کانالهای فراوان و متنوع ارتباطی ، دنیایی پدید آمده است که نظام حاکم را «باز» کرده است. تکوین انقلاب ارتباطات ضمن تمرکززدایی از ساختار ارتباطی جامعه با توسعه جریانهای اطلاعات، شهروندان را آماده می سازد تا به اطلاعات بیشتر درباره موضوعات مختلف دسترسی پیدا کنند. شفاف سازی جامعه بویژه عرصه دولت مهمترین ویژگی انقلاب ارتباطات و اطلاعات است. وابستگی فزاینده بین المللی و تاثیر پذیری متقابل تمام نقاط دنیا از تحولات سراسر جهان موجب می شود افراد خواستار اطلاعات فراوانی در مورد عملکرد دولتها و نهادها باشند.دسترسی افراد به اطلاعات و شفاف بودن عرصه های عمومی دولتی منتهی به پاسخگو بودن بودن نظام می شود.امروزه به استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود کارایی و اثربخشی، شفافیت اطلاعات و مقایسه پذیری مبادلات اطلاعاتی و پولی در درون دولت، بین دولت و سازمانهای تابعه آن، بین دولت و شهروندان و بین دولت و بخش خصوصی، دولت الکترونیک اطلاق می شود (اشتریان: ۷۴) که هدف از آن در دسترس بودن دولت برای شهروندان در ۲۴ ساعت و هفت روز هفته جهت ارائه خدمات و کاهش هزینه خدمات دولتی ، تسهیل روابط تجاری و اداری بخش خصوصی با دولت ، کاهش هزینههای بخش خصوصی و دولت ، کاهش حجم بدنه دولت، کاهش تخلفات اداری،افزایش اعتماد مردم به دولت، تقویت پایههای دموکراسی و اداره موثر تر حکومت است. امری که متاسفانه کشور ما در جهان رتبه ۱۰۰ و در منطقه رتبه شانزدهم را کسب کرده است(پایگاه خبری مشرق: ۱۵ آبان ۱۳۹۲ ) در همین رابطه باید خاطر نشان کرد که اکنون می توان با دسترسی به سیستم پیام کوتاه از گردش مکاتبات اداری، وضعیت تخلفات خودرو ، حکم دادگاه و وضعیت رسیدگی به پرونده های قضایی، عوارض و مالیات شهرداری، گردش حسابهای بانکی اطلاع پیدا کرد و حتی با دسترسی به آموزشهای تخصصی مجازی چون آموزش زبان های مختلف خارجی، آزمون های تستی، آزمون هوش و تست شخصیت، آموزش برنامه های کامپیوتری، نکات تخصصی بهداشت و سلامت و تغذیه و … که توسط آموزشگاه ها، مدارس، شرکت ها و موسسات خصوصی برای همگان ارسال می شود ، از کوچکترین فرصتهای فراغت خود بهره برداری نمود.
اما بهزاد در این رابطه طی مصاحبه می گوید: «پیامک نیامد که اینطوری باشه. پیامک آمد که آدم عرض مطلب داشته باشه که ما به کارمون برسیم. فعلا پیامک از اون راهی که براش تعریف کردن رفته کنار. این به معنای واقعی اش الان پیامک نیست. پیامک ذهن انسان رو به اون چیزی که فکرشو نمی کردیم برد. پیامک باید اونقدر حریمش حفظ میشد که ما می تونستیم براحتی خیلی صمیمانه تو مراجع بالا یعنی حتی تو دستگاه قضایی ، تو دستگاه اداری به کار ببریم و به کارهایمان برسیم و نه تا ۳ صبح ۴ صبح با هر لفظی با هر کلماتی تبادل افکار کنیم. من کمتر کسیو می بینم پیامک رو برای مسائل علمی و اجتماعی و فرهنگی استفاده کنه. پیامک یا خیلی بصورت جک شده یا شده داستان هزارویک شب.»
آنگونه که از داده ها بر می آید ۳۴٫۳ % از پاسخگویان با این نظر که «پیامک هایی که بصورت روزانه ارسال می شوند نمی توانند به اموزشها یا اخبار و نکات علمی بصورت تخصصی یپردازند» بمیزان متوسطی موافقند . ۳۳٫۲ % اصلا با این نظر موافق نبوده ویا موافقت اندکی داشته اند و بر این نظر بوده اند که پیامکها هم میتوانند در قالب اخبار کوتاه و آموزشهای بلندمدت بصورت تخصصی به نکات علمی بپردازند. نزدیک به همین تعداد یعنی ۳۳٫۵ % پاسخگویان نیز به میزان زیاد و بسیار زیادی با این گویه موافقت داشته اند و این سرویس را ناتوان در انجام این امر می دانسته اند.اما آنگونه که در گویه بعد نظر پاسخگویان تصریح شده است، مشاهده می شود که میزان موافقت آنان با گویه «بنظرم در سرویسهای خبری یا علمی پیامکها نکات تخصصی مفیدی در حد ظرفیتهای این سرویس ارسال میشود.» تنها ۱۵٫۲ % بوده و بیش از ۵۵ % پاسخگویان این گویه را رد کرده یا موافقت اندکی داشته اند. ۲۹٫۴ % نیز نظر بینابین را علامت زده اند.
جدول ۵۰ : توزیع پاسخگویان بر حسب ارزیابی آنها از تخصص گرایی در پیامک
گویه ها
اصلا
کم
متوسط
زیاد