پروژه های پژوهشی دانشگاه ها درباره بررسی تاثیر کیفیت حسابرسی (تخصص، دوره تصدیگری، اندازه حسابرسی) بر ...
درجه اطمینان استفاده کننده نسبت به اطلاعات
کیفیت اطلاعات
به چه میزان اطلاعات شرایط اقتصادی واقعی را منعکس می کند
نمودار (۲-۲) چارچوب و طبقات پژوهش کیفیت حسابرسی
نمودار (۳-۲) به نحوی نمودار (۲-۲) را بسط میدهد تا محرکهای عرضه و تقاضا را در برگیرد. تاریخچه تحقیقات در زمینه حسابرسی را میتوان به ۲ دسته اصلی تقسیم کرد. تحقیقاتی که از دیدگاه تقاضا کنندگان صورت گرفته است؛ و تحقیقاتی که از دیدگاه عرضه کنندگان به عمل آمده است.
تحقیقاتی که از دیدگاه متقاضیان خدمات حسابرسی صورت گرفته عمدتاً با عواملی سروکار دارند که بر استفاده کنندگان گزارشات حسابرسی از جمله سهامداران، مراجع قانونی، و اعتبار دهندگان و صاحب کاران تأثیر میگذارد. برعکس، تحقیقاتی که از دیدگاه عرضه کنندگان خدمات حسابرسی صورت گرفته عمدتاً با عواملی تاکید میکنند که بر تواناییهای حسابرس در ارائه حسابرسی با کیفیت بالا تأثیر میگذارد. سایر مطالعات تجربی کیفیت حسابرسی، همبستگی بین دو عضو کیفیت حسابرسی (یعنی حسن شهرت حسابرس، و توانایی نظارت حسابرس) یا روابط بین اجزای کیفیت حسابرسی و محصولات آن (نظیر اعتبار اطلاعات و کیفیت اطلاعات) را بررسی مینمایند. بخشهای فرعی که در ادامه تشریح میشوند به بررسی مباحث بنیادین روابط پیش بینی شده بین ویژگیهای متنوع شناسایی شده در چارچوب کیفیت حسابرسی میپردازند.
۲-۲-۸-تقاضا برای کیفیت حسابرسی
تقاضا برای حسابرسی پیش از تدوین قوانین و مقررات وجود داشته است. برای مثال، بنستون[۱۶](۱۹۶۹) میگوید که ۸۲ درصد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار نیویورک قبل از تدوین قوانین و مقررات اوراق بهادار در سالهای ۱۹۳۳ و ۱۹۳۴ حسابرسی میشدهاند. بنابراین، منطقی است تا صرف نظر از وجود قوانین و مقررات، درباره نقش اقتصادی حسابرسی، که باعث ایجاد تقاضا برای کیفیت حسابرسی شده است، بحث نماییم. فرضیه اصلی تحقیق در باب تقاضا برای کیفیت حسابرسی از عدم تقارن اطلاعات بین گروه های درون شرکتی و سرمایه گذاران ناشی میشود. از آنجا که بحث قیمت گذاری سهام شرکت مطرح میباشد، حسابرسی یکی از راه های مشخص کردن اعتبار اطلاعات صورتهای مالی است. فرضیه های متعددی در این باره وجود دارد که چگونه شهرت حسابرس (ادراک سهامداران از کار حسابرسی) میتواند به عنوان نشانه ای برای کیفیت اطلاعات به کار رود. تحقیقات انجام شده چنین مطرح میکند که «حسابرسی با کیفیت بالاتر» دقت اطلاعات تهیه شده را بهبود میبخشد و به استفاده کنندگان به خصوص سرمایه گذاران فرصت میدهد با اعتماد بیشتری وضعیت مالی و نتایج عملکرد شرکت را مورد تجزیه و تحلیل نمایند بر اساس نظریه تقاضا، شرکتها با روی آوردن به حسابرسانی که نام معروفتری دارند میکوشند نشان دهند که کیفیت اطلاعات صورتهای مالی آنهامطلوبتر است. نیاز به حل تناقضها نمایندگی نیز محرک دیگری برای تقاضای حسابرسی با کیفیت بالا است. نا متقارن بودن اطلاعات بین صاحب سرمایه (ذینفعان) و نماینده (مدیر) موجب بروز اغتشاش ذهنی میشود؛ و این نگرانی را پدید میآورد که نماینده، منافع شخصی خود را به هزینه صاحب سرمایه دنبال میکند بر اساس تئوری نمایندگی، صاحب سرمایه و نماینده به این نتیجه میرسند که به نفع هر دو طرف است که اغتشاش ذهنی کاهش یابد؛ لذا ترتیباتی را دنبال میکنند که منافع شخصی آنها را همراستا سازد. یکی از این ترتیبات، حسابرس مستقل است که ابزاری نظارتی برای بهبود اطلاعات درباره وضعیت و عملکرد مالی شرکت و افزایش تقارن اطلاعات است. هر چه تناقض نمایندگی بین مدیران و صاحبان سرمایه بزرگتر باشد، هزینه های نمایندگی بیشتر و نیاز به حسابرس مستقل با کیفیت بالا افزونتر خواهد بود (علوی طبری و همکاران، ۱۳۸۸، ص ۲۵).
