When your money is safe everything is too
Garantibank international, Turkish
بانکی در ذهن شما
The bank in your mind
Allied irish bank
بهترین بانک تجاری بریتانیا
britain’s best business bank
Union bank of Switzerland – UBS
ما و شما
you and us.
Credit Suisse bank
زمان ارائه تضمین فرا رسید،
هر چیزی که شما را خوشحال می کند.
It’s timer for an expert.
Whatever makes you happy (for credit Suisse private banking)
Lloyds TSB banking
اول شما هستید،
بانکداری ارزش گفتگو دارد
you first
Banking worth talking about
۱-۳-۳ . شناخت نام تجاری و شعار تبلیغاتی
دو عامل عمده آگاهی از نام تجاری و تصویر نام تجاری بر شناخت نام تجاری اثر گذارند. به خاطرآوری نام تجاری و شناخت نام تجاری، رایج ترین شاخص های آگاهی از نام تجاری هستند . به خاطرآوری نام تجاری، توانایی مخاطب در یادآوری نام تجاری بدون تلاش ذهنی است . در حالی که شناخت نام تجاری، نیازمند کمی تلاش ذهنی برای شناخت نام تجاری در بین یک مجموعه نام تجاری ارائه شده است. همانطور که می توان مشاهده کرد ، نقش شعارهای تبلیغاتی در ارتقای آگاهی از نام تجاری و تصویر نام تجاری و در نهایت شناخت نام تجاری است.(کوهلی و دیگران،۲۰۰۷)
بوش (۱۹۹۳) در مطالعه تجربی خود تأثیری که شعارهای تبلیغاتی بر نگرش و ادراکات مصرف کنندگان در قبال توسعه نام تجاری دارند را بررسی کرده است. نتایج این پژوهش نشان داد که شعارهای تبلیغاتی می توانند نقشی مهمی هم در پشتیبانی و هم در منحرف کردن یک استراتژی توسعه نام تجاری بازی کنند. پریور و بوردیه(۱۹۹۶) نیز در کاری مشابه شواهد بیشتری را در حمایت از مطالعه بوش فراهم کردند و بر نقش شعارهای تبلیغاتی در حمایت و یا عدم حمایت از استراتژی توسعه نام تجاری تأکید کردند.
شعارهای تبلیغاتی به همراه نام تجاری و لوگو، سه عامل کلیدی در شناسایی نام تجاری هستند؛ که به وسیله ی آن ها نام تجاری با دنیای اطراف خود ارتباط برقرار می کند. نام تجاری و لوگو به طور پیچیده ای به هویت ذاتی نام تجاری متصل هستند. نام تجاری، در ابتدایی ترین فرم خود همان هویت نام تجاری است . به همین دلیل هر تغییری در نام تجاری منجر به تقریباً از دست دادن کل هویت نام تجاری می شود .
یک لوگو نیز به همین دلیل در شرایطی مشابه قرا دارد، اما با این تفاوت که می تواند«به روز شود». عوامل به دلیل ضعف در توانایی ذاتی برای بیان مشخصات محصول، توانایی محدودی در ایجاد یک تصویر دارند و تمام مزیت و برتری این عوامل بلندمدت، به تبلیغات بستگی دارد . شعارهای تبلیغاتی می توانند نقش حمایتی مهمی در شناسایی نام تجاری ایفا کنند. تبلیغات می توانند و باید درباره ی تصویر محصول چیزی بیان کنند تا از این طریق امکان ارتباط با آنچه نام تجاری نماینده آن است را ممکن سازد . به این شکل، شعارهای تبلیغاتی کمک مهم و اساسی به شناسایی نام تجاری می کنند. این شناسایی به نوبه خود، آگاهی از نام تجاری و تصویر نام تجاری را از طریق شناخت، یادآوری و تداعی های مطلوب برای نام تجاری بالا می برد.بنابراین از شعارهای تبلیغاتی می توان به عنوان ابزاری برای بدست آوردن معنی یک نام تجاری و بازسازی آنچه نام تجاری را به خصوص می سازد، استفاده کرد.(کوهلی و دیگران،۲۰۰۷)
۱-۴ . اهداف تحقیق:
هدف اصلی تحقیق پاسخ به این سوال است که عوامل موثر بر انتخاب یک شعار تبلیغاتی مناسب چیست و رتبه بندی این عوامل به چه صورت می باشد. بانک تجارت نیز به عنوان یکی از بانکهای مطرح ایرانی بر خود لازم می داند که ضمن حفظ این جایگاه سایر توانایی های خود را در قالب محصولات مختلف به متقاضیان عرضه نماید.شعار “بانک تجارت ، بانک فردا” مدت هاست که طلایه دار فعالیت در این بانک می باشد و در حال حاضر تغییر آن به جهت تاثیرگذاری بیشتر بر مخاطبین و ایجاد محرک برای جلب افراد جدید و ماندگاری مشتریان،حیاتی به نظر می رسد.داشتن شعار رسا،پویا،موجز و تاثیرگذار که ضمن در نظر گرفتن استراتژی کلان ،حامل اهداف عالی بانک در درازمدت باشد جهت ایجاد همگرایی در بین کارکنان ،افزایش کارایی ،افزایش سهم بانک در فعالیت های پولی و مالی و در نتیجه افزایش مخاطب به عنوان یکی از اصولی ترین نیازهای بانک قلمداد می شود.
اهداف نظام بانکی بدین صورت تبیین شده است:
۱-استقرار نظام پولی و اعتباری بر مبنای حق و عدل (با ضوابط اسلامی) به منظور تنظیم گردش صحیح پول و اعتبار در جهت سلامت در رشد اقتصادی کشور.
۲-فعالیت در جهت تحقق اهداف سیاست ها و برنامه های اقتصادی دولت از طریق ابزارهای پولی و اعتباری.
۳-اعطای تسهیلات مورد نیاز برای گسترش تعاون عمومی و قرض الحسنه از طریق جذب و جلب وجوه آزاد، اندوخته هاف پس اندازها و سپرده ها و تجهیز آنها برای سرمایه گذاری و ایجاد اشتغال.
۴-حفظ ارزش پول و ایجاد تعادل در پرداختها و تسهیل مبادلات بازرگانی.
۵-تسهیل در امور پرداخت ها و دریافت و مبادلات و معادلات و خدماتی که بر عهده بانک ها است.
اما اهداف استراتژیک بانک عبارتند از:
۱-معرفی خدمات پولی و بانکی بانک به اقشار مختلف مخاطبان از جمله کارگزاران و فعالان اقتصادی
۲-افزایش کارایی کارکنان با ایجاد تحرک ،اانگیزه و همگرایی در بین آنان
۳-ایجاد و افزایش انگیزه همکاری در مخاطبان و در نتیجه افزایش سهم بانک در فعالیتهای پولی و مالی سیستم بانکی کشور