رهایی از اجبارهای اجتماعی
۹۸/۴
۲۸/۱
۲۵/۰
۱۹
سرپرست خانواده بودن
۱۲/۱
۴۵/۰
۴/۰
۲۰
رهایی از سلطه والدین یا همسر
۴۹/۲
۲۲/۱
۸/۰
۲۱
(دامنه اعداد برای تمامی گویه ها بین ۱۰-۰ بوده است)
۳-۴ یافته های استنباطی
۱-۳-۴آزمون های مقایسه میانگین
۱-۱-۳-۴ آزمون های مقایسه میانگین دفعات مشارکت در دوره های آموزشی، میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و مشارکتی و میزان تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی بر حسب سن
آزمون کروسکال والیس نشان داد سن زنان روستایی توانسته در دفعات مشارکت آن ها در دوره های آموزشی و تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی تفاوت آماری معناداری ایجاد نماید. بدین ترتیب که هرچه سن زنان روستایی کمتر باشد، دفعات مشارکت در دوره های آموزشی و تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی در آن ها بیشتر است. این نتایج در یافته های میرک زاده و همکاران (۱۳۸۹)، زرافشانی و همکاران (۱۳۸۸) و احمد وند و شریف زاده (۲۰۱۰) مبنی بر تعیین کننده های مشارکت اجتماعی زنان روستایی تأیید می شود. بین میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و سن زنان تفاوت آماری معنا داری وجود ندارد یعنی سن نتوانسته است در میزان مشارکت زنان روستایی در برنامه های ترویجی و مشارکتی تفاوت آماری معناداری ایجاد نماید. می توان این نتایج را اینگونه تحلیل کرد که در نمونه مورد مطالعه تصور زنانی که در گروه سنی بالاتری قرار داشته اند، از مشارکت در دوره های آموزشی این بوده است که این دوره ها و به طور کلی فرایند یادگیری هر چند غیر رسمی باشد، بیشتر مختص افراد جوان تر می باشد بنابراین مشارکت کمتری در دوره های آموزشی داشته اند اما در مورد برنامه های ترویجی و مشارکتی به دلیل ماهیت اینگونه برنامه ها این تصور وجود ندارد. این نتایج با یافته های ادریسا و همکاران (۲۰۰۷) مغایرت دارد و یافته های علی بیگی و بنی عامریان (۱۳۸۸) آن را تآیید می نماید.
جدول ۸-۴ نتایج آزمون های مقایسه میانگین دفعات مشارکت در دوره های آموزشی، میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و مشارکتی و میزان تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی بر حسب سن
گروه ها
دفعات مشارکت در دوره های آموزشی
میزان مشارکت در برنامه های ترویجی و مشارکتی
میزان تمایل به مشارکت در فعالیت های اجتماعی
میانگین
sig
میانگین
sig
میانگین
sig
۳۰-۱۵ سال
۱۸۲.۵