۲-۲-۹-عرضه کیفیت حسابرسی
پژوهش در باب کیفیت حسابرسی را نمیتوان بدون در نظر گرفتن عرضه کیفیت حسابرسی توسط مؤسسات حسابداری رسمی تحلیل کرد. بخش دیگری از پژوهشهای انجام شده درباره کیفیت حسابرسی بر عرضه حسابرسی با کیفیت مطلوب به وسیله حسابرسان مستقل متمرکز بوده است. برای مثال تاتار و همکارانش[۱۷] (۱۹۹۱) بیان کردند که پیش بینی اولیهی طرف تقاضا این است که صاحب کارانپر ریسکتر، حسابرسان با کیفیتتر را انتخاب میکنند اما فلتهام و همکارانش[۱۸] (۱۹۹۱) بیان کردهاند که پیش بینی تاتار و همکارانش را باید با توجه به افزایش هزینه تفاضلی حسابرسی با کیفیتتر تحلیل کرد (حساس یگانه وقنبریان، ۱۳۸۵).
تحقیقات نشان داده است که ساختارموسسه حسابرسی نیز بر کیفیت حسابرسی اثر دارد. بر اساس این تحقیقات کیفیت حسابرسی در موسسههایی که ساختار قویتری در استفاده از روشهای حسابرسی دارند،با سایر موسسهها تفاوت دارند. ادغام موسسه های حسابرسی و یکسان شدن روشهای مورد استفاده در موسسه های مختلف این فرضیه را کم اهمیت ساخته است.بیشتر محققان این نظریه را مطرح کردهاند که به طور کلی،رابطه مستقیمی بین کیفیت حسابرسی و حقالزحمه حسابرسی وجود دارد
و اگر موسسه های بزرگ حقالزحمه بیشتری به صاحبکار تحمیل میکنند به این معنی است که کیفیت خدمات حسابرسی آنهامطلوبتر است. تحقیقات،البته این فرضیه را نیز مطرح کرده است که موسسه های بزرگتر به دلیل تجربه بیشتر و ساختار مناسبترمیتوانند بخشی از صرفه اقتصادی خود را به مشتری منتقل کنند و حقالزحمه کمتری از صاحب کار بگیرند (علوی طبری و همکاران، ۱۳۸۸).
۲-۲-۱۰محصولات کیفیت حسابرسی
همانطور که نمودارهای (۲-۲) و (۳-۲) نشان میدهند، کیفیت حسابرسی مولد دو محصول موثر بر کیفیت صورتهای مالی (یعنی اعتبار و کیفیت اطلاعات) میباشند. در این بخش رابطه بین اجزای کیفیت حسابرسی و محصولات مذکور مورد بحث قرار میگیرد.
اعتبار اطلاعات به توانایی حسابرس برای تحت تأثیر قرار دادن موقعیت استفاده کنندگان از اطلاعات صورتهای مالی مربوط میشود. همان طور که در قسمتهای قبلی بحث شد، دی آنجلو کیفیت حسابرسی را با واژه اعتبار حسابرس تعریف کرده است. او اظهار میدارد که ذینفعانمیتوانند از اندازه مؤسسه حسابرسی به عنوان جانشین حسن شهرت حسابرس استفاده نمایند. وی استدلال میکند که اگر به کار گیری صاحبکار خاص در میان صاحب کاران حسابرسی خاص یکسان است، آنگاهحسابرسان بزرگتر که تعداد صاحب کاران بیشتری دارند، در راستای تلاش برای حفظ هر صاحبکار انگیزه کمی برای قصور در افشاء تحریف کشف شده دارند. دوپاچ و سیمونیچ بیان میکنند از آنجا که حسابرسان دارای نام تجاری ویژگیهای مرتبط عینی بیشتری پیرامون کیفیت (شامل آموزش تخصصی و بازبینیهای دقیقتر) دارند انتظار میرود ذینفعان آنان به عنوان عرضه کننده اعتبار بیشتر صورتهای مالی بنگرند. نظریه رایج در میان بانک داران و پذیرهنویسان این است که حسابرسان دارای نام تجاری بر اعتبار صورتهای مالی میافزایند و این نظریه از نتایج تحقیقات دوپاچ و سیمونیچ حمایت می کند.
برخی از مطالعات کیفیت حسابرسی بیان میکنند که حسابرسان دارای نام تجاری اطلاعات معتبرتری را ارائه مینمایند. برای مثال در مطالعات مرتبط با اولین عرضه عمومی سهام، اعتبار اطلاعات اغلب به عنوان توانایی حسابرس برای تحت تأثیر قرار دادن ارزیابی قبلی عدم قطعیت ارزش موضوعات جدید تعریف شده است. فرض میشود حسابرسان دارای نام تجاری سطح اطمینان اطلاعاتی بیشتری را در باب موضوعات جدید ارائه مینمایند. مطالعات تجربی که این گمان را آزمودهاند عموماً از آن حمایت مینمایند.
مطالعات اولیه نشان دادند در مواردی که صاحب کاران حسابرسانشان را تغییر میدهند این علامت دهی اطلاعاتی مستقیم از طریق اندازه گیری واکنش قیمت سهام بر حسن شهرت حسابرس اثر میگذارد. در این مطالعات صرفاً یک حمایت محدود برای اثبات این که حسابرسان دارای نام تجاری اطلاعات معتبرتری را ارائه میکنند، یافت شده است. برای مثال، بیتی[۱۹] (۱۹۹۹) دریافت که بازدههای اولین عرضهی عمومی سهام برای صاحب کارانی که از حسابرسان دارای نام تجاری استفاده میکنند (۸ ابرمؤسسه حسابداری) در مقام مقایسه با سایرین (غیر از ۸ ابر مؤسسه حسابداری) کمتر میباشد
ونگ و نئو،۱۹۹۳ رویکرد مستقیمتری را برگزیدند و دریافتند که واکنش سرمایه گذاران به شوکهای سود آوری به دریافتشان از اعتبار گزارش سود آوری بستگی دارد. آنان دریافتند که ضریب واکنش سود صاحب کارانی که از حسابرسان دارای نام تجاری استفاده میکنند در مقایسه با سایرین بیشتر میباشد به همین قیاس، جنگ و لین،۱۹۹۳، دریافتند که در اولین روز مبادله اولین عرضه عمومی سهام، حجم مبادله صاحب کارانی که توسط حسابرسان دارای نام تجاری حسابرسی میشوند در مقایسه با سایرین بیشتر بوده است. همچنین در روزهای بعدی حجم مبادله سهام صاحب کارانی که توسط حسابرسان دارای نام تجاری حسابرسی میشوند در مقایسه با سایرین کمتر است.
کریشان[۲۰] (۲۰۰۳) با بهره گرفتن از مطالعهی ونگ و نئو اندازه گیری نیرومند تری از توانایی حسن شهرت حسابرس برای افزایش اعتبار اطلاعات ایجاد نمود. کریشنان نقش کیفیت حسابرسی در قیمت گذاری ذخایر احتیاطی را بررسی نمود. او سود را به اجزای جریانهای نقدی حاصل از عملیات، ذخایر غیر احتیاطی و ذخایر احتیاطی تجزیه نمود و سپس بازده سهم را از این سه جزء کم نمود و متغیر مصنوعی را برای نمایش کیفیت حسابرسی ارائه نمود (۶ ابر مؤسسه حسابداری در مقابل مؤسسات حسابداری دیگر). او دریافت که ذخایر احتیاطی صاحب کارانی که از حسابرسان دارای نام تجاری استفاده میکنند در مقایسه با دیگران رابطه دقیقتری با بازده های بازار دارد. این مطلب نشان میدهد حسابرسان دارای نام تجاری بر اعتبار ذخایر گزارش شده میافزایند.
جدول (۲-۱) مطالعات بررسی کننده همبستگی بین اجزای کیفیت حسابرسی
خلاصه مطالعه و نتایج
|
جایگاه در چارچوب پژوهش کیفیت حسابرسی
|
مقاله
|
استدلال نظری ارائه میکنند که به دلیل از دست رفتن حسن شهرت حسابرسیهای دیگر انتظار میرود حسابرسان شاغل در کارهای بزرگ استقلال خود را به خطر انداخته و یا سایر رفتارهای فرصتطلبانه را نمایش میدهد.
|
حسن شهرت حسابرس و توانایی نظارت حسابرس
|
دی آنجلو
۱۹۸۱
|